וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשויות ידרשו ממסעדות להחזיק מזרקים נגד אלרגיה; הבעלים מתנגדים: "אסור בחוק"

בעקבות מותה של אושר דרעי בת ה-22 מתגובה לקינוח חלבי, ראשי עיר קוראים להחיל את "חוק החזקת מזרקי אפיפן במקומות ציבוריים" על עסקי המזון. בעלי המסעדות: "תגובה לאירוע שקורה פעם בעשור, שתביא לעוד קושי ועוד עלויות"

בעקבות המקרה בו מצאה נערה את מותה עקב תגובה אלרגית למזון, הנחתה היום (ראשון) ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם, את מנכ"ל העירייה, אוהד שגב, לבחון אפשרות, לפיה יידרשו בעלי בתי הקפה, המסעדות והפאבים בחיפה להחזיק ברשותם מזרקי אפינפרין כנגד תגובות אלרגיות חריפות באופן קבוע ובהישג יד, כתנאי לקבלת רישיון העסק שבבעלותם. כך, במקרה של אירוע של אלרגיה מסכנת חיים, ניתן יהיה לתת מענה מהיר ויעיל, אשר עשוי יהיה להציל חיי אדם.

כמו כן, הנחתה ראש העיר את גורמי החינוך בעירייה, בתיאום עם חברת מועצת העיר ומחזיקת תיק החינוך, סיגל ציוני, לפעול באופן מיידי לריענון הנהלים הקיימים במערכת החינוך הפורמאלית והבלתי פורמאלית בעיר, תוך וידוא, שכלל בתי הספר והגנים מצויידים כנדרש במזרקי אפינפרין, בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

אושר דרעי שמתה בעקבות אלרגיה לחלב  במהלך קינוח שאכלה במסעדה. מתוך אינסטגרם, אתר רשמי
דרישה לחייב עסקי מזון להחזיק במזרקי אפינפרין בעקבות מותה. אושר דרעי/אתר רשמי, מתוך אינסטגרם

ראשי עיר ברחבי הארץ יצאו היום (ראשון) בדרישה כי עסקי מזון יחויבו בהחזקת מזרקי אפינפרין כתנאי לקבלת רישיון. זאת, בעקבות מותה של אושר דרעי בת ה-22 בשבוע שעבר, שנגרם כתוצאה מתגובה אלרגית למוצר חלב שאכלה ללא יודעין במסעדה בשרית כשרה. בין הרשויות המתכננות להפעיל את החובה החדשה נמצאות קריית ביאליק, צפת, נוף הגליל ומבשרת ציון.

ראש העיר צפת שוקי אוחנה טען כי ניתן להחיל על מסעדות ובתי קפה את "חוק החזקת מזרקי אפינפרין במוסדות חינוך ובמקומות ציבוריים" משנת 2018. עוד עדכן אוחנה כי בתוך כמה חודשים בעירייה יפעילו "תקנה עירונית חדשה המסתמכת על סעיף 6 בחוק החזקת המזרקים, הקובע כי 'מחזיק מקום ציבורי שאינו מוסד חינוך, אשר בשל מאפייניו יש חשש שהשוהים בו יהיו חשופים לחומרים שעלולים לגרום לתגובה אלרגית מסכנת חיים, רשאי לרכוש תכשיר אפינפרין לשם החזקתו במקום הציבורי שבהחזקתו'".

ראש העיר חיפה עינת קליש רותם הנחתה היום לבחון אפשרות, לפיה יידרשו בעלי בתי הקפה, המסעדות והפאבים בחיפה להחזיק ברשותם מזרקי אפינפרין באופן קבוע ובהישג יד, כתנאי לקבלת רישיון העסק שבבעלותם. כמו כן, הנחתה ראש העיר את גורמי החינוך בעירייה, בתיאום עם מחזיקת תיק החינוך, סיגל ציוני, לפעול באופן מידי לריענון הנהלים הקיימים במערכת החינוך בעיר, תוך וידוא שכלל בתי הספר והגנים מצויידים כנדרש במזרקי אפינפרין, בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

המסעדה בה אשור דרעי מתה בעקבות אלרגיה לחלב  במהלך קינוח שאכלה במסעדה. אלי אשכנזי
המסעדה בה אושר דרעי פיתחה התקף אלרגיה./אלי אשכנזי

בתוך כך, המסעדנים הביעו התנגדות "להוסיף כל דבר שיביא עוד קושי ועוד עלויות ועוד סיבוך לרגולציה למסעדות", זאת לדבריו של תומר מור, מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד". עוד אמר מור לוואלה! כי "צריך לבחון את הנושא בצורה מסודרת, ואם נבין בהמשך שיש צורך לעשות שינוי כלשהו, בהחלט נשקול את זה ברצינות. אבל כרגע מתוך אקט של תגובה לאירוע שקורה פעם בעשר שנים, להציב לזה עכשיו תנאים ולהוסיף את זה לרישיון עסק - הדבר הזה מבחינתנו לא מקובל".

"כמובן שכל מסעדה חייבת לחדד ולדעת בצורה מעולה את כל הנושא האלרגיות והנהלים בהקשר הזה. אסור שמישהו יאבד את חייו בגלל חוסר מיומנות, חוסר ההבנה או חוסר חידוד נהלים", הבהיר.

"חשוב להגיד שקיים הממד של אחריות אישית לכל בעל האלרגיה, וחובה לציין את זה בכל פעם בביקור במסעדה, שכן אין הלקוח יודע לאילו מרכיבים הוא יכול להיחשף במסעדה ולכן יש לנקוט משנה זהירות. אנחנו מביעים צער על האסון הזה, אין שום סיבה שבילוי במסעדה יסתיים במוות. תנחומינו למשפחה, זו טרגדיה", מור הוסיף.

שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות ובתי הקפה, אמר לוואלה! כי הם ממתינים לסיום חקירת המשטרה כדי להבין את פרטי המקרה, אך בנתיים יקיימו ביום חמישי הקרוב הרצאה למסעדנים "על הסכנות במוצרים אלרגניים והדרכים להתנהל מול לקוחות שסובלים מאלרגיות כאלה ואחרות". ההרצאה תיערך יחד עם חברת אפקטיב בטיחות מזון, וברמן קרא לכל ציבור המסעדנים להצטרף אליה בזום.

הפגנת מסעדנים מול הכנסת, 14 בדצמבר 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
הגפנת "מסעדנים חזקים ביחד" מול הכנסת./פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

"במקביל אנחנו בקשר עם גורמים שפועלים למען הציבור האלרגני, מהם אנחנו למדים שהצורך המרכזי הוא העלאת המודעות בקרב מסעדנים לסכנות הקיימות והמודעות של הלקוחות שסובלים מאלרגיה לנשיאת מזרק בזמן בילוי במסעדה", הוא ציין. "מקווים שנזכה לשיתוף פעולה מהגורמים הרלוונטיים למציאת פתרונות אמיתיים, ולא פתרונות פופוליסטיים שלא יעזרו במניעת מקרים נוספים".

ברמן עוד מסר בתגובה לתקרית הקשה כי "המומים וכואבים, אנחנו רוצים להשתתף באבלה הכבד של משפחת דרעי על לכתה של אושר".

"זוהי דוגמא מעולה לתקלה, צירוף מקרים אומלל, שמושלכת מן הפרט אל הכלל", אמר לוואלה! רועי שדור, הבעלים של מסעדת "מנזה אוכל ביתי" ברמת גן. "שיהיה ברור - את המעורבים צריך להעניש במלוא חומרת הדין במישור הבריאותי ובמישור של הכשרות. אבל להשליך את זה על כל המסעדנים? נו באמת".

"האמת שזה אפילו לא עניין המימון, אסור לי לפי החוק לתת ללקוח אקמול או אדוויל - אני אזריק לו משהו?", שדור תקף והוסיף כי "החזקת מזרק ושימוש בו חושף אותנו לתביעות. תנו לבשל בשקט. כולה פתחתי מסעדה קטנה כדי לבשל אוכל טעים וכל היום אני מתעסק בפקידות".

המועצות מתגייסות למטרה

הקריאות ברשויות מצטרפות לזו של ראש העיר קריית ביאליק אלי דוקורסקי מיום שישי האחרון, יום לאחר מותה של דרעי, שהנחה את מחלקת רישוי העסקים בעירייה לדרוש מבעלי המסעדות ובתי הקפה שיחזיקו במזרקים נגד אלרגיות מסוכנות "באופן קבוע ובהישג יד". דוקורסקי אמר כי הוא יביא "למועצת העיר הקרובה הצעת החלטה להכניס זאת כתנאי לרשיון עסק".

גם ראש מועצת מבשרת ציון יורם שמעון הודיע הבוקר בדף הפייסבוק שלו כי הנחה את הגורמים הרלוונטיים במועצה לרכוש לאלתר מזרקי אפיפן עבור כל המסעדות ובתי הקפה ביישוב". עוד כתב שמעון כי הוא הנחה "לבחון משפטית את האפשרות להתנות את מתן רישיון העסק בהחזקה של מזרק אפיפן תקני באמתחתם".

"אזכיר כי מבשרת ציון הינה בין הרשויות המקומיות היחידות בישראל, שכבר לפני שנתיים, רכשה עבור כל גני הילדים ובתי הספר ביישוב מזרקי אפיפן", שמעון הוסיף.

מחאת בעלי מסעדות נגד הסגר, תל אביב, 15 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
מחאת בעלי המסעדות בשנה שעברה/ראובן קסטרו

מעיריית נוף הגליל נמסר כי "בעקבות האסון של אושר דרעי עיריית נוף הגליל תחייב בעלי מסעדות ובתי קפה בעיר להחזיק מזרקי אפינפרין לטיפול באלרגיות מסוכנות. ראש העיר רונן פלוט הודיע על כוונתו לעגן את הדרישה כתנאי לקבלת רישיון עסק ולהביאה לאישור מועצת העיר בישיבתה הקרובה".

ראש עיריית צפת כתב בדף הפייסבוק שלו כי "לאור האסון שפקד את משפחת דרעי, במותה הטרגי והבלתי נתפס של אושר, קיבלנו החלטה בעיריית צפת, לבדוק את האפשרות לרכוש באופן מידי מזרקי אפינפרין, כדי להעביר לכל בתי הקפה והמסעדות בעיר". אוחנה הדגיש כי תבדק האפשרות "לחייב את המסעדות ובתי הקפה להחזיק את המזרק כחלק מתנאי חידוש רישיון העסק, דבר אשר בהחלט יכול להציל חיים. משתתפים בצער המשפחה ומתפללים שעירנות, כללים חדשים ומודעות לסכנות של אלרגיה, תמנע את האסון הבא".

לאחר דיון בנושא שנערך ביום שישי בעיריית צפת בהשתתפותם של גורמים מקצועיים, הוחלט כי עד הסדרת התקנות, תפעל העירייה לקבל את ההיתרים המתאימים ותחלק מזרקים למסעדות בעיר. עוד הוחלט על שיגור מכתב לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות, "במטרה לחדד את הוראות החוק".

ראש המועצה המקומית חצור הגלילית, שמעון סויסה, הנחה בעקבות אסון מותה של דרעי, ועל מנת למנוע אסונות דומים, לקיים כנס הסברה עם צוותי הרפואה בנושא. בנוסף כל צוותי החינוך ומוסדות החינוך בחצור הגלילית יעברו הכשרה ויצוידו במזרקים. "אפנה גם לבעלי העסקים במטרה שמזרק כזה יהיה בכל עסק. הסכנה עלולה לקרות בכל יום בכל מקום, ומודעות והערכות תמנע אסון נוסף בעתיד", ציין סויסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully