וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון דחה את הערעור שביקש לחייב הקמת בית ספר ערבי בנוף הגליל

21.4.2021 / 7:29

השופטים דחו הקמת בי"ס ממלכתי-ערבי ראשון בעיר המעורבת, שקרוב ל-30% מתלמידיה הם ממוצא ערבי. עם זאת, הם מתחו ביקורת על התנהלות העירייה, והיא נדרשה למצוא פתרון. האגודה לזכויות האזרח: "עוד יקום בית ספר ערבי בעיר". ראש העיר: "רוב ההורים לא רוצים בית ספר ערבי"

בווידאו: בנוף הגליל עדיין אין בית ספר ערבי אחד/צילום: יואב איתיאל

בית המשפט העליון דחה אתמול (שלישי) את הערעור שביקש לחייב את עיריית נוף הגליל ואת שר החינוך יואב גלנט להקים בית ספר ממלכתי-ערבי בעיר בת 41 אלף התושבים, שלטענת העותרים 37% מתלמידיה הם ממוצא ערבי ולפי נתוני הלמ"ס שהציג בית המשפט 27% מכלל התושבים הם ממוצא ערבי. נוף הגליל היא העיר המעורבת היחידה בישראל שבה לא פועל ולו בית ספר ממלכתי אחד שבו שפת הלימוד היא ערבית.

ההחלטה התקבלה ברוב של שני שופטים, יוסף אלרון ועופר גרוסקופף, כנגד דעתה של השופטת דפנה ברק-ארז שחשבה כי יש לקבל את הערעור אותו הגישו הורים וילדים ממוצא ערבי, תושבי נוף הגליל, מרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערבים בישראל והאגודה לזכויות האזרח בישראל.

בכך תם ההליך המשפטי שהחל ב-2017 ויש שיאמרו שכבר לפני שמונה שנים, ב-2013, עם הפנייה לעירייה שאז עוד עמד בראשה שמעון גפסו. עם זאת, נראה כי הקמפיין להקמת בית הספר לא נשלם, ואולי אף קיבל חיזוק מדבריהם של השופטים. בפסק הדין עצמו הובהר, על דעת כל חברי ההרכב, כי על העירייה לפעול על מנת לגבש פתרונות בהקדם האפשרי, בתיאום עם כלל הגורמים הרלוונטיים, שיאפשרו מימוש זכותם של תושבי נוף הגליל הערבים לחינוך בשפתם ובעירם.

עיריית נצרת עילית, מרץ 2016. ערן גילווארג
"המצב במערכת החינוך בעיר רחוק מלהיות תקין". עיריית נוף הגליל/ערן גילווארג

"דחיית הערעור על ידינו אסור שתתפרש כאמירה שהכל תקין במערכת החינוך של נוף הגליל. רחוק מכך", ציין השופט גרוסקופף, שהיווה את לשון המאזניים. "קיים כשל מבני חמור במערכת חינוך זו, המחייב את הרשות המקומית לשנס מותניים, ולספק לאלתר פתרונות חינוך ראויים בתחומי הרשות לכלל התושבים, ערבים כיהודים. ככל שלא כך תעשה, עומדת לאור פסק דיננו לרשות התושבים הערביים האפשרות לכפות על הרשות המקומית בחינת הקמתו של בית ספר ממלכתי-ערבי באמצעות הצבת דרישה העומדת בתנאים שנקבעו בתקנות פתיחת מוסדות ורישום, בשינויים המחויבים. בצד זאת, אם המצב הנוכחי לא ישתנה, יתכן שבעתיד הלא רחוק יבשילו התנאים להתערבות"

לדבריו, "מציאות בה שירותי החינוך לכשליש מתלמידי עיר בדמותה של נוף הגליל מסופקים באמצעות מוסדות פרטיים או ציבוריים שמחוץ לרשות המקומית - אינה מתקבלת על הדעת, והיא מחייבת את הרשות לפעול לשינוייה. כך, ביתר שאת, כאשר השליש בו מדובר מורכב, רובו ככולו, מתושבים הנמנים על קבוצה חברתית אחת, באופן המעורר חשש כבד להפליה פסולה".

"בית המשפט סלל את הדרך להקמת בית ספר ערבי ראשון בעיר"

מהאגודה לזכויות האזרח, שייצגה את המשפחות בבית המשפט באמצעות עו"ד עודד פלר ועו"ד רעות שאער, נמסר כי "התוצאה שלפיה לא ייפתח בית ספר ממלכתי עבור הילדים הערבים בנוף הגליל גם בשנת הלימודים הקרובה מצערת. עם זאת, דעת הרוב בפסק הדין עמדה על הכשל החמור במערכת החינוך בנוף הגליל, שמזניחה את תלמידיה הערבים המהווים שליש מאוכלוסיית התלמידים בעיר, ושולחת אותם למערכת החינוך בנצרת. מציאות זו, לפי דעת הרוב, אינה מתקבלת על הדעת ומחייבת את העירייה לפעול לשינויה".

באגודה ציינו את ההחלטה בפסק הדין לפיה לילדים יש זכות ללמוד בערבית במערכת הממלכתית "ולכן על העירייה מוטלת חובה לברר עם ההורים בעת ההרשמה האם הם רוצים עבור ילדיהם חינוך ממלכתי בערבית. עוד נקבע בפסק הדין, שעל העירייה ומשרד החינוך לפעול בהקדם האפשרי לגבש פתרונות, שיאפשרו את מימוש זכותם של הילדים הערבים לחינוך בערבית בנוף הגליל. בכך סלל בית המשפט את הדרך להקמתו של בית ספר ממלכתי ערבי ראשון בנוף הגליל בהמשך, ובית ספר שכזה, שכמותו יש בכל עיר מעורבת, עוד יקום".

עורכי דין משפחות תלמידים נוף הגליל. יואב איתיאל
"דעת הרוב עמדה על הכשל החמור במערכת החינוך בעיר". עורכי הדין של האגודה לזכויות האזרח בתיק/יואב איתיאל

ראש עיריית נוף הגליל, רונן פלוט, מסר בתגובה: "אנו מכבדים את בית המשפט והחלטותיו". מעיריית נוף הגליל מסרו בהתייחסות כי "שופטי העליון כמו גם המחוזי קיבלו את עמדתה של העירייה, לפיה הרוב המוחלט של ההורים הערבים איננו מעוניין כלל בהקמת בית ספר ערבי. העירייה ביססה את עמדתה על נתוני סקר מקיף שביצעה בקרב כלל ההורים הרלוונטיים לנושא העתירה. הסקר בוצע בשיתוף עם נציגי סיעת 'דו קיום' הערבית במועצת העיר ונציגיה היו שותפים בכל ההליך. אם אין ביקוש מצד ההורים אין צורך להוציא כספים ומשאבים על הקמת בית ספר נוסף".

טרם התקבלה התייחסות מטעם שר החינוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully