וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפן תשחרר לים יותר ממיליון טונות מים מזוהמים מפוקושימה

עודכן לאחרונה: 13.4.2021 / 12:23

אחרי שנים של דיונים, הממשלה אישרה את המהלך השנוי במחלוקת כחלק מתכנית השיקום הארוכה לאזור שנחרב באסון של 2011. טוקיו טוענת שכך נוהגים כורים גרעיניים בעולם, אך שכנותיה גינו את ההחלטה

בווידאו: יפן מציינת עשור לאסון הצונאמי בפוקשימה/רויטרס

יפן תשחרר לים יותר ממיליון טונות של מים מזוהמים מתחנת הכוח הגרעינית ההרוסה בפוקושימה - כך הודיעה היום (שלישי) הממשלה בטוקיו, שאישרה את הצעד השנוי במחלוקת אחרי שנים של דיונים, למורת רוחן של שכנותיה. הזרמת המים לים תחל בתוך שנתיים, כדי להעניק למפעילת הכור, שנחרב בעת הצונאמי ורעידת האדמה האדירה של 2011, זמן להסיר את החומרים המזהמים ממנו, לבנות תשתיות מתאימות ולקבל אישור רגולטורי.

טוקיו טוענת שהמלך הוא הכרחי לצורך קידום הליך הפירוק המורכב של הכור, והיא מצביעה על פעולות דומות שעושים כורים גרעיניים ברחבי העולם. כמעט 1.3 מיליון טונות של מים מזוהמים, כמות המספיקה למילוי כ-500 בריכות אולימפיות, מאוחסנים במכלי ענק בכור בפוקושימה דאיצ'י בעלות שנתית של כמאה מיליארד ין, והמקום הולך ואוזל.

"שחרור המים הוא משימה בלתי-נמנעת בפירוק הכור הגרעיני של פוקושימה דאיצ'י ושיקום אזור פוקושימה", אמר ראש ממשלת יפן, יושיהידה סוגה. לדבריו, התהליך כולו יימשך עשורים. ממשלת יפן נחושה להדגיש את הליך הסינון והדילול של המים. גורם בכיר האחראי על יחסי הציבור הממשלתיים שלח לכלי התקשורת מיילים שבהם ביקש שלא להשתמש במונח "מזוהמים" בטענה שהוא מטעה.

עם זאת, איגודי הדייגים בפוקושימה, שלחצו במשך שנים על הממשלה שלא לשחרר את המים, טענו כי יהיו לכך "השלכות קטסטרופליות" על התעשייה.

טכנאים בכור הגרעיני בפוקושימה, יוני 2013. רויטרס
עובדים בכור הגרעיני בפוקושימה/רויטרס

ההחלטה התקבלה כשלושה חודשים לפני תחילת המשחקים האולימפיים בטוקיו, שנדחו בשנה בעקבות מגיפת הקורונה. חלק מהאירועים יתקיימו במרחק של כ-60 ק"מ בלבד מהכור ההרוס. ב-2013 הבטיח ראש ממשלת יפן הקודם שינזו אבה לוועד האולימפי הבינלאומי כי האסון "לא יעשה שום נזק לטוקיו".

חברת החשמל של טוקיו (Tepco), המפעילה את הכור בפוקושימה, מתכננת לסנן את המים המזוהמים כדי להסיר ממינו איזוטופים רעילים, פרט לטריטיום, איזוטופ רדיואקטיבי של שאותו קשה להפריד ממים. לאחר מכן, הטריטיום ידולל מהמים עד לרמה נמוכה מהרף המותר, בטרם ישוחרר לאוקיינוס.

טריטיום נחשב כבעל סיכון נמוך משום שהוא לא פולט מספיק אנרגיה בשביל לחדור לעור. גם כורים גרעיניים אחרים ברחבי העולם מזרימים באופן קבוע לאוקיינוס מים עם רמות נמוכות של האיזוטופ הזה.

מאמר מדעי שפורסם בארצות הברית ב-2014 גרס כי בעת העיכול, טריטיום עלול להגביר את הסיכון לחלות בסרטן, ומומחים אחרים הביעו חשש מחומרים מזהמים נוספים. לפי Tepco, המים של פוקושימה עדיין מכילים כמויות משמעותיות של איזוטופים מזיקים למרות שנים של טיפול.

עוד בוואלה!

הצלקות טרם הגלידו: עשור לצונאמי ולאסון הגרעיני בפוקושימה

לכתבה המלאה
פעילים מפגינים נגד החלטת יפן לשחרר מים מזומהים מהכור בפוקושימה בסמוך לשגרירות יפן בסיאול, דרום קוריאה, 13 באפריל 2021. רויטרס
מפגינים בסיאול בסמוך לשגרירות יפן נגד שחרור המים המזוהמים של פוקושימה, היום/רויטרס

ארצות הברית תמיכה בתכנית של יפן, שלדבריה נעשתה בשיתוף פעולה צמוד עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, אך שכנותיה קראו לקיים שיחות נוספות בנושא.

"זאת פעולה לא אחראית באופן קיצוני, והיא תגרום נזק משמעותי לבריאות וביטחון הציבור העולמי, ולאינטרסים החיוניים של האזרחים במדינות השכנות", מסר משרד החוץ של סין בהודעה שפורסמה באתר שלו.

קוריאה הדרומית הביעה "חששות חמורים" מפני השלכות התכנית על האזרחים והסביבה, והוסיפה כי היא תגביר את אמצעי הניטור והבדיקה הרדיולוגיים שלה. גם טייוואן הסתייגה מהמהלך של יפן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully