וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יתרון לרפובליקנים: עוד חברי קונגרס לטקסס ופלורידה אחרי מפקד האוכלוסין בארה"ב

27.4.2021 / 15:12

אוכלוסיית ארה"ב צמחה בעשור החולף בקצב השני הכי איטי אי-פעם, אך השינויים בחלוקת המושבים צפויים לחזק את סיכויי הרפובליקנים להשתלט על בית הנבחרים בבחירות האמצע. קליפורניה, המאוכלסת במדינות ארה"ב, איבדה לראשונה מושב, וניו יורק איבדה אחד בשל פער של 89 תושבים

בווידאו: תוצאות מפקד אוכלוסין בארה"ב/צילום: רויטרס

טקסס, פלורידה וקרוליינה הצפונית הן בין המדינות שיזכו במושבים נוספים בקונגרס על בסיס מפקד האוכלוסין האחרון בארצות הברית. השינוי עשוי לחזק את הסיכויים של הרפובליקנים לקחת את הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים בבחירות האמצע בנובמבר הבא. בסך הכול, התרחבה אוכלוסיית ארצות הברית ב-7.4% בעשור האחרון, והיא מונה 331,449,281 איש. זה הגידול השני הנמוך ביותר בהיסטוריה האמריקנית, אחרי שנות ה-30 ותקופת "השפל הגדול".

פרסום הנתונים, שהתעכב במשך חודשים בשל מגיפת הקורונה, סולל את הדרך לקרבות על שרטוט מחוזות הבחירה שיוכלו לשנות את מבנה הכוח בוושינגטון בעשור הקרוב. המדינות השונות בארצות הברית משתמשות בנתוני התושבים ובמדדים אחרים ממפקד האוכלוסיין כדי לקבוע את מפות הבחירה.

חוקת ארצות הברית קובעת כי 435 המושבים בבית הנבחרים ומספר האלקטורים בבחירות לנשיאות מחולקים בין 50 המדינות לפי גודל אוכלוסייתן, וכל מדינה זוכה בלפחות מושב אחד בקונגרס. המושבים מחולקים מחדש כל עשור, בהתאם למפקד האוכלוסין. השינוי האחרו משקף את קצב צמיחת האוכלוסייה בדרום ארצות הברית ובמערבה, המהיר יותר מזה שבצפון-מזרחה ובמערב התיכון.

ביידן בנאום בבית הלבן, מכריז על תחילת נסיגת צבא ארה"ב מאפגניסטן, 14 באפריל 2021. רויטרס
הדמוקרטים מחזיקים ברוב דחוק בקונגרס. ביידן/רויטרס

טקסס תקבל שני מושבים נוספים בבית הנבחרים, וחמש מדינות - פלורידה, קרוליינה הצפונית, קולורדו, מונטנה ואורגון - יזכו במושב נוסף כל אחת. מנגד, ניו יורק, קליפורניה, אילינוי, מישיגן, אוהיו, פנסילבניה ומערב וירג'יניה יאבדו מושב אחת כל אחת. זאת הפעם הראשונה ב-170 שנותיה של קליפורניה, המדינה המאוכלסת ביותר בארוצת הברית, שבה היא מאבדת מושב בקונגרס.

השינוי בחלוקת המושבים נבע לעתים מפערים מזעריים. אילו נספרו עוד 89 תושבים בניו יורק, למשל, היא הייתה שומרת על המושב שלה על חשבונה של מדינת מינסוטה.

המושבים הנוספים שקיבלו טקסס, קרוליינה הצפונית ופלורידה, שבהן שולטים הרפובליקנים בבתי המחוקקים, יוכלו להספיק כדי למחוק את הרוב הדחוק של הרפובליקנים בבית הנבחרים. הרפובליקנים בשלוש המדינות הללו היו מעורבים בעבר בשרטוט אגרסיבי של מחוזות הבחירה, באמצעות הנוהג המכונה ג'רימנדרינג ובו מפלגה אחת משנה את הגבולות הפנימיים במדינה כדי לחזק את סיכוייה בבחירות.

"אני צופה שהרפובליקנים ינצחו כמה מושבים", אמר קייל קונדיק, מומחה לבחירות מאוניברסיטת וירג'יניה. הרפובליקנים זקוקים רק לחמישה מושבים ב-2022 כדי לקחת שליטה על בית הנבחרים.

עוד בוואלה!

ארה"ב: בית הנבחרים הצביע בעד הפיכת וושינגטון הבירה למדינה

לכתבה המלאה
שלט המעודד השתתפות במפקד האוכלוסין של ארה"ב בסאמרוויל, מסצ'וסטס, 4 באוגוסט 2020. רויטרס
שלט המעודד השתתפות במפקד האוכלוסין של ארה"ב בסאמרוויל, מסצ'וסטס, 4 באוגוסט 2020/רויטרס

השלמת שרטוט מחוזות הבחירה לא אפשרית עד לשחרור מידע מדויק יותר ממפקד האוכלוסין, שצפוי בספטמבר. הדחיה הזו הובילה לחשש כי המדינות ייאלצו לזרז את התהליך הסבוך לקראת הבחירות הבאות. בית המשפט העליון של ארצות הברית קבע ב-2019 כי לבתי המשפט הפדרליים אין סמכות להגביל את חלוקת מחוזות הבחירה לפי שיקולים פוליטיים, בעוד שחלוקה לפי שיקוליים גזעיים אסורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully