וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טקס הענקת פרסי ישראל: "מדינה שלמה מוקירה על הישגים יוצאי דופן"

עודכן לאחרונה: 15.4.2021 / 20:31

האירוע הוקלט מראש בהשתתפות רה"מ, נשיא המדינה ושר החינוך. הפרסים הוענקו לשמונה זוכים, בהם חוקרים פורצי דרך בתחומי מדעי החיים, מקרא, ספרות, קולנוע והמזרח הרחוק. כלת פרס ישראל מיכל בת אדם התייחסה להחלטה שלא להעניק פרס לפרופ' גולדרייך: "עצובה שחסר כאן זוכה"

בווידאו: טקס הענקת פרסי ישראל/צילום: קונטקסט, עריכה: עמית שמחה

טקס הענקת פרסי ישראל נערך הערב (חמישי), והיה האחרון שבאירועי יום העצמאות ה-73. הטקס בבנייני האומה בירושלים נערך במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יריב לוין, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, שר החינוך יואב גלנט וראש העיר ירושלים משה ליאון.

בפתח הטקס, נשא שר החינוך דברים ובירך את הזוכים. "כלות פרס ישראל וחתניו, זה היום שלכם", אמר גלנט. "זה היום שבו מדינה שלמה מוקירה את הישגיכם יוצאי הדופן, מצדיעה לכם על כברת הדרך המרשימה שפסעתם, ומודה לכם על חיים עתירי עשייה. חיים שהם מופת ליצירה, למחקר ולתרומה יוצאת דופן לחברה ולמדינה".

עוד אמר גלנט לזוכים כי "ביום הזה, התרווחו בכיסא ושאפו אוויר מלוא החזה. הביטו על הקהל הצופה בכם כאן ומרחוק, הבחינו במבטיהם האוהבים והנרגשים של בני המשפחה, היו גאים. כי אנחנו גאים בכם".

טקס הענקת פרס ישראל לשנת 2021, 15 באפריל 2021. עודד קרני, לשכת העיתונות הממשלתית
זוכי פרס ישראל עם שר החינוך, הערב/לשכת העיתונות הממשלתית, עודד קרני

שר החינוך התייחס גם לשנה המורכבת שעברה על המדינה ברקע המאבק בנגיף הקורונה. "השנה האחרונה היוותה הוכחה ליכולות יוצאות הדופן של המדינה והחברה בישראל", אמר גלנט. "זה לא היה קל, זה לא היה חף מטעויות, אבל על ההישג לא ניתן להתווכח - יכולנו לאתגר הזה. אל מגיפה עולמית, חמקמקה וערמומית, עמדנו נחושים ומחוסנים. והצלחנו". לדבריו, "המגיפה כנראה מאחורינו, אבל פצעינו לא נרפאו".

פרופ' אריאלה לבנשטיין, שזכתה בפרס ישראל בתחום חקר העבודה הסוציאלית - חקר הקרימנולוגיה, בירכה בשם הזוכים: "היום, ביום העצמאות ה-73, אנו חוגגים את ניצחון הרוח, המדע והתקווה", אמרה לבנשטיין. "כולנו, מקבלות ומקבלי הפרס, פעלנו ללא לאות על מנת להשאיר אחרינו מורשת של למידה לצד עשייה ולא לקבל דבר".

בין מקבלי הפרס הנוספים היו פרופ' אלי קשת על חקר מדעי החיים; יאיר זקוביץ על חקר המקרא; נורית זרחי על ספרות ושירה עברית, יצירה ותרגום ופרופ' ניצה בן דב על חקר הספרות העברית והכללית. פרופ' בן-עמי שילוני על חקר מדעי המזרח הרחוק; מיכל בת אדם על אמנות הקולנוע וד"ר יוסף צ'חנובר על מפעל חיים - תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה.

עוד בוואלה!

חוגגים עצמאות: הרגעים הגדולים מטקס הדלקת המשואות

לכתבה המלאה
טקס הענקת פרס ישראל לשנת 2021, 15 באפריל 2021. אין, צילום מסך
בנייני האומה, הערב/צילום מסך, אין
טקס הענקת פרס ישראל לשנת 2021, 25 באפריל 2021. עודד קרני, לשכת העיתונות הממשלתית
טקס פרסי ישראל בבנייני האומה, הערב/לשכת העיתונות הממשלתית, עודד קרני

הטקס נערך השנה בצל סערה סביב אי-הענקת הפרס לפרופ' עודד גולדרייך על ידי שר החינוך גלנט, לאחר שהיה ברשימת הזוכים. זאת, על רקע פנייה של תנועת הימין "אם תרצו" שמצאה כי פרופ' גולדרייך תמך באמצעות עצומה בחרם על אוניברסיטת אריאל.

כלת פרס ישראל, הבמאית ושחקנית הקולנוע מיכל בת אדם, מחתה במהלך צילום הטקס נגד ההחלטה שלא להעניק לפרופ' גולדרייך את הפרס. בעת שקיבלה את הפסלון, ניגשה בת אדם אל המיקרופון ואמרה כי "אני מאוד שמחה לקבל את הפרס. ואני מאוד עצובה שאנחנו ארבעה וארבע הערב, בגלל שחסר כאן זוכה אחד".

פרופסור עודד גולדרייך. ויקיפדיה, אתר רשמי
גלנט החליט שלא להעניק לו את הפרס. פרופ' גולדרייך/אתר רשמי, ויקיפדיה

בג"ץ קיבל בשבוע שעבר את הבקשה של שר החינוך לבדוק האם יוכל לסרב להענקת פרס ישראל במתמטיקה ומדעי המחשב לפרופ' גולדרייך. שופטי בג"ץ תמכו בעמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בנושא.

לפני כשלושה שבועות חתם גולדרייך על עצומה של אנשי אקדמיה מהארץ ומהעולם הקוראת לאיחוד האירופי לא לאפשר לתוכניות מחקר הממונים על ידה לשתף פעולה עם אוניברסיטת אריאל. בפסק הדין של בג"ץ נכתב כי גולדרייך עומד מאחורי חתימתו על העצומה, אך שהוא הבהיר והצהיר כי אינו תומך בתנועת ה-BDS. "בהינתן כל אלה, אנו סבורים כי יש לאפשר לשר החינוך לחזור ולעיין בדברים ולקבל החלטה בתוך חודש ימים מהיום", קבע בג"ץ.

לאחר הטקס תנועת "אם תרצו" מסרה: "אנו מברכים את השר גלנט על כך שלא נכנע לכל מיני צבועים וגורמים פוסט ציוניים המבקשים לנצל את הענקת פרס ישראל להכשרת הקריאה להחרמת המדינה. אין ולו קורטוב של סיבה הגיונית אחת לחייב את המדינה לרומם ולפאר אזרח הפועל להכפשתה בעולם, לא משנה כמה הוא טוב במתמטיקה, שירה או גינון. ביום העצמאות יש לחבק את מי שלוקח חלק בבניין הארץ והחברה ולא בהריסתה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully