וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגישות, אפליה ותקנות הקורונה: 6,000 פניות של אנשים עם מוגבלויות

לפי נתוני הדוח השנתי של נציבות שוויון הזכויות לבעלי מוגבלויות, 1,343 מהפניות נוגעות לנושא התעסוקה - עלייה של 45% ביחס ל-2019. 40% מבין 314 הגופים הציבוריים הגדולים בישראל, בהם הרשויות המקומיות, לא עמדו ביעד ההעסקה להעסקת אנשים עם מוגבלות

נגישות תחנת רכבת בני ברק. ראובן קסטרו
אנשים עם מוגבלות מהווים 18% מהציבור בישראל. מעבר ייעודי לנכים בתחנת רכב בבני ברק/ראובן קסטרו

6,015 פניות התקבלו בשנת 2020 בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות - כך עולה מהדוח השנתי של הנציבות המתפרסם היום (שני). 1,343 מהפניות נוגעות לנושא התעסוקה - עלייה של 45% ביחס לשנת 2019, ובנציבות מעריכים שהעלייה נובעת ממשבר הקורונה.

אנשים עם מוגבלות מהווים 18% מהציבור בישראל, מתוכם 790 אלף בגילאי עבודה. הנציבות אמונה על יישום חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ואמנת האו"ם בדבר זכויות אנשים עם מוגבלות שאושררה בישראל ב-2012.

2,678 מהפניות שהתקבלו ב-2020 היו בנושאי נגישות, ירידה לעומת 2019 אז התקבלו 2,910 פניות. 468 מהפניות בתחום זה נגעו לנגישות ואפליה במוסדות חינוך, 727 לנגישות בשירות ו-324 לתקנות קורונה.

כיסא גלגלים עם מקל בבית חולים תל השומר. ראובן קסטרו
276 צווי נגישות בעקבות ליקויים בשנה/ראובן קסטרו

הנציבות פעלה בהקשר לקורונה גם בקידום התאמות בתקנות לאנשים עם מוגבלויות כמו פטור ממסיכות והקבלות בהגבלות מרחק. במקרה אחד שטופל בנציבות אושר לזוג חירשים להכניס מתורגמנית לחדר הלידה, חרף הקורונה. וכן בעקבות פנייה אחרת אושר לשלב ילדים עם צרכים מיוחדים בצהרונים של כיתות אחרות, חרף הגבלות הקורונה.

במהלך שנה זו, ביצעו אנשי הנציבות 965 פעולות אכיפה ופיקוח והוצאו 276 צווי נגישות בעקבות ליקויים. כמו כן, הוגשו והתנהלו 129 תביעות וחוות דעת משפטיות לקידום זכויות אנשים עם מוגבלות. נושאי התביעה המרכזיים היו נגישות במקום ציבורי עם 39% מהתביעות, נגישות ואפליה בתחבורה ציבורית עם 22%, נגישות פרטנית בחינוך ותחום התעסוקה עם 17% כל אחד ואפליה בשירות ציבורי - 5%. בין היתר, חויבו כמה רשויות מקומיות לשלם פיצויים על היעדר הנגשת מוסדות חינוך בעקבות תביעות שהוגשו.

עוד בוואלה!

למרות שהתחייבו להסירן, בשירות התעסוקה מפרסמים מודעות המפלות בעלי מוגבלות

לכתבה המלאה

גם הרשויות המקומיות לא עמדו ביעדי ההעסקה

מבחינת יישום חוק ייצוג הולם בגופים ציבוריים, נראה כי לא חל שינוי. 40% מבין 314 הגופים הציבוריים הגדולים בישראל, הכוללים את הרשויות המקומיות, לא עמדו ביעד ההעסקה להעסקת אנשים עם מוגבלות של 5% מהעובדים לפחות. במסגרת פעילות האכיפה, ב-2020 הוציאה הנציבות 108 מכתבי התראה לגורמים שאינם עומדים ביעד ובדרישות החוק.

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אברמי טורם, אמר כי "בשנה זו עם פרוץ משבר הקורונה וההשלכות הרבות של המשבר על אנשים עם מוגבלות ומשפחותיהם, בלטה החשיבות של פעילות הנציבות בשטח כגוף שעוסק בשוויון זכויות של אנשים עם מוגבלות. בהתאם לתפקידנו פעלנו רבות לאורך התקופה על מנת לטפל בהשלכות המשבר על אנשים עם מוגבלות, ובמקביל להמשיך ולפעול בכל תחומי הפעילות של הנציבות ואף להרחיב פעילות זו בתחומים מסוימים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully