וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טילים ופעולות קומנדו: המערכה הימית בין ישראל לאיראן על סף הסלמה

26.3.2021 / 13:29

ניו יורק טיימס חושף פרטים חדשים על הזירה החשאית, ולפי הדיווח הפגיעה בספינה האיראנית החודש הייתה תגובה לתקיפת הספינה הישראלית במפרץ עומאן. באיראן מעריכים כי יותר מ-20 ספינות כבר הותקפו, ורק אתמול נפגעה ספינה ישראלית נוספת, כשהחשש הוא שהסכסוך יצא מכלל שליטה

בווידאו: תיעוד ממל"ט איראני של הספינה בבעלות הישראלית שנפגעה מפיצוץ במפרץ עומאן/רשת אל-מיאדין

התקיפה של הספינה האיראנית בים התיכון בתחילת החודש הייתה תגובה של ישראל על הפגיעה בספינה שבבעלות ישראלית בים האדום בחודש שעבר - כך אמר גורם ישראלי לניו יורק טיימס, שחשף היום (שישי) פרטים חדשים על המערכה הימית החשאית בין ישראל לבין איראן המתנהלת בשנים האחרונות ולאחרונה יוצאת מהצללים. זאת יממה אחרי פגיעה נוספת בספינה שבבעלות ישראלית על ידי טיל איראני בים הערבי.

הספינה, שהר-א-כורד, נפגעה במרחק של כ-80 ק"מ מחופי ישראל, וגורמים איראניים אמרו אז כי נראה שהייתה זו תקיפה ישראלית, ייתכן שמהאוויר. לפי הדיווח בניו יורק טיימס, שמצטרף לפרסומים בוול סטריט ג'ורנל וכלי תקשורת מערביים אחרים על המערכה הימית, ישראל תקפה מאז 2019 ספינות שהעבירו נפט ונשק איראני דרך הים האדום והים התיכון. גורם אמריקני וגורם ישראלי אמרו כי סהר-א-כורד העבירה ציוד צבאי בדרך לסוריה, שבה פועלת ישראל למניעת התססות צבאית איראנית.

התרחבות המערכה שבין המלחמות, כפי שהיא מכונה בצה"ל, מהאוויר והיבשה לים עלולה להוביל להסלמה בפעולות המדודות עד עתה. היא אף עשויה להקשות על ממשל ביידן הפועל לשכנוע איראן לחזור ולציית להגבלות הסכם הגרעין, בתמורה להסרת הסנקציות. טהראן דורשת את הסרתן המלאה קודם לכן.

ספינת המטען הליוס ריי, בבעלות ישראלית שנפגעה מפיצוץ, עוגנת בדובאי,  28 בפברואר 2021. Kamran Jebreili, AP
כוחות קומנדו איראניים הצמידו לה מטענים. הספינה "הליוס ריי"/AP, Kamran Jebreili

המערכה הימית הישראלית, שדבר קיומה אושר לניו יורק טיימס על ידי גורמים אמריקניים, ישראליים ואיראניים, נועדה להצר את השפעתה של טהראן במזרח התיכון ולפגוע בניסיונותיה לעקוף את הסנקציות האמריקניות על תעשיית הנפט שלה. גורם אמריקני וגורם ישראלי בכיר לשעבר אמרו כי מאז 2019, כוחות של שייטת 13 תקפו לפחות עשר ספינות שהעבירו מטענים איראניים. גורם במשרד הנפט של איראן, יועץ במשרד וסוחר נפט אמרו כי מספרן עשוי להיות גבוה מ-20.

לפי גורם אמריקני ושני גורמים ישראליים בכירים, רוב הספינות העבירו נפט מאיראן לסוריה, ושתיים מהן העבירו ציוד צבאי לפרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה. אחת מאותן ספינות נשאה מערבל פלנטרי המשמש לערבוב דלק טילים ומהווה רכיב חיוני באותו פרויקט. הרכיב הושמד לפני באוגוסט 2019 בתקיפה של ישראל ביירות.

הגורמים סיפרו כי הפגיעה בספינות האיראניות נעשית באמצעות מוקשים ימיים ולעתים על ידי טילי טורפדו במטרה לפגוע במדחפים ובמנועים, אך לא להוביל לטביעתן.

בנוסף לסיכול העברה של ציוד צבאי מאיראן לחיזבאללה בלבנון, בניו יורק טיימס אמרו כי למערכה הימית יש מטרה נוספת - למנוע את העברת הנפט לסוריה, שגם היא נתונה לסנקציות בינלאומיות בשל מלחמת האזרחים. בתמורה לנפט שהיא מקבלת מטהראן, אמרו גורמים ישראליים לניו יורק טיימס, דמשק משלמת במזומן או בסיוע לוגיסטי לאנשי כוח קודס הפועלים בסוריה או לחיזבאללה.

חייל על סיפון אח"י להב בסיור בסמוך למתקן לוויתן בים התיכון, 29 בספטמבר 2020. AP
המערכה שבין המלחמות התרחבה מהאוויר והיבשה גם לים. ספינה של חיל הים בים התיכון/AP

לא ברור לכמה מהפגיעות בספינות הגיבה עד כה איראן, אך נדמה שהיא הגבירה את פעולותיה לאחרונה. לפי הדיווח, הספינה "הליוס ריי", שבבעלות איש העסקים הישראלי רמי אונגר, הותקפה על ידי כוח קומנדו איראני, שעקב אחריה על סירת מרוץ באזור מצרי הורמוז שלחופי איראן. הם הצמידו שני מוקשים ימיים עם מנגנון השהייה לירכתיים של כלי השיט, שהוביל מכוניות מתוצרת גרמניה לסין. לפי גורם המעורה בפרטי החקירה, כ-20 דקות לאחר מכן, המוקשים התפוצצו ופערו שני חורים בדופן הספינה.

כמה מכליות הותקפו באופן דומה בים האדום בחודשים האחרונים, בפעולות שכמה מהגורמים יוחסו למורדים החות'ים הפרו-איראנים בתימן. איראן הרשמית מכחישה את מעורבותה בכל הפעולות הללו, כולל בפגיעה ב"הליוס ריי", ובדומה לישראל, נראה שהיא לא מעוניינת להטביע את הספינות אלא לשלוח מסר.

"אתם תוקפים אותנו כאן, אנחנו נתקוף אתכם שם", הסביר קייס קוריישי, פרשן פוליטי המייעץ למשרד החוץ של איראן בנושאים הקשורם למזרח התיכון. "איראן וישראל מביאות את המלחמה החשאית שלהן לים הפתוח".

"מלחמה קרה כוללת"

בשנים האחרונות הסלימה המלחמה החשאית בין איראן לישראל, שתקפה מאות פעמים בסוריה כדי לסכל את התכניות של איראן להקים מאחזים קדמיים בגולן ולפרוס אמצעים צבאיים מתקדמים, ועל מנת לבלום העברות נשק מתקדם לחיזבאללה בלבנון וכן חלקים הקשורים לפרויקט דיוק הטילים.

בנוסף לכך, ישראל הגבירה את מאמציה נגד תכנית הגרעין של איראן, שהתקדמה במהירות מאז שנשיא ארצות הברית הקודם דונלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין והטיל עליה סנקציות. בין הפעולות שיוחסו לה היו פיצוץ המתקן להעשרת אורניום בנתנז בקיץ שעבר וחיסול אבי תכנית הגרעין הצבאית מוחסן פחריזאדה בנובמבר האחרון. ישראל שומר על עמימות ביחס למבצעים הללו, בדומה לאיראן.

טהראן הואשמה במתקפת סייבר כושלת נגד תשתיות המים בישראל באפריל שעבר, וזו הובילה למתקפת סייבר ישראלית נגד נמל מרכזי בדרום איראן. לאיראן יוחסה גם אחריות על פיצוץ המטען בסמוך לשגרירות ישראל בניו דלהי בינואר האחרון, ו-15 פעילים הקשורים לאיראן נעצרו בחודש שעבר באתיופיה באשמת תכנון מתקפות נגד מטרות ישראליות, אמריקניות ואמירתיות.

"זאת מלחמה קרה כוללת, שעלולה להפוך לחמה במקרה של טעות אחת", אמר עלי וארז, מנהל תכנית איראן ב"קבוצת המשבר הבינלאומית", ארגון שמקום מושבו בבריסל ועוסק בחקר סכסוכים. "אנחנו עדיין במעגל ההסלמה שעלול לצאת מכלל שליטה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully