וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בערב החג השני: עימותים בין תושבי זכרון יעקב וחסידי ברלנד

עודכן לאחרונה: 3.4.2021 / 14:44

חברי הקהילה של הרב שמוחזק במעצר בית מתאספים זה שבועות מחוץ לבית בו הם מאמינים כי הוא שוהה. בערב החג השני השכנים התלוננו בפני החסידים כי הם מרעישים, ובתיעוד נראים הצדדים מחליפים מהלומות - עד שהמשטרה הוזעקה למקום. לטענת אחד השכנים, ברלנד יצא לברך את החסידים

בווידאו: עימותים בזכרון יעקב בין תושבים לחסידי ברלנד/מערכת וואלה!

תושבים בזכרון יעקב התעמתו אמש (שישי), ערב חג שני של פסח, עם חסידי הרב אליעזר ברלנד המתגודדים זה שבועות מול הבית בו הם מאמינים כי הוא מוחזק במעצר בית "בשל מצבו הרפואי בגילו המתקדם". העימותים הסלימו לחילופי מהלומות לאחר שהתגודדו בסמטה עשרות מחסידיו, קיימו תפילת חג ושרו שירים תוך הקמת רעש. לדברי התושבים, גם הבוקר החסידים התגודדו מחוץ לבית.

זה שבועות שהחסידים והחסידות מתפללים סמוך לבית, מנסים להציץ פנימה לחצר, וקוראים קריאות. השכנים מלינים על ההתגודדויות האלה מאז חודש ינואר, לסירוגין, כשבמהלך התקופה אושפז ברלנד בשל הידרדרות במצבו הרפואי.

לאחרונה שוחרר ברלנד מאשפוז, ושוב חזרו התגודדויות והחלו עימותים עם תושבים שאינם מרוצים משהיית החסידים ברחוב, כמו גם ברחוב הסמוך לו, ברוב שעות היום. אתמול בלילה המתיחות הגיעה לשיאה כשהמשטרה הוזעקה, ובהמשך נזקקה גם לתגבורת. העימותים נמשכו בסבבים, במהלכם החסידים שבו למקום בעת עזיבת השוטרים, עד שלקראת חצות הרוחות נרגעו.

עימותים בין תושבי זכרון יעקב לחסידי הרב ברלנד. -, אתר רשמי
השכנים התעמתו עם החסידים שהקימו רעש בערב החג. זכרון יעקב, אתמול/אתר רשמי, -

הרב ברלנד, ראש קהילת "שובו בנים", שבשיאה מנתה אלפי מאמינים, הורשע כבר בעבירות מין חמורות בגינן ריצה מאסר, וכעת מתנהל נגדו משפט בו הוא מואשם שניצל את מעמדו כרב נערץ בקהילתו ואף מעבר לה, ופעל בשיטתיות להוצאת כסף מאנשים שהיו שרויים במצוקה קשה ופנו אליו לעזרה ולהצלה, ערך טקסי "פדיון נפש", ומתן ברכות וייעוץ בתחומים שונים תמורת תשלום. לצורך כך הוא הקים מערך שהתנהל כעסק כלכלי, שכלל בין השאר מנגנון גיוס לקוחות, גביית כספים, כשברלנד העסיק עובדים רבים תוך שהרוויח סכומי כסף בגובה מיליוני שקלים.

ברלנד נעצר, אך בית המשפט העליון הורה בראשית ינואר לשחרר אותו למעצר בית במקום סודי ובתנאים מגבילים. זאת, למרות שהשופט יצחק עמית ציין בהחלטתו כי ברלנד "מסוכן, והוכיח בעבר כי אין לתת בו אמון". הוא קבע כי יש להבטיח ש"לא יתאפשר לרב מגע עם צאן מרעיתו אף לא לצורך מתן ברכות, ייעוץ, 'פדיון נפש' וכיו"ב, אם בתמורה או שלא בתמורה, אם במגע ישיר או באמצעות ה'זום', הטלפון הנייד, המחשב או באמצעים טכנולוגיים אחרים". עוד קבע כי מקום המעצר יהיה חסוי וסודי מפני אנשי קהילתו. עם זאת, לטענת אחד השכנים, נראה ברלנד כשהוא יוצא לברך את החסידים. אם אכן הדבר התרחש, מדובר בהפרה בוטה של החלטת בית המשפט.

למרות זאת, החסידים ונשותיהם הגיעו לסמטה המדוברת בשכונה החרדית במושבה, כשהם מסרבים לקבל את רוע הגזירה. ברחבי המושבה תהו למראה "נשות הטליבאן", לדבריהם, המכוסות שחורים מכף רגל ועד ראש, ששוהות ברחוב, בגינות ובחצרות השכונה ביום ובלילה, כשעד מהרה נהפכה נוכחות החסידים והחסידות לשגרתית.

חסידי הרב ברלנד מחוץ לבית הו הם מאמינים שהוא שוהה בזכרון יעקב. 3. במרץ 2021. ., אתר רשמי
"חוששים שהם ישתלטו על השכונה וישנו את הסטטוס קוו". חסידי הרב ברלנד מחוץ לבית בזכרון יעקב, היום/אתר רשמי, .

אחת מתושבות השכונה סיפרה לוואלה! כי חסידים פלשו לבניין בו היא מתגוררת, כמאה מטרים מהסמטה, וזאת כדי לצפות אל חצר הבית המדובר. "הם שברו את מנעול דלת הגג, לא התייחסו אליי כשביקשתי מהם לעזוב ונאלצתי לקרוא למשטרה".

תושבים אחרים מספרים על פולשים שאפסנו את המזוודות שלהם בחדרי מדרגות של בניינים בשכונה. אחרים מספרים על חסידים הלנים ברחובות, ועושים את הצרכים שלהם בגינות ציבוריות. אמש, התלוננו תושבים על הרעש שגורמים החסידים. מנגד, חלק מתושבי השכונה החרדית מגלים חמלה כלפי החסידים ובעיקר כלפי נשותיהם והתינוקות שאיתן, ומשכירים להן מחסנים וחדרים ללינה.

"החשש הגדול שלנו הוא שהם ישתלטו על השכונה וישנו את הסטטוס קוו", מספרת לוואלה! שכנה, שביקשה לא להזדהות בשמה מחשש שיתנקמו בה. "אין בנו שום שנאה לחרדים. 15 שנה אנחנו גרים לצד חרדים, מבחירה, ומעולם לא הייתה בעיה. היו פה יחסי שכנות מאד יפים אבל מאז שהגיעו החסידים של ברלנד לפני שלושה חדשים זה התדרדר והולך ומחריף".

השכנה מתארת סדרה של אירועים לא שגרתיים בשכונה מאז הגעתם של החסידים. "הם שמו מזוודות, שקיות ואוהל מקופל בחדר החשמל של הבניין שלנו", סיפרה. "בוקר אחד בא אמבולנס, שאולי הם חשבו שהרב שלהם בפנים, והם רדפו אחריו ברחובות במכוניות וכמעט עשו תאונה. הילדים שלהם מסתובבים בכביש ללא פיקוח בכלל. זו סכנת נפשות. לא רק בסמטה הזו, ליד גן ילדים של הבן שלי הם הקימו מאהל, הציבו שולחנות אוכל וחיים שם".

חסידות הרב ברלנד מחוץ לבית בו הן מאמינות כי הוא מוחזק בזכרון יעקב. -, אתר רשמי
נוכחות נשים המכוסות שחורים ברחבי המושבה נהפכה לשגרתית. זכרון יעקב, אתמול/אתר רשמי, -

לדבריה, האכיפה בשכונה כמעט ולא קיימת. "קיים חשש לרדת לאוטו. אנחנו עברנו לסוג של חיים במגננה ולא ממש מרגיש שיש פה אכיפה", חלקה. "רכב של המועצה עובר מדי פעם, וכשמתקשרים למשטרה הם כן מגיעים, אבל ברגע שהם עוזבים את הרחוב החסידים חוזרים. אני לא רואה שמטפלים בבעיה הזו באיזה אופן מערכתי. בינתיים הם משתלטים על החניות, פולשים לגגות, משליכים זבל ברחוב ועושים צרכים בחדרי מדרגות. התינוקות שלהם ישנים בגן המשחקים, הילדים הקטנים מסתובבים לבד על הכביש. לא מבינה איפה הרווחה בכל הסיפור הזה".

אתמול, סיפרה, הגיעה המתיחות בין הצדדים לשיאה. "לפני החג הגיע מיניבוס שלהם עם תגבורת של אנשים, ובערב כבר היו עימותים פיזיים ואיומים על השכנים שלנו כשלא אפשרו לאחד מהם להיכנס לבניין. קיללו שנמות. נשים וילדים ירקו עלינו".

"אין על המשיב מורא הדין ומורא מלכות", קבע השופט יצחק עמית בהתייחס לברלנד, בעת שפסק בעניין חלופת המעצר עבורו בחודש ינואר. "מסוכנות אינהרנטית הנובעת מאופי המעשים המיוחסים לו, כמי שנתפס כצדיק נערץ על ידי בני קהילתו ועל ידי תמימי דרך שעלולים לחזור וליפול ברשתו", הוסיף, וציין את "הקלות הבלתי נסבלת בה הוא נכון לפעול באלימות, גם כשהוא מאחורי סורג ובריח". עוד אמר כי "אין ליתן בו אמון, וכי בכוחו וביכולתו להימלט אל מדינות הים, ולעבור מעיר לעיר וממדינה למדינה תוך שימוש במסמכים מזויפים".

הגשת כתב אישום כנגד הרב ברלנד, משפט מחוזי ירושלים, 1 במרץ 2020. רוני כנפו
שוחרר למעצר בית בעקבות הידרדרות במצבו הבריאותי. הרב ברלנד/רוני כנפו

"אירוע התבססות חסידי ברלנד בזכרון יעקב מחייב פעילות אסרטיבית במישור האזרחי, המשפטי והפוליטי", אומרת חברת המועצה, צילה רשף, "תושבים רבים מתלוננים על הפרת הסדר במרחב הציבורי, רעש, חסימת צירי תנועה, וניכר כי כמות חסידיו גדלה מיום ליום". היא קראה למינוי ועד פעולה שיורכב מנציג ועד של כל בניין בשכונה ותושבים נוספים במידת האפשר, כשהכוונה לכנס את הוועד כבר מחר.

"מעשיו הנפשעים של אליעזר ברלנד פורסמו בעבר והוא הורשע בגין מעשים אלה על ידי בית המשפט", מסרה המועצה המקומית זכרון יעקב, "לאחרונה ניתן צו לחלופת מעצר על ידי אזיקון אלקטרוני". אלא שלטענת ראש המועצה, זיו דשא, "הצו מופר בגסות תוך בזיון בית המשפט, חדשות לבקרים. התפרצות צאן מרעיתו למבנים פרטיים חמורה ביותר ואף התפילה ההמונית מחוץ לבית בו הוא נמצא כפי שהתרחש בשעות האחרונות, חורגת מגבולות הסביר וזו רק דוגמא אחת מני רבות".

לדבריו, "המועצה פועלת בכל המישורים מול כל הגורמים בנושא חמור זה. במקביל, המועצה נמצאת בקשר שוטף עם התושבים, מסייעת ותומכת בהם". מהמועצה נמסר כי ראש המועצה מגיע כמה פעמים ביום למקום וכי "מחלקת הפיקוח ומשטרת זכרון יעקב פועלות ביחד בהתמודדות עם המעשים של צאן מרעיתו של הרב ברלנד ומבצעים אכיפה ככל שנדרש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully