וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרב גרסאות אחרי הרג הגבר בחיפה: "שוטר מיומן לא יורה למוות במעורער בנפשו"

עודכן לאחרונה: 30.3.2021 / 0:01

בעוד במשטרה טוענים כי בתקרית בה נורה למוות מוניר ענבתאוי נהגו השוטרים ללא דופי, קרוביו מלינים כי התנהלו בחוסר מקצועיות. זו הפעם ה-3 בתוך שנתיים בה נהרג מתמודד נפש בידי שוטרים ובחיפה חוששים שהאירוע יצית מהומות. במגזר טוענים: כשמדובר בערבי היד קלה על ההדק

בווידאו: תיעוד המאבק בין השוטר למתמודד נפש שהסתיים במוות/צילום: יואב איתיאל

מותו של תושב חיפה מוניר ענבתאוי מסמן מפגש קטלני נוסף בין שוטרים לאדם הלוקה בנפשו, שלאחריו נפתח קרב גרסאות בין משפחתו של ההרוג למשטרה. השוטר החשוד, גם הוא תושב העיר, כבר נחקר היום (שלישי) במשרד מח"ש בקרית הממשלה בחיפה. ובעוד בתחנה העירונית משוכנעים שהתיק ייסגר, בני משפחתו של ענבתאוי, שחשוד שפצע את אחד השוטרים בדקירה, מתקשים לקבל את גרסת המשטרה.

בתחנת חיפה בה הוא משרת סבורים כי השוטר שחש סכנה ממשית ומיידית לחייו, פעל ללא דופי, הגיב לאיום עליו ובאופן פעולתו הציל את עצמו והציל חיי אחרים. מוקדם יותר, בבית משפט השלום בעיר נעתר השופט ד"ר זאיד פלאח לבקשת המשטרה והטיל צו איסור פרסום על חקירת האירוע.

במשטרה בטוחים שסרטוני מצלמות אבטחה וסרטוני מצלמות גוף של השוטרים יוכיחו זאת מעל לכל ספק. מפקד תחנת חיפה, נצ"מ אמיר גולדשטיין, שהיה מהראשונים להגיע לזירה לאחר הירי ולבחון אותה, הבהיר לשוטרים כי הוא נותן להם גיבוי מלא.

מנגד, לאחר שצפו במשפחת ענבתאוי בסרטונים וראו את גופתו בחדר המתים של בית החולים רמב"ם, הם טוענים כי "ברור כי השוטרים פעלו בחוסר מקצועיות, תוך שימוש בירי חי מספר פעמים שכתוצאה ממנו מת". לטענתם, "שוטרים מאומנים אמורים לנטרל חשוד, שלוקה בנפשו, בלי להרוג אותו. מהסרטון החלקי שאינו משקף את כל האירוע שהפיצה המשטרה בו לא נראו השוטרים האחרים וממנו לא ניתן לקבוע באיזה שלב החלו השוטרים לירות במנוח".

הירי בחיפה | הנרצח מוניר ענבתאו ואחותו. מרכז מוסאוא, אתר רשמי
"שוטרים מאומנים אמורים לנטרל חשוד". ענבתאוי/אתר רשמי, מרכז מוסאוא

גופתו של ענבתאוי נשלחה בינתיים לנתיחה במכון הלאומי לרפואה משפטית באבו כביר. "החקירה של מח"ש חשובה ורופא מטעם המשפחה ישתתף בנתיחה לבקשת עו"ד אלביר נחאס שפנה למח"ש בעניין מטעם המשפחה ומרכז מוסאוא", מסר ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסאוא, המלווה את המשפחה. "דרושה חקירה מעמיקה ומקצועית על מנת שמקרים כאלה שלמרבה הצער חוזרים על עצמם עם חשודים ערבים לא יחזרו על עצמם". עו"ד נחאס אמר כי "לא יתכן שכל אדם שמעורער בנפשו ימצא את מותו משוטרים שאמורים לטפל במקצועיות באירוע". מוניר צפוי להקבר בכפר כנא, שם התגוררה משפחתו לפני שעברה לחיפה.

"מוניר ענבתאוי, שיראל חבורה ויהודה ביאדגה סבלו מאי שפיות ונשאו סכין", הזכיר היום ח"כ עופר כסיף מהרשימה המשותפת. "שלושתם נורו בידי שוטרים. בשלושת המקרים זו האם שהזמינה את השוטרים שהרגו את בנה. הסכין והסכנה היו ידועים מראש לשוטרים שנקראו לזירה, הם יכלו להיערך מראש לריסון ללא הרג, אם רק היו בוחרים". אירועים דומים קרו גם בגזרת מחוז חוף, כמו המקרה בו חיים בן שמעון, תושב טירת הכרמל בן 38, נורה ונהרג מירי שוטרים בפתח ביתו לאחר שהתעמת עמם כשהוא מחזיק סכין.

כך גם קרה באירוע בו סרגיי חנוכייב בן ה-31 נורה למוות בפתח ביתו בזכרון יעקב בידי שוטרים, לאחר שלדבריהם איים עליהם בסכין כשניסו לעצור אותו לאחר ששדד בנק. המכנה המשותף: סמוך לבית, לפעמים בהתקף פסיכוטי פתאומי אצל מי שסובל מלקות נפשית ומצליח בדרך כלל להתגבר עליה בשיגרה.

גורם במחלקת הרווחה של עיריית חיפה אמר כי הכיר את מוניר ענבתאוי במשך שנים. "הוא לא היה אלים. היו לו אישפוזים, וגם ביניהם היו לו מצוקות, אבל אלה היו בדרך כלל כשהיה נגמר לו הכסף לסיגריות או למשקה אנרגיה. פה ושם ריב בבית. לא משהו יוצא מן הכלל. לא יותר מזה".

עוד בוואלה!

מתמודד נפש נורה למוות מידי שוטרים בחיפה; המשטרה: הוא ניסה לדקור אותם

לכתבה המלאה

"בחיים לא רב עם אף אחד, למה לא ירו לו ברגל?"

עיטאף, אמו של מוניר, מכה על חטא. היא מי שהזמינה את המשטרה כדי שיסייעו בהעברתו פעם נוספת לבית החולים הפסיכיאטרי "מעלה כרמל" בטירת כרמל, ולא שיערה כי כך יסתיים האירוע. שרין, אחותו, כועסת אף היא. "אמא תמיד מתקשרת למשטרה שייקחו אותו לבית חולים כשהיא מפחדת עליו", סיפרה, "הוא חולה, הוא מקבל קצבה מביטוח לאומי. אז ככה הורגים אותו? למה? מה עשה? לא היו יכולים לדבר איתו?".

גם דודתו, נדיה, התקשתה לכבוש את הכאב והצער. היא מי שירדה מטעם המשפחה לבית החולים רמב"ם לקבל את הבשורה הרשמית. כשחזרה, פנתה ברחוב לשוטרים: "מה עשה להם, מה הוא מחבל? אלוהים ישלם להם כגמולם. למה לא ירו בו ברגל? למה לא ירו בו גז בפנים? זה ילד מסכן שלא עושה כלום. תשאלו את כל השכנים ויגידו את אותו הדבר. בחיים לא רב עם אף אחד. כולם יודעים שהוא בנאדם טוב ומסכן. סיגריות ובקבוק XL. זה כל מה שהוא מבקש".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, שגם הוא תושב העיר, הגיע אף הוא לבית המשפחה. לדבריו, "אני מלווה את המשפחה מהרגע הזה עד נגלה מה באמת קרה", אמר, "פשוט מאד, כשזה ערבי היד קלה על ההדק. זה מובן לכולם, אבל יש לנו עוד בעייה, שאנחנו גם לא מאמינים למח"ש. מבחינתנו מח"ש זו דלת מסתובבת של המשטרה. בכל זאת אנחנו עוקבים ונעקוב עד שהאחראים יבואו לדין".

זירת הירי בחיפה 29 במרץ 2021. יואב איתיאל
"סיגריות ובקבוק XL. זה כל מה שהוא מבקש". זירת התקרית בחיפה, היום/יואב איתיאל

גם בארגון יוזמות אברהם אומרים כי "לא יעלה על הדעת שקריאה לסיוע למשטרה תסתיים בהרג, על אחת כמה וכמה כשהיה ידוע שמדובר במתמודד נפש". בארגון הוסיפו כי "תוצאה איומה זו מצביעה על כשל עמוק בטיפול המשטרה במקרה, והדבר גורם לערעור רב יותר של היחסים בין המשטרה לחברה הערבית. אנו קוראים לחקירה נחושה של מח"ש, על מנת להביא לדין את האחראים ולהסיק מסקנות להמשך. רק כך ניתן יהיה להשיב את אמון האזרחים במערכת אכיפת החוק".

"יותר חכם שנמתין לממצאי חקירת מח"ש"

מנהיגי הציבור מקווים שהטרגדיה לא תצית להבות בעיר החיה בשקט ובדו-קיום. "אין ספק שמדובר באירוע טראגי", אמר לוואלה! יו"ר ועד שכונת ואדי ניסנס, עו"ד חמודי מסרי. "יחד עם זאת, נהיה כולנו חכמים יותר כאשר תהיה בפנינו התמונה המלאה ואז נוכל כולנו להגיב בהתאם, לאחר שייבדקו כל הפרטים וכל הנתונים יהיו פרושים על השולחן".

הוא המשיך, "נכון שיש סרטונים בהם נראית ההתרחשות ממספר זוויות ונכון שכל אחד רואה בהם משהו אחר. תמיד ניתן לטעון שהמשטרה יכולה לנטרל במקצועיות על ידי ירי בפלג גוף תחתון ועוד תישאלנה שאלות אבל יותר חכם לחכות לממצאי החקירה של מח"ש. נכון לעת הזו אנחנו מתעסקים בלנחם את המשפחה על אובדנה ובראש סדר העדיפות שלנו לחזק אותה. יחד עם עובדים סוציאליים של העירייה אנחנו מלווים את האמא והאחות ונקווה שזה האירוע הטראגי האחרון בשכונה שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully