וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע לימודים מלא ללא קפסולות: מערכת החינוך תיפתח הבוקר במלואה

עודכן לאחרונה: 18.4.2021 / 11:02

2.4 מיליון תלמידים ישובו לבתי הספר, בפתיחה הגדולה ביותר מאז פרוץ משבר הקורונה. רבים במערכת מברכים על החזרה לשגרה, אך אצל חלקם השמחה מהולה בתסכול בשל הנזקים שנגרמו לילדים ועל הצבתם בתחתית סדר העדיפויות. "עצוב שזה לא נעשה כבר לפני כמה חודשים"

בווידאו: אחרי יותר משנה מערכת החינוך נפתחה במלואה ללא קפסולות/צילום: ראובן קסטרו ורויטרס

מערכת החינוך תיפתח הבוקר (ראשון) במלואה, ו-2.4 מיליון תלמידים בכל שכבות הגילאים יוכלו לחזור ללימודים מלאים של שישה ימים בשבוע, ללא חלוקה לקפסולות. מדובר בפתיחה הגדולה ביותר של מערכת החינוך מאז פרוץ משבר הקורונה.

עם זאת, לא כל מנהלי בתי הספר הספיקו להיערך לשינויים במערכת השעות, ולכן בחלק מבתי הספר החזרה ללימודים תעשה רק בהמשך השבוע. לפי מתווה החזרה עליו סיכמו השרים, אם באחת הכיתות יתגלה חולה מאומת - בנוסף לכניסתם לבידוד, כל תלמידי השכבה וכן צוות ההוראה ייבדקו לפני שיחזרו לכיתות.

החזרה המלאה התאפשרה לאחר מאבק כוחות ממושך שהתנהל בשבועות האחרונים בין משרד החינוך למשרד הבריאות על המשך ההקלות במערכת החינוך. לאחר לחצים רבים, אנשי משרד הבריאות ובראשם השר יולי אדלשטיין נעתרו לדרישותיו של שר החינוך יואב גלנט לפתוח את מערכת החינוך באופן מלא, ללא חלוקה לקפסולות באף שכבה ובאף יישוב. בכך, תתאפשר למעשה חזרה לשגרת לימודים שלא הייתה בישראל כבר יותר משנה.

חזרה ללימודים ללא מתווה הקפסולות, בי"ס "אחד העם", פתח תקווה, 18 באפריל 2021. ראובן קסטרו
החזרה התאפשרה רק לאחר מאבק ממושך בין משרדי החינוך והבריאות. חטיבת "אחד העם" בפ"ת, היום/ראובן קסטרו

מרבית אנשי מערכת החינוך מברכים על ההחלטה, אם כי אצל חלקם השמחה על החזרה לשגרה מהולה בעצב ובכעס - עצב בשל הנזקים הרגשיים והלימודיים שנגרמו לתלמידים כתוצאה מהשיבושים הרבים בשנה האחרונה, וכעס על מקבלי ההחלטות שהציבו את מערכת החינוך בתחתית סדרי העדיפויות.

חן עמיר מעמק יזרעאל, אמא לתלמיד בכיתה ז' ותלמידת כיתת י', מברכת על ההחלטה ומצרה על כך שהדבר לא התרחש עוד לפני כן. "אני מאוד מאוד שמחה. אני חושבת שהיה צריך להחזיר אותם כבר קודם, בטח ובטח אצלנו - אנחנו היינו יישוב ירוק מתחילת הקורונה", היא סיפרה. "גם הילדים שמחים. עכשיו הם יצטרכו לקום מוקדם יותר מהמיטה, אבל הם עדיין מאוד מרוצים, בעיקר לפגוש את החברים. גם יותר קל להם ללמוד בכיתה מאשר בזום. היה להם קשה ללמוד ככה. הגדולה שלי אפילו ירדה מחמש יחידות לימוד במתמטיקה לשלוש. עד כדי כך".

נועה שבת תלמידת כיתת י'. באדיבות המצולמת, אתר רשמי
"לא באמת פגשתי את הכיתה שלי". נועה שבת, תלמידת כיתה י'/אתר רשמי, באדיבות המצולמת

לעומת זאת, ישנם אלו שכבר התרגלו ללמידה מהבית, ושהחזרה לשגרת לימודים של שישה ימים בשבוע בכיתות הצפופות אינה נחוצה להם. נועה שבת מהמועצה האזורית לב השרון, תלמידת כיתת י' בבית הספר "דרור", סיפרה לוואלה! כי "היה לי נורא חשוב שנחזור ללימודים פיזיים, וכשחזרנו ליומיים בשבוע אז נורא שמחתי. שבוע שלם של לימודים - לי אישית זה פחות קריטי, מבחינתי אפשר היה גם לחכות ל-1 בספטמבר. אבל אני כן רואה תלמידים אחרים, נגיד ילדים עם בעיות חברתיות, שנורא חשוב להם שכן יהיה בית ספר בכל יום, כי זה המקום החברתי היחיד שלהם".

שבת אמרה כי בחודשים האחרונים למדה רק פעמיים בשבוע בבית הספר, ויתר הזמן למדה מהבית - בזום. "עליתי לכיתה י' ולא באמת פגשתי את הכיתה שלי, כי גם אחרי שחזרנו ללימודים למדנו בקפסולות", סיפרה. "רק בזום היינו כל הכיתה ביחד, ולא באמת ניתן להכיר שם את כולם. את רוב המורים לא פגשתי פיזית עד אמצע השנה בערך. גם לא יצא לנו להתגבש בתור כיתה".

שבת תיארה את הנזקים שנגרמו כתוצאה מהלמידה מרחוק במהלך השנה האחרונה: "אני רואה את החברים שלי בכיתה י"א שירדו בלימודים והחליפו מגמות. יש תלמידים שנשרו מהלימודים כדי לעזור להורים שלהם, או כאלה שהיה להם קשה ללמוד בזום. אני אישית לא רואה את זה על עצמי", היא הודתה.

חזרה ללימודים ללא מתווה הקפסולות, בי"ס "אחד העם", פתח תקווה, 18 באפריל 2021. ראובן קסטרו
תלמידים חזרו ללימודים בחטיבת "אחד העם" בפתח תקווה, היום/ראובן קסטרו

"יש בי כעס גדול מאוד על ממשלת ישראל"

מנשה לוי, מנהל קריית חינוך "מעיין-שחר" בעמק חפר ויו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר, חש רגשות מעורבים בנוגע להחלטת הממשלה להחזיר את מערכת החינוך באופן מלא. "מצד אחד שמחה, מצד שני עצב, מצד שלישי כעס", הוא סיפר. "זה משמח שסוף סוף מחזירים את הלימודים בבתי הספר, אך אני עצוב על כך שזה לא נעשה כבר לפני כמה חודשים. יש בי כעס גדול מאוד על ממשלת ישראל, על סולם העדיפויות המעוות שלה. פותחים קניונים, מסעדות וחופי ים, אבל התלמידים נמצאים בבית ולומדים יומיים בשבוע בלבד. איך ניתן להסביר את הפער בין האתוס הישראלי - שחינוך הילדים מעל הכול - לבין המציאות בה הקניונים והמסחר מעל הכול, כולל מערכת החינוך".

לוי סיפר שהוא חש כעס רב כלפי שר החינוך גלנט. "כבר מספר חודשים שהוא משדר 'זה לא אני, זה משרד הבריאות', אני לא מוכן לקבל את זה. הוא שוכח שמי שמקבל את ההחלטות היא ממשלת ישראל שהוא חבר בה, ולא משרד הבריאות. הייתי מצפה משר החינוך שיקום, ידפוק על השולחן ויגיד כבר לפני שלושה חודשים 'אם הילדים לא חוזרים לבתי הספר לפני הקניונים והמסעדות, אני לא אמשיך להיות שר חינוך", אמר.

מנשה לוי יו"ר אגוד מנהלי בי"ס על יסודיים. באדיבות המצולמים
"שבעה חודשים גלנט לא עשה שום דבר". מנשה לוי, יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר/באדיבות המצולמים

בנוסף להיותו יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר, לוי מנהל קריית חינוך "מעיין-שחר", בה לומדים תלמידי כיתות ז'-י"ב. "אני מאוד מודאג כי מחכה לנו עבודה מאוד קשה כדי להתמודד עם השלכות הקורונה, קודם כל בתחום הרגשי והחברתי. יש הרבה ילדים שהם על הפנים. אני מדווח על כך שהילדים משתמשים הרבה יותר באלכוהול ובסמים. יש ילדים בדיכאון, חרדות, ישנה עלייה בהיקף האלימות הפיזית והמילולית, בתחושות של בדידות ופגיעות עצמיות. יש נשירה גלויה וסמויה".

בהקשר הזה, לוי ציין שפנה רבות לשר החינוך בבקשה לתגבר את המערך הפסיכולוגי בבתי הספר: "כבר חצי שנה אני מתחנן בפניו - תעזור לנו לטפל בבעיות הנפשיות והרגשיות של התלמידים. תכפיל את התקן של היועצות החינוכיות של פסיכולוגיות. דחוף. שבעה חודשים הוא לא עשה שום דבר".

מעבר לכך, לוי ציין כי התלמידים והמורים איתם דיבר אמרו לו כי ביום ראשון דווקא יתגעגעו לקפסולות, וזאת בשל הצפיפות של כיתות הלימוד בישראל. "בקפסולה יש 18-17 תלמידים. והנה, ביום ראשון חוזרות הכיתות המלאות של 37-36 תלמידים. זאת מכה. המורים אומרים לי שכבר התרגלו ללמד בכיף עם 18-17 תלמידים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully