וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוסר איזון מזעזע": כ-60 מדינות עוד ממתינות לחיסוני קורונה ראשונים

10.4.2021 / 21:56

רק אדם אחד מכל 500 במדינות עניות התחסן במנה אחת לפחות נגד קורונה, והתוכנית העולמית לחיסון אוכלוסיות חלשות לא צפויה לעמוד ביעד השאפתני שהוצב. העיכוב נובע בעיקר מהאטה בייצור החיסון בהודו, ומומחים מזהירים מההשלכות: "מסתכנים בגרירת המגיפה למשך שנים נוספות"

בווידאו: בדיקות קורונה בסין/צילום: רויטרס

60 מדינות ברחבי העולם, בהן העניות ביותר, צופות עיכובים בהגעת החיסונים נגד קורונה שיועדו להן בעקבות עצירת המשלוחים לפחות עד לתחילת חודש יוני. COVAX, היוזמה העולמית לאספקת חיסונים למדינות עניות וללא גישה לחיסונים, העבירה בשבוע האחרון יותר מ-25 אלף מנות למדינות אלו. פחות משני מיליון חיסונים הועברו במסגרת התוכנית עד כה ל-92 מדינות מתפתחות.

יו"ר ארגון הבריאות העולמי טדרוס אדהנום גברהיסוס ביקר אתמול (שישי) את "חוסר האיזון המזעזע" בחלוקת החיסונית למדינות מתפתחות. לדבריו, במדינות עשירות אדם אחד מתוך ארבעה קיבל חיסון, ואילו המדינות עניות יותר רק אדם אחד מתוך 500 התחסן בממוצע.

מבצע החיסונים לקורונה בבירת רואנדה קיגאלי, 18 במרץ 2021. רויטרס
"אם לא אקבל את המנה השנייה, אני עלול למות". מבצע חיסונים בקניה/רויטרס

המחסור בחיסונים נובע בעיקר מההחלטה של הודו להפסיק את ייצוא החיסונים ממפעל מכון סרום, המייצר את הרוב המכריע של המנות של חברת אסטראזנקה שעליה הסתמכה התוכנית כדי לספק לכשליש מהאוכלוסייה העולמית במסגרת המאבק בנגיף הקורונה.

האספקה הסדירה של החיסונים במדינות אלה הולכת ומתמעטת, כמו גם בכמה מהמדינות הראשונות שקיבלו משלוחי COVAX, והמשלוח הנוסף של מנות שניות בחלון הזמנים של 12 השבועות מוטלת בספק.

באוהלי חיסון שהוקמו בבית החולים הלאומי קניאטה בניירובי, רבים מאלה שהגיעו למנות הראשונות שלהם לא היו בטוחים שיקבלו מנה שנייה "הפחד שלי הוא שאם לא אקבל את המנה השנייה, המערכת החיסונית שלי תהיה חלשה, ולכן אני עלול למות", אמר אוסקר אודינגה, עובד מדינה.

עוד בוואלה!

"פוקושימה ביולוגית" בברזיל: יותר מ-4,000 מתים ביום מקורונה

לכתבה המלאה
חיסונים של חברת אסטרהזניקה בקלן, גרמניה 18 במרץ 2021. רויטרס
חיסון של חברת אסטרהזניקה/רויטרס

מסמכים פנימיים של ארגון הבריאות העולמי שהגיעו לידי אי-פי מראים את חוסר הוודאות לגבי משלוחים ש"גורם למדינות מסוימות לאבד את אמונם ב- COVAX "זה מביא לשכך ששוקלים במדינות אלו את התמיכה בקבלת חיסונים מסין ורוסיה, שלא אושרו על ידי הרשויות באירופה או בארצות הברית.

בתחילת החודש פנה ארגון הבריאות העולמי למדינות עשירות בבקשה לחלוק בדחיפות עשר מיליון מנות בכדי לעמוד ביעד האו"ם להתחיל בחיסון נגד קורונה בכל מדינה בתוך מאה הימים הראשונים של השנה. עד כה מדינות התחייבו למאות מיליוני דולרים לתוכנית, אבל מחסור בחיסונים לרכישה וחוסר הרצון לחלוק חיסונים, מעכבים את העברתם למדינות עניות.

תרומות של חיסונים בין מדינות נעשות בדרך כל משיקולים פוליטיים שאינם מתחשבים בנתוני התחלואה באותה המדינה. לפי נתונים של ארגון המנטר משלוחי חיסונים, עד כה 19 מדינות הסכימו לחלוק חיסונים עם מדינות אחרות.

"בהיעדר כיסוי חיסונים גבוה ברחבי העולם, אנו מסתכנים בגרירת המגיפה למשך שנים נוספות", אמרה לבניה וסודבן, פרופסור במכון הבריאות העולמי של אוניברסיטת דיוק. "כל יום שבו הנגיף נמצא ממשיך להתקיים הוא הזדמנות עבורו להשתנות לגירסה קטלנית יותר".

על פי ועד ההצלה הבינלאומית, מקרי ההידבקות בקורונה ומקרי המוות בחודש שעבר זינקו במדינות רבות שנפגעו במשבר: בשיעור של 322% בקניה, 379% בתימן ו -529% בצפון מזרח סוריה.

"ארגון הבריאות העולמי הבטיח מעבר ליכולותיו ולא סיפק את הסחורה", אמר המומחה לחסונים פרופ' ברוק בייקר מאוניברסיטת נורת'וסטרן. "למה שנאמין שהם יצליחו כעת להגביר את היצור ולהבטיח חיסונים בחודשים הקרובים?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully