וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספינה בבעלות ישראלית נפגעה מטיל איראני בדרכה להודו

כלי השיט, שהוביל מכולות, נפגע לפי ההערכות מטיל אחד לפחות. נזק נגרם לספינה, אך היא המשיכה בדרכה ליעדה. האירוע התרחש על רקע המתיחות הימית בין שתי המדינות. בחברה המחזיקה בספינה סירבו להגיב

בווידאו: ספינת "הליוס ריי" שנפגעה מפיצוץ במפרץ עומאן/צילום: רויטרס

טיל שיוט שוגר הלילה (חמישי) לעבר ספינה בבעלות ישראלית בים הערבי. הספינה הובילה מכולות בדרכה להודו מטנזניה ונשאה דגל של ליבריה כשנפגעה מטילי השיוט באופן קל בדופן. למרות הנזק, היא המשיכה בדרכה ליעדה. גורמים רשמיים טרם הגיבו על התקרית, וגם בחברה המחזיקה בספינה סירבו להגיב.

בשבוע האחרון הזהירה רשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה ספינות ישראליות בנתיבי השיט בים הערבי והמפרץ הפרסי. האירוע התרחש על רקע המתיחות הימית בין ישראל ואיראן, ולדברי גורמים בישראל, הספינה הותקפה לפחות על ידי טיל אחד. ההערכות בשלב זה היא כי מדובר בהתקפה איראנית.

על גבי הספינה החדשה יחסית - בת שמונה שנים בלבד - שנמצאת בבעלות חברה של איש העסקים אודי אנג'ל, נכח צוות מצומצם של זרים. אף אדם לא נפגע באירוע וכלי השיט המשיך במסלולו המתוכנן. היא נמצאת בדרכה לנמל מונדרה, הנמל הפרטי הגדול ביותר בהודו. לאחר שתעגון, תתבצע הערכה לנזק הספינה ולאופן הפגיעה.

הספינה בבעלות ישראלית שנפגעה מטילי שיוט איראני. סטיבן ווטקינס, מארין טראפיק, אתר רשמי
נפגעה, אך המשיכה ליעדה. הספינה שהותקפה/אתר רשמי, סטיבן ווטקינס, מארין טראפיק

ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי שבאוניברסיטת תל אביב, אלוף במיל' עמוס ידלין, אמר כי "ברור שאיראן החליטה לגמול לישראל על התקפותיה במרחב הימי בפעולה שנועדה לגבות מחיר, ובעיקר להעביר מסר: איראן לא תשלים עם תקיפות על ספינותיה, ויש ביכולתה להזיק לישראל במימד זה".

לפני כשבועיים דיווחה חברת הספנות הרשמית של איראן כי ספינת מטען שלה הותקפה בים התיכון בזמן שהייתה בדרכה לאירופה. בהודעת החברה נטען כי כלי השיט נפגע ממטען וכי טהראן תפעל למצוא את האחראים.

עוד בוואלה!

דיווח: ישראל תקפה ספינות שהעבירו נפט ונשק איראני לסוריה מאז 2019

לכתבה המלאה

הספינה, Shahr E Kord, היתה בדרכה לאחת ממדינות אירופה כשהותקפה. על פי ההודעה, נזק קל נגרם לצידי הספינה ולציוד, ולא היו נפגעים. כבר אתמול פורסמו בחשבון טלגרם שמקורב לחיל הים האיראני תמונות שלכאורה מציגות שריפה בסיפון כלי השיט. לפי הפרסום, הספינה הותקפה בטילים.

שבועיים לפני כן הותקפה הספינה "הליוס ריי", בבעלות איש העסקים הישראלי רמי אונגר, במפרץ הפרסי. לספינה נגרם נזק אך לא היו נפגעים. ישראל האשימה את איראן במתקפה, אך האיראנים הכחישו מעורבות.

מלחמת צללים בים

החודש דווח בוול סטריט ג'ורנל כי ישראל תקפה לפחות 12 ספינות שהעבירו נפט איראני לסוריה מאז 2019. לפי גורמים, על מנת לבצע את התקיפות ישראל נהגה להשתמש בין היתר במוקשים ימיים, שכוונו אל עבר הספינות האיראניות שעשו את דרכן אל עבר סוריה דרך הים האדום.

לפי הדיווח, איראן המשיכה לסחור בנפט עם סוריה ושלחה לכיוונה מיליוני חביות, למרות הסנקציות האמריקניות נגד איראן והסנקציות הבינלאומיות שהוטלו נגד סוריה. לפי גורמים אמריקניים, כמה מכלי השיט האיראניים שהותקפו ניסו להעביר גם אמל"ח לסוריה.

לפי גורמי ספנות איראניים, התקיפות המיוחסות לישראל לא הובילו לדיווחים על ספינות שהוטבעו, אבל הן כן גרמו לשתי ספינות לפחות לחזור אל הנמל באיראן, ובכך עיכבו את משלוח הנפט אל סוריה.

עוד דווח כי בחודש שעבר בוצע ניסיון תקיפה ישראלי נגד ספינה איראנית שעגנה סמוך ללבנון, ושהייתה בדרכה לסוריה עם נפט. לפי גורם המעורה באירוע, התקיפה בוצעה באמצעות מוקש ימי שנצמד למטרתו בעזרת מגנטים. הוול סטריט ג'ורנל טען כי בצה"ל סירבו להגיב בנוגע לתקרית ובנוגע לתקריות נוספות בהן נטען כי ישראל מעורבת. גורמים איראניים באו"ם סירבו גם הם להגיב לדיווח.

ספינת המטען הליוס ריי, בבעלות ישראלית שנפגעה מפיצוץ, עוגנת בדובאי,  28 בפברואר 2021. Kamran Jebreili, AP
ספינת המטען הליוס ריי, בבעלות ישראלית, שנפגעה מפיצוץ במפרץ הפרסי לפני כחודש/AP, Kamran Jebreili

לפי הדיווח, שלוש מהמתקפות נגד הספינות האיראניות בוצעו בשנת 2019, ועוד שש ספינות של משמרות המהפכה הותקפו במהלך 2020. "אנחנו מנסים לשמור על פרופיל נמוך", אמר מומחה בתחום הספנות באיראן. "זה ייראה כמו סימן של חולשה אם איראן תתלונן ולא תגיב", אמר.

ארצות הברית ניסתה לנקוט באמצעים משפטיים כדי להחרים את הספינות, בטענה כי משמרות המהפכה עומדים מאחורי משלוחי הנפט האיראנים לסוריה. בתיקים שהגיעו לבית המשפט נטען בנוסף כי מטרת המשלוחים היא לעקוף סנקציות שהוטלו על איראן ועל סוריה כדי לממן את הכוח האיראני, ושהספינות נושאות לעתים קרובות נפט בשווי מיליוני דולרים.

גורמי ביטחון באזור אמרו כי העומדים מאחורי המשלוחים נוהגים להצהיר כי הם בדרכם ליעדים אחרים, ובשביל שלא יבחינו בהם - להשתמש במכליות ישנות וחלודות ולהעביר נפט מספינה אחת לשנייה בלב הים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully