וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ימים אחרי שזכה בבחירות: נשיא צ'אד ב-30 השנים האחרונות נהרג ע"י מורדים

הצבא הודיע כי אידריס דבי נפצע במהלך הלחימה בקווי החזית. זאת ימים ספורים אחרי שזכה בקדנציה שישית ברציפות. הצבא הודיע כי בנו של דבי, הגנרל מוחמד כאכא, יעמוד בראש המועצה הזמנית

בווידאו: נשיא צ'אד מצביע בבחירות, כמה ימים לפני שנהרג בידי מורדים/צילום: רויטרס

נשיא צ'אד אידריס דבי נהרג במהלך קרבות עם המורדים - כך הודיע היום (שלישי) הצבא במדינה שבמערב אפריקה. דבי, שהנהיג את צ'אד ב-30 השנים האחרונות, הוכרז אתמול כמנצח בבחירות על קדנציה שישית ברציפות שלו. הצבא הודיע כי בנו של דבי, הגנרל מוחמד כאכא, יעמוד בראש המועצה הזמנית.

הקמפיין של דבי מסר אתמול כי הוא בדרכו לקווי החזית כדי להצטרף לכוחות הנלחמים ב"טרוריסטים".
המורדים, המבוססים מעבר לגבול הצפוני בלוב, תקפו עמדת גבל ביום הבחירות ואז התקדמו מאות קילומטרים דרומה בעומק המדבר.

דבי, בן 68, עלה לשלטון לאחר מרד ב-1990 והיה אחד המנהיגים הוותיקים ביותר באפריקה. בשנים האחרונות הוא חידש את הקשר עם ישראל, והוא שיתף פעולה עם מדינות המערב במאבק בטרור.

נשיא צ'אד אידריס דבי בפסגה במאוריטניה, 30 ביוני 2020. רויטרס
היה אחד השליטים הוותיקים ביותר באפריקה. שליט צ'אד דבי/רויטרס

דובר מועצת המעבר, אזם ברמנדאו אגונה, קרא ל"דיאלוג ולשלום" עם כל אזרחי צ'אד במדינה ומחוצה לה, "במטרה להמשיך לבנות יחד את צ'אד". "מועצת המעבר הלאומית מבטיחה לכל אזרחי צ'אד כי היא תפעיל את כל האמצעים להבטיח את השלום, היציבות והסדר הרפובליקאי", מסר דובר המועצה בשידור חי בטלוויזיה הממלכתית, כשהוא מוקף בכמה קציני צבא.

הצבא הטיל על עוצר וסגר את גבולות המדינה, פיזר את הממשלה והפרלמנט והבטיח לקיים בחירות "דמוקרטיות" אחרי תקופת המעבר שאמורה להימשך שנה וחצי. הבחירות האחרונות הוחרמו על ידי רוב אנשי האופוזיציה בשל הדיכוי המתמשך של משטרו, ודבי קיבל 79% מהקולות.

טנק סמוך לארמון הנשיאות של צ'אד בבירה, 19 באפריל 2021. רויטרס
חשש מטלטלה אזורית. טנק בסמוך לארמון הנשיאות בבירה, אתמול/רויטרס

דבי שינה את החוקה ב-2018 כך שהוא יוכל להישאר בשלטון עד 2033, אפילו שהיא הגבילה את מספר כהונותיו. הוא קיבל בשנה שעברה את התואר "מרשל" ואמר לפני הבחירות האחרונות: "אני יודע מראש שאני אנצח, כפי שעשיתי ב-30 השנים האחרונות".

נשיא צ'אד התמודד עם זעם ציבורי גובר על ניהול מרבצי הנפט של ארצו ועל דיכוי מתנגדיו. עם זאת, מדינות המערב ראו בו בעלת ברית במלחמתן נגד ארגוני טרור אסלמאיים, כולל בוקו חראם באגן אגם צ'אד וקבוצות המסונפות לאל-קאעדה ודאעש בסהאל.

מותו הוא מכה לצרפת, השליטה הקולוניאלית לשעבר, שבסיס המבצעים שלה במאבק בטרור באזור שוכן בבירת צ'אד. בפברואר הכריזה המדינה על שליחת 1,200 חיילים שיצטרפו ל-5,100 החיילים הצרפתים הפועלים באזור.

מפת צ'אד. ללא, מערכת וואלה!
מפת צ'אד/מערכת וואלה!, ללא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully