וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתמודד נפש נורה למוות מידי שוטרים בחיפה; המשטרה: הוא ניסה לדקור אותם

עודכן לאחרונה: 29.3.2021 / 22:50

בעקבות דיווח על "אדם שהשתולל ברחוב", ניסו שוטרים לעצור את מוניר ענבתאוי, מתמודד נפש בן 33 - שלטענתם ניסה לתקוף אותם ואף פצע שוטר קל - וירו בו. מח"ש פתחה בחקירה. אחותו: "אני כועסת. הם היו צריכים לדבר. אמא התקשרה למשטרה שיקחו אותו לבית חולים". תיעוד

בווידאו: תיעוד המאבק בין השוטר למתמודד נפש שהסתיים במוות/צילום: יואב איתיאל

שוטרים ירו היום (שני) למוות במוניר ענבתאוי, מתמודד נפש בן 33, גרוש ואב לילדה כבת שנתיים, שלטענתם שלף מולם סכין בחיפה. צוות מד"א פינה אותו במצב קשה ולא יציב לבית החולים רמב"ם בעיר, ושם נקבע מותו. המשטרה פתחה בחקירת נסיבות המקרה, וחוקרי מח"ש אף הם הגיעו לזירה.

במשטרה מסרו כי כוח הוזעק למקום בעקבות דיווח על "אדם שמשתולל ברחוב בחיפה". השוטרים שהגיעו למקום ניסו לעצור את האיש, אך לטענתם הוא ניסה לכאורה לדקור אותם ואף פצע אחד מהם באורח קל. על כן, לפי גרסת המשטרה, הם ירו לעברו. מבדיקה ראשונית עולה כי שלוש יריות נורו בזירה, אחרי שקודם לכן השוטר נסוג מפני הסכין שהחזיק על פי החשד ענבתאוי. האירוע תועד במצלמות גוף שנושאים עליהם השוטרים, ובמצלמות אבטחה ברחוב.

הירי בחיפה | הנרצח מוניר ענבתאו ואחותו. מרכז מוסאוא, אתר רשמי
מוניר ענבתאוי עם אחותו שרין/אתר רשמי, מרכז מוסאוא

במשטרה טוענים כי שוטר שהוזעק למקום שאל את הגבר לכתובת המבוקשת, הוטעה על ידו ונשלח מטה - ואז בעודו הולך הותקף מאחור על ידי ענבתאוי, שאחז כביכול בסכין. עוד נטען כי השוטר ניסה להתרחק ממנו עוד תוך שהתקשה לשלוף את נשקו, וירה רק אחר כך. אחותו של הגבר, שרין ענבתאוי, טוענת לעומת זאת כי אחיה לא היה חמוש בסכין בכלל, בניגוד לטענת המשטרה, וכי זו נשארה בבית.

שרין ענבתאוי, אחותו של האיש שנורה, ביקרה את המשטרה. "הוא חולה נפש וצריך טיפול. הוא לוקח תרופות פסיכיאטריות. הם היו צריכים לדבר. אני כועסת", אמרה. לדבריה, הוא הגיע לאם המשפחה איתה גר וביקש ממנה כסף - וירד לרחוב אחר כך. "אמא פחדה עליו, היא התקשרה למשטרה שיקחו אותו לבית חולים. היא תמיד מתקשרת למשטרה שיקחו אותו למרפאת נפש", סיפרה. ככל הנראה, המשפחה ביקשה כבר שלושה ימים שיאשפזו אותו.

השוטר ייחקר בהמשך במח"ש. עורכי הדין תמי אולמן ושאדי סרוג'י, המייצגים את השוטר, תושב חיפה בשנות ה-30 לחייו, מסרו כי "בפעילות שלו הציל [השוטר] חיים של אחרים, הגן על עצמו ופעל כנדרש ממנו".

זירת החשד לירי בחיפה 29 במרץ 2021. דוברות משטרת ישראל
זירת התקרית בחיפה, היום/דוברות משטרת ישראל

לפני חודשיים המחלקה לחקירות שוטרים הודיעה על סגירת התיק נגד השוטר שירה למוות בשיראל חוברה, תושב ראש העין ומתמודד נפש, שתקף ודקר אותו באמצעות סכין באפריל שעבר. בהחלטת מח"ש נכתב כי השוטר פעל מתוך הגנה עצמית, והתיק נסגר בהיעדר אשמה. עם זאת, החליטה מח"ש להעביר את התיק לבחינת מחלקת משמעת במשטרה, לצורך בחינת נוהל טיפול במקרים של קריאה הנוגעת לאדם הלוקה בנפשו.

התקיפה עצמה תועדה במצלמות שהוצבו במקום, והתיעוד, שהופץ ברשתות ובאמצעי התקשורת, שימש כאחת הראיות המרכזיות בתיק במסגרתו נחקר השוטר באזהרה. "ממכלול הראיות שאספה מח"ש עלה כי בנסיבות המפורטות השוטר פעל מתוך הגנה עצמית וכי נשקפה לו סכנת פגיעה ממשית, והוא אף נפגע באירוע כתוצאה מדקירת סכין ברגלו", נכתב בהחלטה. "השוטר פעל לפי נוהל 'פתיחה באש', שעל פיו קמה סמכות פתיחה באש כדי להדוף תקיפה בנשק חם או קר, שהעמידה את השוטר בסכנת פגיעה ממשית ומידית לחייו".

זירת הירי בחיפה 29 במרץ 2021. יואב איתיאל
זירת הירי בחיפה, היום/יואב איתיאל

ב-18 בינואר 2019 נורה למוות על ידי שוטר יהודה ביאדגה, בן 24 ברחוב בבת ים. ביאדגה יצא מביתו כשהוא עטוף בטלית ובידו סכין. בני משפחתו פנו למכריהם בבקשה לקרוא למשטרה כדי שיטפלו באירוע. בפניות אל המשטרה נאמר בין היתר, כי "הבחור משתולל עם סכין... אתם רוצים שהוא יפגע במישהו?". בפניה אחרת, מתואר יהודה כשבידו "סכין מטבח ענקית, כמו חרב, בשלוף".

על פי מח"ש, מהראיות עולה כי השוטר שזיהה את ביאדגה קרא לעברו לזרוק את הסכין, ובתגובה הצעיר החל להתקדם בריצה לעבר השוטר כשידו האוחזת בסכין מונפת מעלה ומכוונת אליו. בתגובה, ביצע השוטר שתי יריות, מטווח קצר. מח"ש סגרה את התיק נגד השוטר. "וזאת מאחר שנמצא כי פעולתו של השוטר נבעה מתחושה של סכנת חיים קרובה ומיידית, בנסיבות שבהן קמה הצדקה חוקית לשימוש בנשק".

זירת הירי בחיפה 29 במרץ 2021. יואב איתיאל
זירת הירי בחיפה, היום/יואב איתיאל

במח"ש הבהירו אז כי הטענות שביאדגה הנורה בראשו או שבוצע או וידוא הריגה - הופרכו לחלוטין. עם זאת, הוחלט להעביר כמה עניינים לבחינת הגורמים המוסמכים במשטרת ישראל, לרבות בחינת פרק הזמן שחלף עד להגעת כוחות המשטרה לזירה. גם אז הועברה לבחינת הגורמים המוסמכים סוגיית טיפול שוטרי סיור במקרים של קריאה הנוגעת לאדם הלוקה בנפשו.

  • עוד באותו נושא:
  • חיפה
  • ירי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully