וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שעון קיץ 2024: מתי מזיזים את השעון ואיך מכוונים את הטלפון? כל המידע על העברת השעון לקיץ

עודכן לאחרונה: 28.3.2024 / 12:33

ב-29 במרץ, בלילה שבין חמישי לשישי, בשעה 2:00 לפנות בוקר נזיז את המחוגים בשעונים שעה אחת קדימה לשעה 3:00. כך נפסיד אמנם שעת שינה, אך נזכה לשעת אור נוספת. מתי שעון הקיץ מסתיים? איך מכוונים את השעון במכשיר הנייד? ומה עם כניסת השבת? | המדריך המלא

בווידאו: מעבר לשעון קיץ - בשעה 2 לפנות בוקר מזיזים את מחוגי השעון שעה קדימה/עיצוב גרפי: תומר פרלנדס

שעון קיץ 2024 ייכנס לתוקפו בלילה שבין 28 ל-29 במרץ, בין חמישי לשישי. בשעה 2:00 לפנות בוקר נזיז את מחוגי השעון שעה אחת קדימה - מה שיגרום לנו להפסיד שעת שינה - אולם, נרוויח שעת אור. שעון הקיץ יסתיים ב-27 באוקטובר 2024, בלילה שבין יום שבת לראשון, אז יחל שעון חורף.

מדוע יש שעון קיץ ושעון חורף?

חוק קביעת הזמן משנת 2013, קובע כי מדי שנה, ביום שישי האחרון של חודש מרץ, מזיזים את השעון שעה קדימה ל"שעון קיץ" - והוא אחד משני הזמנים בהם נהוג להשתמש בישראל. כמו כן, ביום ראשון האחרון בחודש אוקטובר, מזיזים את השעון בישראל שעה אחת אחורה. זמן זה נקרא "שעון חורף".

חוק קביעת הזמן, במדינת ישראל הזמן נקבע במעבדה הלאומית לפיסיקה שבמשרד הכלכלה והתעשייה, בעזרת מערכת של ארבעה שעונים אטומיים, המסמנים את הזמן הלאומי כ-UTC(INPL), זמן היקום המתואם של ישראל.

רבים יודעים כי חילופי העונות הינם תוצאה של מסלול כדור הארץ סביב השמש, אולם למעטים ידוע שהגורם לשינויים העונתיים אינו המרחק המשתנה מהשמש, כי אם זווית הנטייה של כדור הארץ ביחס אליה. זו משפיעה על מידת העוצמה ומשך הזמן בהם קרני השמש פוגעות בחלקים שונים על פני הכדור.

שעון קיץ. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
בלילה שבין 28 ל-29 במרץ, ב-2:00 לפנות בוקר נזיז את מחוגי השעון/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

לאן מזיזים? שעון קיץ - קדימה או אחורה?

כאמור, בלילה שבין 28 ל-29 במרץ, בין חמישי לשישי - בשעה 2:00 לפנות בוקר, תעבר ישראל לשעון קיץ ובהתאם, נזיז את מחוגי השעון שעה אחת קדימה. הזזת השעון תגרום לכך שנפסיד שעת חושך ונרוויח שעת אור.

מטרתה העיקרית של הזזת השעון במקורה הייתה להעביר שעה אחת מתחילת היום לסופו. כלומר, לגרום לכך שבמקום שהשמש תזרח בשעת לפנות בוקר מוקדמת - השמש תשקע שעה מאוחר יותר. ההנחה היא שההוספה של שעת אור מפחיתה צריכת אנרגיה, כי השמש מאירה עד שעה מאוחרת יותר, מפחיתה תאונות דרכים ואפילו בעלת יתרונות בריאותיים.

זריחה בבית קשת, 2 בינואר 2023. אלי אשכנזי
במקום שהשמש תזרח בשעת לפנות בוקר מוקדמת - היא תשקע שעה מאוחר יותר/אלי אשכנזי

שעון קיץ באירופה ובארה"ב - מה קורה בעולם?

בכל מדינה יש זמן מקומי לאומי, שעל פיו חיים תושבי המדינה וכל דבר במדינה מתבצע לפי זמן זה. זמן מקומי בכל מדינה קשור ומוגדר לפי המיקום הגיאוגרפי של המדינה על פני כדור הארץ. כדור הארץ מחולק ל-24 אזורי זמן, כך שהרוחב של כל אזור הוא כ-1,500 ק"מ, ובתוך אזור זה קיים אותו זמן מקומי. ספירת אזורי הזמן מתחילה בקו האורך אפס מעלות שנמצא בעיר הקטנה גריניץ' שליד לונדון. הזמן העולמי UTC מוגדר לפי קו האורך גריניץ'.

בכל אזור שנמצא מזרחה לגריניץ', הזמן המקומי מקדים את הזמן העולמי UTC במספר שעות ששווה למספר של האזור. למשל, אירופה נמצאת באזור מספר 1 לכן הזמן המקומי במדינות אירופה הוא UTC + 1. מדינת ישראל נמצאת באזור מספר 2, לכן הזמן המקומי שלנו הוא UTC + 2. בכל אזור שנמצא מערבה לגריניץ' הזמן המקומי הוא בפיגור ביחס לזמן UTC. למשל הזמן המקומי בניו יורק מפגר יחסית לזמן העולמי בחמש שעות והוא מהווה UTC - 5.

דגל האיחוד האירופי מונף בהפגנה באיטליה.. Unsplash
הפרלמנט האירופי אפשר חופש בחירה בנוגע להזזת שעון/Unsplash

מדינות רבות באסיה, אפריקה ודרום אמיקה כבר הפסיקו להזיז את מחוגי השעון בקיץ ובחורף. גם הפרלמנט האירופי הצביע ב-2019 וקבע כי המדינות יהיו רשאיות להחליט האם לבטל את המעבר משעון קיץ לשעון חורף - ויוכלו להישאר כל השנה באזור הזמן שלהן. הסוגיה עלתה גם בארה"ב פעמים רבות, ב-2022, רוב בסנאט הצביע בעד ביטול המעבר.

שעון קיץ בארה"ב חל מה-10 במרץ עד ה-3 בנובמבר. בגרמניה, צרפת, איטליה ורוב מדינות אירופה - שעון הקיץ נפתח ב-31 במרץ ונגמר ב-27 באוקטובר.

איך מכוונים שעון קיץ בסמארטפון?

מרביתנו אומנם נהנים מעדכון אוטומטי של השעון בטלפון הנייד בהתאם לאזור הזמן שלנו, אך מי שלא בטוח ב-100% שהעדכון לשעון קיץ ייכנס אצלו בנייד, יכול לעדכן את השעה ידנית. חוששים בכל זאת שהמכשיר לא יעיר אתכם בבוקר? זה מה שאתם צריכים לעשות.

בנוסף לכך, רשתות סלולריות מציעות לגבות אירועים חשובים של היומן בסמארטפונים, מפני שייתכנו שיבושים בהתראות (התראה על פגישה של 8:00 בבוקר תפעל ב-9:00 וכו'). במהלך היום שבו עוברים לשעון הקיץ ניתן יהיה להחזיר את העדכון האוטומטי ללא חשש. בין אם יש לכם מכשיר אייפון או מכשיר אנדרואיד, כך תוכלו להזיז את השעה בסמארטפון שלכם.

מתרחצים מבלים בחוף הים, תל אביב, 11 במאי 2020. ראובן קסטרו
הקיץ מגיע. חוף הים בתל אביב - ארכיון/ראובן קסטרו

אנדרואיד

היכנסו לתפריט ההגדרות (Settings) וחפשו ברשימה את אפשרות "תאריך ושעה" (Date and Time). לאחר שנכנסתם אליה, בטלו את אפשרות "תאריך ושעה אוטומטיים" (Automatic Date and Time). בחרו את אזור הזמן הנכון ואז את השעה הרצויה.

מאחר ויש לא מעט סוגים שונים של מערכת ההפעלה אנדרואיד ואינספור גרסאות, התפריטים עלולים להיות שונים מעט אחד מהשני. אם אתם לא מוצאים את תפריט עדכון התאריך והשעה, הוא כנראה מסתתר בתוך תפריט אחר. חפשו את "אפשרויות נוספות" בתפריט וכנראה תמצאו את מה שאתם מחפשים שם.

אייפון

כדי לעדכן שעה ידנית במערכת ההפעלה iOS היכנסו לתפריט ההגדרות (Settings) ובחרו באפשרות "כללי" (General). כעת מבין האפשרויות המוצגות לחצו על "תאריך ושעה" (Date & Time) וכבו את המתג של "כיוון אוטומטי" (Set Automatically). כעת בחרו באזור הזמן הנכון וכוונו ידנית את השעה הרצויה.

חוששים שהשעון לא יעיר אתכם? לחצו כאן להסבר

אייפון מול אנדרואיד. ShutterStock
חוששים בכל זאת שהמכשיר לא יעיר אתכם בבוקר?/ShutterStock

ומה עם כניסת השבת בשעון קיץ?

שעון הקיץ הפך בישראל לנושא במחלוקת בין הציבור החילוני לציבור הדתי - שמתנגד לביטול המעבר לשעון קיץ קבוע. בשעון הקיץ, כניסת השבת תהיה מאוחרת יותר - וכך גם יציאתה. ההתנגדות הדתית נובעת ככל הנאה ממגוון סיבות שקשורת להלכה היהודית, ובהן הגברת חילול השבת.

בחודשי בקיץ, השבתות יוצאת אחרי השעה 20:00 בערב, והדבר עלול להגביר חילול שבת. בחלק מהערים, השירותים הציבוריים, ובהן התחבורה הציבורית, חוזרים לפעול טרם יציאת השבת.

לזמני כניסת השבת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully