וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות התעכב חודשים עם פרסום המוטציה הישראלית; אש: אין קשר לרכש החיסונים

עודכן לאחרונה: 30.3.2021 / 18:59

במשרד גילו את המוטציה עוד בחודש יולי, ובמשך 8 חודשים לא סברו שיש צורך להודיע על כך. בתוך הקרב על אישור עסקת החיסונים בישיבת הממשלה, עולה חשש כי המטרה היא להפעיל לחץ על השרים. ממונה הקורונה לוואלה!: "ההודעה לא הייתה מיוזמתנו"

בווידאו: נציג האוצר חושף שישראל הוציאה 2.6 מיליארד שקלים על עסקאות החיסונים/צילום: ערוץ הכנסת

שמונה חודשים לאחר שזיהה אותה לראשונה, משרד הבריאות הודיע היום (שלישי) על גילוי המוטציה הישראלית. את הסיבה לפרסום ייחסו להשלמת מחקר מסכם של המעבדה המרכזית לנגיפים, אך בתוך הקרב על אישור תקציב החיסונים בישיבת הממשלה, התזמון העלה שאלות בנוגע למניע הפרסום.

עם זאת, ממונה הקורונה נחמן שאש אמר לוואלה! כי "ההודעה על המוטציה הישראלית לא הייתה מיוזמתנו, אלא נאלצנו להגיב לאחר שזה פורסם". "אנחנו יודעים על המוטציה הישראלית חודשים וזה לא נועד להפחיד. אין קשר לעסקות החיסונים. בכל מקרה, אין מוטציה מוכרת שיכולה להשפיע על החיסונים, כולל הישראלית. החיסון עובד ביעילות פחות טובה על הדרום קוראנית, אך גם זה טוב בשלב הזה".

חיסון לקורונה במרכז של קופת חולים כללית בירושלים, 11 במרץ 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
עיתוי מפוקפק. מתחם חיסונים בירושלים/פלאש 90, יונתן זינדל

למרות הירידה בתחלואה, אש המשיך ואמר כי "אנחנו צריכים לבצע את עסקות החיסונים בדחיפות. אין לנו כרגע חיסון לבני נוער ולילדים במלאי. יש תחרות קשה ויש מצב שנידחק למקום פחות משאר המדינות. עכשיו הדבר הנכון הוא להבטיח את החיסונים כמה שיותר מוקדם. זו תעודת ביטוח לטווח ארוך, אנחנו לא רוצים להישאר מאחור".

בהודעה שהופצה פירט המשרד כי 181 איש נדבקו במוטציה, אך היא לא מהווה סכנה ממשית, לא עמידה בפני החיסונים ונמצאת בדעיכה. "נמצא וריאנט ישראלי, שאינו שכיח ואינו בעל משמעות קלינית או אפידמיולוגית, ואינו קשור או גורם להדבקה נרחבת, תחלואה קשה או השפעה על יעילות החיסון", נכתב. "הווריאנט הישראלי מופיע בדגימות מחודש יולי, אך הולך ונעלם והעדויות אליו מתמעטות".

שעות קודם לכן, המשרד פרסם הבוקר הודעה בה הבהיר את הצורך ברכש מיליוני חיסונים נוספים וציין שבישראל קיים מלאי רק עבור הסבב הנוכחי. "בזכות הרכש שאנחנו מבקשים לעשות ישראל תמשיך להיות המדינה המוגנת בעולם מקורונה. אין להקל ראש באחת הרכישות החשובות שמדינה יכולה לעשות בעת הזאת".

ועדת החוקה | פרויקטור הקורונה, נחמן אש במהלך דיון בנושא מעקב אחר התקדמות פרויקט 'הדרכון הירוק' למתחסנים ומחלימים בהשתתפות: שר הבריאות, יולי אדלשטיין 26 בינואר 2021. שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת, אתר רשמי
"צריכים לבצע את עסקות החיסונים בדחיפות". אש/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת

העיתוי של שליחת ההודעות העוקבות העלה חשד שנועדו ליצור חשש בציבור ולדחוק את השרים לקבל החלטה. בשבת ביטל שר הביטחון בני גנץ את ישיבת הממשלה, שבה היו אמורים השרים לאשר תקציב של 3.5 מיליארד שקלים לרכש 36 מיליון חיסונים לשנת 2022 ולהשלמת מבצע החיסונים, בעקבות חוסר ההסכמה של הליכוד לאשר מינוי של שר משפטים קבוע.

שרי הממשלה התבקשו לחתום על הסכמי סודיות בנוגע לפרטי ההסכמים של החיסונים, אך גורמים בכחול לבן הביעו בימים האחרונים תמיהה על הצורך ב"קופסה" חוץ-תקציבית נוספת לרכש חיסונים ועל הכמויות המתוכננות לרכישה במסגרת ההצעה. מנגד, בליכוד תקפו את ביטול הישיבה וטענו כי זו חוסר אחריות מצדו של גנץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully