וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה עקרונית את ביטול הקפסולות ופתיחת הלימודים המלאה

השרים הסכימו על המתווה, הכולל את ביטול הקפסולות תוך הקפדה על בדיקות קורונה נרחבות במקרה של גילוי חולה באחת הכיתות - אך יצביעו על כך רק מחר לאחר השלמת הניסוח המשפטי של התקנות. ממונה הקורונה: הנתונים מעודדים. אדלשטיין: לא יכול להגיד שהפתיחה נעשית ללא חשש

בית המשפט האירופי: ניתן לחייב ילדים להתחסן/צילום: רויטרס

הממשלה התכנסה הערב (שני) כדי לדון בהמשך ההקלות במערכת החינוך לאחר כמה דחיות, כשעל הפרק מתווה חדש שהציג משרד הבריאות לפתיחת הלימודים המלאה בכלל הכיתות, תוך ביטול הקפסולות והקפדה על בדיקות קורונה נרחבות כדי למנוע את התפשטות התחלואה.

לפי המתווה, לאחר שיתגלה חולה מאומת באחת הכיתות - בנוסף לכניסתם לבידוד, שאר התלמידים בשכבה וכן צוות ההוראה ייבדקו לפני שיחזרו לכיתות. מערכת החינוך הבלתי פורמלית, החוגים ומערכת ההשכלה הגבוהה ימשיכו לעת עתה לפעול כפי שעשו עד כה, לא שינוי. במשרד הבריאות אמרו כי לאחר "שבועיים של יציבות בנתוני התחלואה עם 95% מהמדינה ירוקה, כולל תחלואה נמוכה בקרב ילדים, ניתן להתקדם עם פתיחה של החינוך בצורה רחבה יותר".

הממשלה אישרה עקרונית את המתווה - אך לא קיימה על כך הצבעה. זו צפויה להתקיים מחר לאחר שתושלם עבודת הניסוח והעבודה המשפטית על התקנות. בנוסף, הממשלה דנה בתוכנית משרד התחבורה להגדלת קיבולת הנוסעים בנמל התעופה בן גוריון.

הישיבה נערכה ברקע המשבר המחריף בין הליכוד וכחול לבן סביב רכש החיסונים ומינוי שר המשפטים, אך התנהלה על מי מנוחות. ראש הממשלה בנימין נתניהו לא נכח ברוב הדיון, ולאחר שנשא דברי פתיחה העביר את ניהול הישיבה לשר הבריאות יולי אדלשטיין.

בית הספר התיכון אחד העם בפתח תקווה 5 במאי 2020. ראובן קסטרו
לקראת חזרה לשגרה. תיכון אחד העם בפתח תקווה/ראובן קסטרו

פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, אמר במהלך הדיון כי נתוני התחלואה מעודדים. "הזהירות והאחריות בה נקטנו עד כה, הוכיחו את עצמן. הנתונים מראים, כי המתווים שגיבשנו לאורך הדרך, לצד מבצע חיסונים מרשים ורחב היקף, הצליחו", אמר שי, "לכל אורך הדרך לקחנו בחשבון גם את הפגיעה בכלכלה ובמשק ואת הפגיעה בחינוך. הפתיחה המהירה יחסית והמדורגת של הפעימות, הביאה אותנו בבטחה למצב בו כלל המשק ומערכת החינוך פתוחים בצורה רחבה מאוד. עדיין יש כברת דרך. לשם כך, עקבנו אחרי נתוני התחלואה של התלמידים. ראינו את המשך הירידה בתחלואה, למרות פתיחת כיתות ג', וזה נתן לנו את הביטחון להמליץ את מה שאנו מציגים היום: פתיחה מלאה ללא קפסולות, אבל עם יכולת ללוות את זה עם מערך בדיקות וניטור נרחב. המשך ההקלות ייבחנו בעוד שבועיים".

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר בישיבת הממשלה כי הוא מקווה שפתיחת מערכת החינוך לא תזיק במאבק במגיפה. "אני לא יכול לומר שעושים זאת ללא חששות. יש לזכור שמדובר בריכוז אוכלוסיה לא מחוסנת", אמר אדלשטיין. לאחר מכן אמר שר החינוך יואב גלנט כי "מי שתקף את מערכת החינוך צריך לחזור בו. יש התחסנות גבוהה גם אצל המורים וגם התלמידים ומי שתקף יודע וצריך לחזור בו. שיעור המחוסנים גבוה מאוד לממוצע הארצי ויש היענות גבוהה".

עלייה של 25% בהערכות סיכון לאובדנות נוער

בעוד המשק פתוח לגמרי, תלמידי כיתות ה'-י"ב ממשיכים ללמוד בקפסולות, רבים מהם עדיין לומדים יומיים בשבוע בלבד. יצוין כי התקנות הנוכחיות של מערכת החינוך נמצאות בתוקף עד מחר בחצות. אם לא תתקבל החלטה - המערכת תחזור למצב שהיה בפתיחת שנת הלימודים תש"ף, כלומר: ללא שום מגבלה.

לפי נתונים שחשפו היום במשרד החינוך, כל תלמיד שלישי מדווח על מצוקה רגשית, ובמהלך השנה האחרונה חלה עלייה של 25% בהערכות סיכון לאובדנות בשירותים הפסיכולוגיים החינוכיים. עוד עולה מהנתונים כי כ-60% מהיועצות החינוכיות סיפרו שהתלמידים דיווחי להן על תחושת בדידות. במקביל, בשנה האחרונה חלה עלייה משמעותית של התנהגויות סיכון, התמכרויות ואלימות, החמרה ניכרת בהפרעות חרדה ומצבי רוח בקרב ילדים ובני נוער, ואף החמרה ניכרת בתופעות הפרעות אכילה והשמנה בקרב ילדים ובני נוער.

בנוסף, במישור הלימודי, חלה ירידה של כ-30% במיומנויות השפה והקריאה בקרב תלמידי א'-ג', ובקרב תלמידי חטיבות הביניים - שבילו את רוב שנת הלימודים בבית - נפער פער לימודי של כ-30% במקצועות הליבה (שפה, מתמטיקה, אנגלית ומדעים) מהרמה המבוקשת. בנוסף, חלה ירידה משמעותית במיומנויות מוטוריות וגופניות בקרב תלמידי בתי-ספר. הפערים הלימודיים גבוהים יותר בשכבות סוציו-אקונומיות נמוכות. אם לא די בכך, הנשירה הסמויה עומדת על לא פחות מ-30%, כלומר: קרוב לשליש מהתלמידים אינם משתתפים בלמידה באופן סדיר.

"הסיכון לילד ולעתידו כתוצאה מהלימודים החלקיים גדול בהרבה מהסיכון הבריאותי בימים אלה, לפי הנתונים", אומר היום גורם בכיר במערכת החינוך. "המגבלות שנותרו חלות על מערכת החינוך בלבד, בניגוד מוחלט לסדרי העדיפויות של הציבור... המסר הסמוי שמועבר כעת לתלמידים הוא שמותר להם להיות בכל מקום חוץ מבית הספר. אף אחד לא היה רוצה שזה יהיה המסר שיועבר לילדים שלו", הוא הוסיף.

הגורם הדגיש כי הקפסולות אינן מהוות גורם משמעותי בצמצום התחלואה. "לפי המדדים שלנו התחלואה מתנהלת אותו דבר גם בכיתות המלאות וגם בחצויות", אמר. "יש תחלואה מזערית במערכת החינוך והיא בשליטה מלאה. הרוב המוחלט של הדבקות מתקיימות מחוץ למערכת החינוך". למרות זאת, הגורם טען כי כל הטיעונים שהוצגו בנושא למשרד הבריאות נפלו על אוזניים ערלות. "אין לנו את הזמן יותר, אנחנו 10 שבועות לסיום שנת הלימודים. חייבים לנצל כל יום בזמן שנותר ויפה שעה אחת קודם".

ירידה בתחלואה במערכת החינוך

במהלך החודש האחרון חלה ירידה דרמטית ברמת התחלואה במערכת החינוך: מ-9,800 מאומתים ל-877 כיום. מדובר בנתון הנמוך ביותר מאז תחילת שנת הלימודים בספטמבר. לאורך תקופה של חודשיים הירידה ניכרת אף יותר: מתחיל פברואר התחלואה במערכת החינוך ירדה ב-96%. במקביל, שיעור המחוסנים בשתי מנות והמחלימים בקרב צוותי החינוך עומד על לפחות 85%, ובקרב התלמידים (בני 16 ומעלה) שיעור המחוסנים או מחלימים עומד על כ-70%.

יודגש כי שיעור התלמידים בקרב האוכלוסייה הלא מחוסנת עומד על כמחצית. למרות זאת, רק רבע מכלל החולים המאומתים הם תלמידים. להערכת הגורם הבכיר, הסיבה לכך היא "התנהגות אחראית בבתי הספר שלא מאפשר הדבקה".

חזרה ללימודים בית הספר צליל, חדרה 1 בנובמבר 2020. שלומי גבאי
בית הספר צליל בחדרה, נובמבר/שלומי גבאי

נכון להיום, מתוך 5,200 בתי ספר, אף אחד לא סגור בעקבות התחלואה. ב- 90.4% אין בכלל חולים, וב-97% מבתי הספר יש לכל היותר חולה אחד בלבד. בגני הילדים התמונה היא דומה: מתוך 20 אלף גנים יש כ-120 שיש בהם מאומת אחד בלבד. מספר המבודדים במערכת החינוך ירד אף הוא - מ-88 אלף מבודדים לפני חודש ל-4,200 כיום.

לפי נתוני משרד החינוך, תלמידי המגזר החרדי, המהווים כ-20% מכלל תלמידי ישראל, מהווים רק 15% מהמאומתים. במגזר הלא-יהודי, לעומת זאת, המצב גרוע יותר: תלמידי מגזר זה מהווים כ-23% מהתלמידים, אך 41% מהמאומתים. לפי הערכות, הסיבה לתחלואה גבוהה יותר במגזר הלא-יהודי היא שיעור הלא-מחוסנים הגבוה בקרב אוכלוסייה זו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully