וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורדים בצ'אד מאיימים לכבוש את הבירה, מקרון בהלווית המנהיג שנהרג

עודכן לאחרונה: 23.4.2021 / 21:28

הכוחות שחיסלו את השליט הוותיק אידריס אבי טוענים שהם במרחק של 200 עד 300 ק"מ מהבירה, שם נמצאים נשיא צרפת ומנהיגים אחרים מהאזור לרגל ההלוויה. המורדים טוענים שצרפת סייעה לתקיפה אווירית שנועדה לחסל את מנהיגם. בפריז מכחישים, אך לא שוללים אפשרות שיתערבו במשבר

המורדים בצ'אד מאיימים לכבוש את הבירה אחרי שהרגו את השליט אידריס דבי, שנטמן היום (שישי) בטקס בהשתתפות נשיא צרפת עמנואל מקרון ומנהיגים אחרים מהאזור. דבי, שהנהיג את המדינה במשך 30 שנה, נהרג בחזית הלחימה יום לאחר שהוכרז כמנצח בבחירות על כהונתו השישית ברציפות. למרות דיכוי האופוזיציה, הוא שימש בעל ברית של המערב במאבק בארגוני הטרור באזור הסהל.

המורדים, הלוחמים תחת "החזית לשינוי והסכמה בצ'אד", אמרו היום כי מטה הפיקוד שלהם הופצץ במהלך הלילה הקודם בניסיון לחסל את מנהיגם, בסיוע של חיל האוויר של צרפת. החזית, שהכריזה על הפסקת אש זמנית כדי לאפשר את קיום ההלוויה של דבי, לא אמרה היכן הייתה המתקפה או אם היו נפגעים או נזק. מחליפו של דבי הוא בנו, הגנרל מחמוד דבי, שעומד בראש המועצה הצבאית הזמנית וכן משמש הנשיא הזמני.

המורדים החלו החודש להתקדם דרומה מבסיסיהם בלוב לעבר הבירה נג'מנה, והם טוענים שהם במרחק של 200 עד 300 ק"מ ממנה. ההתקוממות החלה ב-2016 על ידי מתנגדיו של אבי משורות הצבא. "המטה שלנו הופצץ בהוראות החונטה הצבאית ובשיתוף פעולה של סוכנויות זרות הנמצאות במדינה שלנו כדי להרוג את המנהיג שלנו", מסרו המורדים, שבראשם עומד מהמט מהדי עלי.

נשיא צרפת עמנואל מקרון חולף על פני מנהיג צ'אד בהלויית אביו בבירה, 23 באפריל 2021. רויטרס
מקרון חולף על פניו של מחמוד דבי, שליטה הזמני של צ'אד, היום/רויטרס

צרפת הכחישה שהיא תקפה אווירית בשטחה של צ'אד בימים האחרונים, אך בעבר היא הודתה שהיא מספקת תמיכה לוגיסטית לצבא צ'אד. מקורות דיפלומטיים וצבאיים בצרפת רמזו כי פריז תשקול ברצינות התערבות במשבר אם המורדים, שאינם מחזיקים באידיאולוגיה אסלאמסטית קיצונית, יתקרבו לבירה ויאיימו על יציבותה.

"לא נאפשר לאף אחד, היום או מחר, לערער או לאיים על היציבות והשלמות הטריטוריאלית של צ'אד", אמר מקרון במהלך נאום שנשא בהלוויה.

במהלך הלילה, מקרון קיים שיחות עם דבי הצעיר. המנהיג בן ה-37, שנושא דרגת גנרל, הבטיח שהצבא יקיים בחירות "דמוקרטיות" בתוך שנה וחצי, אך מנהיגי האופוזיציה האשימו אותו בהפיכה וקראו למרי אזרחי. בנוסף לכך, גנרל בצבא אמר כי קצינים רבים מתנגדים לשלטון המעבר שהוכרז עם חיסולו של דבי.

צרפת הצדיקה אתמול את ההשתלטות הצבאית על צ'אד, ואמרה כי היא הכרחית ליציבות הביטחונית באזור, "לאור הנסיבות החריגות". שר החוץ שלה, ז'אן-איב לה דריאן, אמר כי הצבא פעל כשורה, משום שיו"ר הפרלמנט, שלפי החוקה היה אמור לרשת את דבי, סירב להיכנס לתפקיד.

כ-5,100 חיילים צרפתים פועלים באזור, כחלק מהמאבק הבינלאומי בטרור האסלאמי ובסיסה המרכזי הוא בבירת צ'אד.

עוד בוואלה!

ימים אחרי שזכה בבחירות: נשיא צ'אד ב-30 השנים האחרונות נהרג ע"י מורדים

לכתבה המלאה
מפת צ'אד. ללא, מערכת וואלה!
מפת צ'אד/מערכת וואלה!, ללא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully