וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת המעונות של ג'ונסון: ועדת הבחירות תחקור את מימון השיפוצים

עודכן לאחרונה: 28.4.2021 / 17:44

ראש ממשלת בריטנה מסתבך ימים לפני בחירות מקומיות, בחשד לעבירות על החוק בעת מימון ביתו ברחוב דאונינג. זאת אחת מכמה פרשות שהתפוצצו לאחרונה, כולל טענות לזלזול במותם של אלפי אנשים מקורונה. מקור ההדלפות הוא ככל הנראה היועץ לשעבר. ג'ונסון מכחיש

בווידאו: ג'ונסון מכחיש שאמר שהוא מעדיף לראות ערימת גופות על פני סגר נוסף/צילום: רויטרס

ועדת הבחירות בבריטניה פתחה היום (רביעי) בחקירת מימון שיפוץ מעונו של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון בחשד שנעשו עבירות על החוק. ההחלטה התקבלה שמונה ימים בלבד לפני בחירות מקומיות באנגליה ולפרלמנט המחוזיים של ווילס וסקוטלנד, כשהמנהיג השמרני שקוע בסבך של שערוריות, החל מהכשלים בטיפול במגיפת הקורונה ועד להדלפות מלשכתו. ג'ונסון הכחיש כי פעל שלא כשורה.

"אנחנו עכשיו סבורים שיש בסיס הגיוני לחשד לעבירה או עבירות", נמסר מוועדת הבחירות. "לכן אנחנו נמשיך בחקירה רשמית כדי לקבוע אכן זה המקרה". הוועדה אמרה כי היא הייתה בקשר עם המפלגה השמרנית ביחס לסוגיה מאז סוף החודש שעבר. החקירה תנסה לקבוע אם העברות כספים הקשורות לעבודות שנעשו בדאונינג 11 היו בהתאם לתקנות שקבעה הוועדה ואם המימון דווח כנדרש.

בעוד שהחוק לא אוסר על קבלת תרומות, פוליטיקאים מחויבים להצהיר עליהם כך שהציבור ידע מי נתן להם כסף ואם היה לכך השפעתה על החלטותיהם.מפלגת הלייבור, הגדולה ביותר באופוזיציה, דורשת מג'ונסון הסברים.

"התשובה היא שכיסיתי על העלויות", אמר ג'ונסון בתשובה לשאלות בפרלמנט מצד מנהיג המפלגה קיר סטארמר, שתיאר את ראש הממשלה בתור מושחת. סטארמר אמר כי ג'ונסון בחר טפטים לקיר בסכום של 840 ליש"ט, באמצע המשבר.

בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה, בווילס, 26 באפריל 2021. רויטרס
באופוזיציה דורשים תשובות. ג'ונסון בסיור ברפת בווילס, שני/רויטרס

דוברת של ג'ונסון אמרה בחודש שעבר כי כל התרומות, המתנות וההטבות שקיבל הוכרזו בהתאם לחוק, וכי לא נעשה שימוש בכספי המפלגה השמרנית לטובת מימון השיפוצים. ג'ונסון זכאי מהמדינה ל-30 אלף ליש"ט בכל שנה עבור תחזוקת המעון, אך כל סכום נוסף אמור לצאת מכיסו הפרטי. חברי הממשלה אמרו כי ג'ונסון שילם בעצמו על העבודה, אך לא ברור מתי, ואם הסכום, שלפי הדיווחים הגיע לכ-200 אלף ליש"ט, מומן בתחילה כהלוואה מסוג שהיא.

סגנית יו"ר הלייבור, אנג'לה ריינר, כתבה לראש השירות הציבורי וביקשה ממנו לחקור את התשובות שנתנה הדוברת לשעבר של ג'ונסון, אלגרה סטראטון. סטראטון, כתבת לשעבר ברשת BBC, שימשה בתפקיד מאוקטובר עד לשבוע שעבר.

דיווח בעייתי נוסף מבחינתו של ג'ונסון פורסם השבוע בדיילי מייל, ולפיו הוא אמר שהוא מעדיף לראות ערימה של "אלפי גופות" מאשר להטיל סגר שלישי לבלימת נגיף הקורונה. לפי הדיווח, ג'ונסון אמר במפגש בלשכתו באוקטובר האחרון, זמן קצר אחרי שהסכים להטיל סגר שני: "אין יותר סגרים מזוינים, שהגופות ייערמו באלפיהן". מניין המתים בבריטניה הוא החמישי בגובהו בעולם, עם 127,681 מתים, אחרי ארצות הברית, ברזיל, מקסיקו והודו.

ג'ונסון אכן הטיל סגר שלישי, בינואר, אך מבקריו אמרו כי ניתן היה להימנע ממנו לו היה נשמע לעצת שריו הבכירים להדק את הסגר השני. החודש החלה הממלכה לחזור לשגרה חלקית, עם התקדמות מבצע החיסונים.

החתול לארי מחוץ לדאונינג 10, לונדון, בריטניה, 27 באפריל 2021. רויטרס
החתול לארי מחוץ לדאונינג 10/רויטרס

בשבוע שעבר האשימה לשכתו של ג'ונסון את יועצו הראשי לשעבר דומיניק קאמינגס כמקור להדלפות נגדו. קאמינגס הכחיש שהוא המקור ותיאר את ג'ונסון כבלתי כשיר לתפקיד וכחסר יושרה, בהערות שעלולות להזיק לראש הממשלה השמרני.

ג'ונסון וקאמינגס היו בעבר בעלי ברית קרובים, שעבדו מקרוב במהלך הקמפיין המוצלח לקידום הפרישה מהאיחוד האירופי לפני משאל העם ב-2016. קאמינגס היה גם יועצו של ג'ונסון לאורך קמפיין הבחירות ב-2019, שהביא לשמרנים את הרוב הפרלמנטרי הגדול ביותר שלהם מאז 1987, אך הוא עזב את תפקידו בסוף השנה שעברה אחרי שנחשף כי הפר בעצמו את הגבלות הקורונה.

קאמינגס טען כי ראש הממשלה תכנן שתורמים ישלמו בסתר עבור שיפוץ מעונו, והוסיף כי היה זה "לא מוסרי, טיפשי, אולי בלתי חוקי - וכמעט בוודאות הפרה של כללי הגילוי הנאות של תרומות פוליטיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully