וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן בוועידת האקלים: "נצמצם בחצי את פליטות גזי החממה עד 2030"

עודכן לאחרונה: 22.4.2021 / 19:12

הנשיא הציג יעד שאפנתי חדש בפסגה הווירטואלית שהוא מכנס בהשתתפות 40 מנהיגים, במטרה לעמוד ביעדים של הסכם האקלים. "עשור שבו אנחנו חייבים לקבל החלטות", אמר ביידן שחזר להסכם האקלים שממנו פרש טראמפ. גם פוטין ונשיא סין משתתפים בוועידה

בווידאו: ביידן בוועידת האקלים/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הציג היום (חמישי) יעדים שאפתניים לצמצום פליטת גזי החממה, והבטיח לקזז אותם ב-50% עד 52% בהשוואה לרמות הפליטה של 2005. בכך מחזיר ביידן את אמריקה לחזית המאבק הגלובלי בשינויי האקלים, שלושה חודשים לאחר שהחליף את דונלד טראמפ, שפרש מהסכם האקלים של פריז. 40 מנהיגים משתתפים בפסגה הווירטואלית שמכנס ביידן ביומים הקרוביים, בהם נשיאי סין ורוסיה והאפיפיור, וכן ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"המחיר של חוסר הפעולה ממשיך לעלות. ארצות הברית לא ממתינה", אמר ביידן בפתח הפסגה, שנפתחה במקביל לציון "יום כדור הארץ" ברחבי העולם. "אנחנו חייבים להתעלות ולפעול, כולנו. זה העשור שבו אנחנו חייבים לקבל החלטות שימנעו את ההשלכות החמורות ביותר של משבר האקלים".

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן במהלך נאומו בבית הלבן במסגרת פסגת האלקים הווירטואלית 22 באפריל 2021. רויטרס
ארה"ב חוזרת למרכז המאבק במשבר האקלים. ביידן, היום/רויטרס

ההתחייבות של ביידן תגביר את הלחץ על סין, המזהמת הגדולה ביותר בעולם בפער ניכר מכל יתר המדינות. למרות המשבר ביחסים בין שתי המעצמות, בייג'ינג ניאותה לשתף פעולה בתחום המאבק באקלים במהלך ביקור מקדים של ג'ון קרי, שר החוץ לשעבר וכיום השליח המיוחד של ביידן לנושאי האקלים.

נשיא סין שי ג'ינפינג שב על הבטחתו שסין תגיע לאיזון פחמני עד 2060, אבל מומחים לאיכות הסביבה ציינו כי גמילתה משימוש בפחם מתנהלת באטיות. הפחם הוא מקור האנרגיה המזהם ביותר, אך הוא בעל רגישות פוליטית בשל החשש מאובן משרות.

כינוס פסגת האלקים הווירטואלית 22 באפריל 2021. רויטרס
מנהיגי המדינות בכינוס פסגת האקלים הווירטואלית, היום/רויטרס

יפן הודיעה היום כי היא תשאף לקצץ את פליטת הגזים, שלפי המומחים תורמים להתחממות הגלובית, ב-46% עד 2030, יעד שאפתני יותר ממה שאליו התחייבה בעבר. גם קנדה הצהירה על מטרות דומות. שתי המדינות רקמו קשרים קרובים עם ממשל ביידן, וראש ממשלת יפן היה האורח הראשון של נשיא ארצות הברית בשבוע שעבר.

"אנחנו חייבים לפעול עכשיו, משום שאין חיסון נגד זיהום כדור הארץ", אמר ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, שהתחחיב לצמצם את פליטת גזי החממה ב-40%-45% בהשוואה לרמתה ב-2005, לעומת יעד מוקדם יותר של 30%.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון תיאר את ההבטחה של ביידן בתור "גיים צ'יינג'ר", שלה יהיה השלכות מרחיקות לכת על המאבק העולמי בשינויי האקלים.

בנוסף לכך, האיחוד האירופי אישר השבוע את מטרותיו השאפתניות ובריטניה הציבה את היעדים מרחיקי הלכת ביותר - צמצום של 78% בפליטות הגזים הרעילים עד 2035. הממלכה, שפרשה בתחילת השנה מהאיחוד האירופי, תארח בנובמבר פסגה בגלזגו שאמורה לשדרג את הסכם פריז שנחתם ב-2015.

ג'ו קרי, במהלך השתתפותו בפסגת האלקים הווירטואלית 22 באפריל 2021. רויטרס
ג'ון קרי בפסגת האקלים הווירטואלית, היום/רויטרס

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, שארצו היא המזהמת השלישית בהיקפה בעולם אך בשיעור נמוך בהרבה מהמערב ביחס לגודל אוכלוסייתה, לא נתן הבטחות חדשות, אך הבטיח "שותפות" חדשה עם ממשל ביידן לטובת השקעות ירוקות. הוא קרא לשינוי באורח החיים לטובת המאבק בשינויי האקלים.

תקרית קטנה התרחשה כששר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, קטע נאום שהוקלט מראש על ידי נשיא צרפת עמנואל מקרון כדי לשמוע את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שהיה בשידור חי ונראה חסר סבלנות.
פוטין, שיחסיו עם ביידן מתוחים עוד מראשית כהונתו, טען שרוסיה מקיימת את התחייבויותיה למאבק בשינויי האקלים.

משאבות בשדה נפט בטקסס, ארה"ב, 22 באוגוסט 2018. רויטרס
משאבות נפט בשדה בטקסס/רויטרס

גורם בממשל אמר בתדרוך לכתבים כי היעדים החדשים של וושינגטון נועדו "לאתגר את העולם" עם שאיפות מוגברות למאבק במשבר האקלים. זהו רף הגבוה כמעט פי שניים מזה שהציב הנשיא לשעבר ברק אובמה בעת החתימה על הסכם האקלים ב-2015, אז שימש ביידן סגנו.

הגורם, שדיבר בעילום שם, אמר כי יחד עם יתר ההכרזות הצפויות של יתר המנהיגים, העולם יתקרב ליעד שהוגדר על ידי המדענים כהכרחי להימנעות מההשלכות החמורות ביותר של שינויי האקלים - טמפרטורה ממוצעת בעולם הגבוהה עד מעלה וחצי מזו של התקופה הטרום-תעשייתית.

"יותר מחצי מכלכלות העולם בדרך לקצץ את הפליטות בקצב הגלובלי הדרוש להגיע לטווח המעלה וחצי", אמר הגורם. "הקואליציה שלנו גדלה".

ההתמקדות של ביידן בתחום הסביבתי היא שינוי דרמטי מהמדיניות של קודמו הרפובליקני בתפקיד, אך התפנית השנייה בתוך ארבע שנים מעלה תהיות לגבי מידת הביטחון שיש לתת בהבטחותיה של ארצות הברית בתרחיש שבו ייבחר שוב נשיא המתכחש למשבר האקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully