וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר שבטיחותו אושרה מחדש - בעולם חוזרים להשתמש בחיסון אסטרהזניקה

עודכן לאחרונה: 19.3.2021 / 21:57

סוכנות התרופות האירופית מסרה בתדרוך אתמול כי תועלת החיסון עולה על כל סיכון, זאת לאחר שהתעורר חשש באירופה לגבי מקרים נדירים של קרישי דם בקרב מחוסניו. במקביל, באירופה מציינים היום מיליון מתים מקורונה. יו"ר הסוכנות: "אני הייתי מתחסן בחיסון הזה מחר"

בווידאו: ראש ממשלת צרפת ז'אן קסטקס מקבל את חיסון אסטרהזניקה/צילום: רויטרס

יותר מ-10 מדינות שבו להשתמש היום (שישי) בחיסון נגד נגיף הקורונה של חברת אסטרהזניקה, לאחר שסוכנות התרופות האירופית ורגולטורים נוספים הודיעו אתמול כי התועלת ממנו עולה על כל סיכון. זאת, לאחר שמדינות רבות חדלו לאחרונה להשתמש בחיסון לאחר שהתקבלו דיווחים על מקרים נדירים בהם קרישי דם הופיעו אצל מחוסנים. במקביל, מניין המתים מהוירוס באירופה חצה היום את המיליון.

גרמניה חידשה הבוקר את השימוש בחיסון, בעוד ראש ממשלת צרפת ז'אן קסטקס, שהתחסן היום בעצמו בחיסון, אמר כי יפעל להשיב אותו במהרה במדינתו. איטליה, הולנד וספרד מסרו מטעמן הודעות דומות. דנמרק, שהיתה בין המדינות שהחלו את שרשרת אירועי השהיית השימוש בחיסון, אמרה כי תזדקק לזמן נוסף כדי להכריע לגבי ההמשך.

ארגון הבריאות העולמי גם הוא אישר היום בפאנל בטיחות חיסונים כי אין כל אינדיקציה המראה קשר בין מתן חיסון אסטרהזניקה לבין עלייה באירועי קרישי הדם, וכי גם הם ימשיכו לפקח על הנתונים. "לחיסון אסטרהזניקה לקוביד-19 ממשיך להיות יחס יעילות-סיכון חיובי עם פוטנציאל עצום למנוע הדבקות ולהפחית מוות ברחבי העולם", נמסר מהארגון.

אחות מקבלת חיסון לקורונה של אסטרהזניקה בפריז צרפת, 25 בפברואר 2021. AP
"פוטנציאל עצום למנוע הדבקות ולהפחית מוות". אחות מקבלת חיסון אסטרהזניקה בפריז/AP

למרות שהקרישים התגלו אצל שלושים מתחסנים בלבד מתוך יותר מ-20 מיליון בני אדם שחוסנו באסטרהזניקה, הממשלות פעלו לחקור אם קיים קשר בין המקרים.

הסוכנות האירופית הבהירה כי בבחינות שנעשו עד כה - לא עלה כל קשר בין המקרים הבודדים של קרישי הדם לבין החיסון, שפותח בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת אוקספורד. עם זאת, צויין כי הנושא עדיין נמצא בבדיקה יחד עם הגוף הרגולטורי של התרופות של בריטניה (ה-MHRA). "זהו חיסון בטוח ויעיל", מסר אמאר קוק, יו"ר הסוכנות, והוסיף כי "אם זה הייתי אני - הייתי מתחסן בו מחר".

בתוך זה, בבריטניה אותרו חמישה מקרים בלבד של קרישי דם מתוך 11 מיליון מנות חיסון שניתנו. ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון עצמו התחסן היום במנה ראשונה של החיסון, וקרא לציבור הממלכה להתחסן גם כן: "אני לא יכול להמליץ על זה מספיק, כשכולכם מקבלים את הזימון להתחסן - בבקשה לכו וקבלו אותו. זה הדבר הטוב ביותר עבורכם, עבור משפחותיכם ועבור כל השאר". זאת, לאחר שג'ונסון בן ה-56 חלה בוירוס בשנה שעברה, ואף אושפז בטיפול נמרץ.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מתחסן במנה הראשונה של חיסון אסטרהזניקה לקורונה, לונדון, 19 במרץ 2021. רויטרס
"זה הדבר הטוב ביותר עבור כולם". ג'ונסון מקבל את החיסון בלונדון, היום/רויטרס

השהיית החיסון ביותר מ-13 מדינות האיחוד האירופי האטה את מבצע החיסונים שכבר היה איטי ביותר ביבשת. גרמניה חזרה להשתמש בחיסון היום לאחר שלושה ימי השהייה, בזמן ששר הבריאות במדינה ינס שפאן הזהיר כי לא יהיו מספיק חיסונים ברחבי אירופה כדי להכיל את הגל השלישי של ההדבקות בנגיף. "אנחנו יכולים להציג מחדש את אסטרהזניקה, אך בזהירות ועם רופאים מתודרכים ואזרחים מלומדים כראוי", שפאן מסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully