וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל מאותת לאיראן: הפיתוח החדש שישדרג את טווח הטיסה של מטוסי האדיר

20.4.2021 / 22:14

טייסת מרכז ניסויי טיסה של חיל האוויר מפתחת מכלי דלק נתיק שיסייעו לחמקנים לצלוח משימות במעגל שלישי ללא צורך בתדלוק אווירי. מטוס הניסוי יאפשר לישראל לפתח יתרונות לעומת דגמי F-35 דומים. גורמי ביטחון: התקדמות משמעותית גם בהתאמת טילים מסווגים תוצרת ישראל

בווידאו: המראת מטוסי F-35 מארה"ב לישראל/צילום: לוקהיד מרטין

טייסת מרכז ניסויי טיסה (מנ"ט) של חיל האוויר מקדמת פיתוח מכל דלק נתיק עבור מטוס האדיר (35-F), שיאפשר טיסה ישירה ליעדים מגוונים באיראן, שהייה ממושכת מעל יעדים וחזרה לישראל - ללא צורך בתדלוק אווירי.

בתהליך הפיתוח לוקחים חלק משרד הביטחון, חיל האוויר ותעשיות ביטחוניות בישראל, והוא צפוי לשדרג את הזרוע האסטרטגית של צה"ל נגד יעדים לתקיפה במעגל השלישי. כיום, עיקר הדלק של מטוס האדיר ממוקם בכנפיים במסגרת השמירה על החמקנות הרחק ממערכות המכ"ם של האויב.

לפי פרסומים זרים, טווח הטיסה של מטוסי האדיר נע סביב 1,600 ק"מ בממוצע כתלות בתנאי הטיסה, במשימות המטוס ובהיקף החימושים. לכן, פיתוח נתיקי דלק אותם ניתן להשמיט לפני ההגעה ליעד חייבים להיות בעל תצורה וחומרים התואמים את גוף המטוס כדי לשמור על יכולת חמקנות גבוהה.

מטוס ״אדיר״ (F35). דובר צה"ל, אתר רשמי
מגיע לטווח של 1,600 ק"מ. מטוס האדיר/אתר רשמי, דובר צה"ל

בשלב זה מדובר בתכנון, אך לפי הערכת גורמים בצה"ל תהליך הפיתוח והייצור לא יעלה על שנתיים. בנוסף לכך, טוענים גורמי צבא כי קיימת התקדמות משמעותית בהתאמת טילים מסווגים תוצרת חברת רפאל למטוס האדיר. תהליך זה יאפשר בקרוב לשלב במטוס החמקן של צה"ל חימושים מהמתקדמים בעולם, שלרוב מותאמים לצורכי חיל האוויר ובהתאם ליעדי התקיפה.

טייסת מנ"ט שנמצאת בבסיס תל נוף קלטה בשנה שעברה את מטוס ניסוי האדיר הייחודי בעולם, שנרכש במסגרת עסקת רכש טייסות החמקנים מסוג 35-F. ישראל היא המדינה היחידה מבין המדינות שרכשו את המטוס החמקן שהתעקשה לשלב בעסקה גם מטוס ניסוי לפיתוח מערכות באופן עצמאי.

צמד מטוסי אדיר נווחתים לראשונה בארץ בבסיס נבטים, 14 בספטמבר 2017. דובר צה"ל
יבדל את האדיר הישראלי משאר מטוסי ה-35-F. החמקן בבסיס נבטים/דובר צה"ל

גורמים במערכת הביטחון הבהירו כי רכש מטוס הניסוי הוא צעד קריטי לבידול מטוס האדיר הישראלי משאר מטוסי ה-35-F שנמכרו למדינות אחרות, וחלק משמעותי מתהליך ההתעצמות של חיל האוויר.

לדברי הגורמים, ייעודו של מטוס הניסוי הוא לפתח יכולות למטוסי האדיר בתחום מערכות הנשק, תקשורת, לוחמה אלקטרונית ותדלוק באופן שיעניקו לצה"ל יתרון משמעותי על פני מטוסים מדגם דומה. המטוס יאפשר למנ"ט לפתח ולבחון מערכות חדשות תוצרת כחול לבן ולבצע התאמות למערכות וחימושים קיימים.

גורמים במשרד הביטחון טוענים כי יש לתהליך שמובילים המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית (מפא"ת), להק ציוד והתעשיות הביטחוניות גם פוטנציאל עסקי עתידי. כבר היום מוטמעים במטוס ה-35-F, שנמכר לעשרות מדינות, פיתוחים תוצרת כחול-לבן כמו קסדה וכנפי מטוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully