וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גבר שחור בארה"ב נורה בראש בידי שוטרים: "הוצאה להורג"

28.4.2021 / 13:01

אנדרו בראון ג'וניור מצפון קרוליינה ניסה להימלט משוטרים שהגיעו לעצור אותו ואחד מחמשת הקליעים חדר לגולגלתו. "הם ירו כדי להרוג", אמרו פרקליטי המשפחה. המשטרה טוענת שהיווה איום, אך לא שחררה את התיעוד המלא. ה-FBI חוקר, התקרית - יום אחרי משפט רצח ג'ורג' פלויד

בווידאו: מסיבת עיתונאים של משפחת בראון ועורכי דינה/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

עורכי דינה של משפחתו של גבר שחור מקרוליינה הצפונית שנורה למוות בידי שוטרים אמרו אתמול (שלישי) כי הוא נהרג מירי שכוון לאחורי ראשו. לפי עורכי הדין, אנדרו בראון ג'וניור, בן 42, נורה ארבע פעמים בזרועו הימנית לפני שהירייה החמישית הקטלנית חדרה לגולגולת שלו בזמן שהוא ניסה לברוח במכונית בעיר אליזבת' סיטי ביום רביעי שעבר.

השריף של מחוז פסקוטנק, טומי ווטן, אמר כי הכוחות ניסו לעצור את בראון, שהיה מבוקש על עבירות סמים, וכי התקרית הסתיימה לאחר פחות מ-30 שניות. סגנו, דניאל פוג, תיאר את בראון בתור עבריין מורשע עם "היסטוריה של התנגדויות למעצר". לדבריו, הוא היווה "איום רב" על השוטרים שהתעמתו עמו.

השריף הפציר בציבור, שמחה על הירי בימים האחרונים, להימנע ממסקנות מהירות ביחס לאירוע שנמצא תחת חקירת רשויות המדינה, שנפתחה לבקשתו. הוא הודה שיש תיעוד של הירי, אך הוא לא פורסם.

עו"ד מצביע על תרשים של הירי הקטלני בפדחתו של חשוד שחור שנורה בצפון קרוליינה, 27 באפריל 2021. רויטרס
דורשים לפרסם את התיעוד. עורכי דין של המשפחה מציגים את ניתוח הירי, אתמול/רויטרס

עורכי הדין של המשפחה טוענים שהירי, שאותו תיארו כ"הוצאה להורג", תועד על ידי לפחות תשע מצלמות, וכי קרובי משפחתו של בראון צפו בסרטון באורך 20 שניות. הם האשימו את הרשויות במניעת פרסום התיעוד לעיני הציבור. השריף אמר כי לשכתו מבקשת את האישור הדרוש מבית המשפט, שאמור לדון היום בנושא.

שבעה מהשוטרים שהיו מעורבים בתקרית הוצאו לחופשה מנהלית, ולפי עורכי הדין שניים מהם התפטרו ואחד פרש.

הרשויות טרם שחררו את הניתוח הרשמי שלאחר המוות, אך תעודת המוות מצביעה על כך שבראון מת מירי בגולגולת. "זה היה ירי כדי להרוג בחלק האחורי של הראש", אמר עורך הדין בן קראמפ, פעיל בתחום זכויות האזרח שייצג גם את משפחתו של ג'ורג' פלויד. בראון נורה יום לאחר ההרשעה במשפטו של השוטר הלבן שחנק את פלויד במיניאפוליס במאי אשתקד, במשפט שאחריו עקבו בכל רחבי ארצות הברית. "הכדור חדר לבסיס הצוואר, לחלק התחתון של הגולגולת ונתקע במוח שלו. זאת סיבת המוות", אמר קראמפ.

וויין קנדל, עורך דין נוסף של המשפחה, אמר כי ארבע היריות הראשונות פגעו בבראון דרך החלון הקדמי של מכוניתו, ובתגובה הוא החל לנסוע לאחור וסובב את המכונית. "בשלב זה, הוא נורה בראשו מאחור", אמר קנדל. לדבריו, המכונית התרסקה על עץ "בזמן שהוא עזב את המקום בניסיון להתחמק מהירי".

מפגינים במחאה על ירי בגבר שחור באליזבת', צפון קרוליינה, 26 באפריל 2021. רויטרס
עוצר לילי בעיר אחרי שישה ימי מחאה. מפגינים באליזבת' סיטי, אתמול/רויטרס

זמן קצר לאחר מסיבת העיתונאים, ה-FBI הודיע על פתיחת חקירה בחשד להפרת זכויות אדם, בנוסף לזו שמנהלת המדינה, על מנת "לקבוע אם הייתה הפרה של החוק הפדרלי". קראמפ בירך על חקירת ה-FBI, ומסר בהצהרה כי תיעוד הירי שבו צפו בני המשפחה הראה שבראון נהרג ב"לינץ' של המון זועם". מושל קליפורניה הצפונית, רוי קופר, הורה לאחר מכן על מינוי תובע מיוחד לניהול החקירה.

אתמול הטילו הרשויות בעיר אליזבת' סיטי עוצר לילי, אחרי שישה ימים של הפגנות רצופות. בעיר חיים כ-18 אלף תושבים, מחציתם שחורים. כמה עשרות מפגינים התאספו ליד לשכת השריף לקראת תחילת העוצר, ורובם התפזרו אחרי שהמשטרה הזהירה כי כל מי שיימצא ברחוב אחרי השעה 20:00 ייעצר.

הדמוקרטים במדינה מקדמים שינוי לחוק מ-2016, האוסר על הצגת תיעודים משטרתיים פרט למעורבים בסרטון או לבני משפחה, עורך דין או נציגים אישיים אחרים של אחד המעורבים, אלא באישור בית משפט. לפי הצעת החוק, תיעוד ממצלמות גוף של שוטרים או ניידות משטרה יינתן לכל מי שדורש אותו בתוך 48 שעות, אלא בצו בית משפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully