וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות בהולנד: השמרנים התחזקו, רה"מ בדרך לכהונה רביעית

18.3.2021 / 12:48

רוטה, אחד המנהיגים הוותיקים ביבשת, זכה לאמון מחודש מהמצביעים והבטיח לנווט את המדינה דרך משבר הקורונה. המפלגה הפרו-אירופית D66 הגדילה את כוחה וצפויה לחבור אליו, בעוד שבימין הקיצוני וילדרס נחלש לטובת מנהיג צעיר אחר במחנה. גם השמאל לא הצליח להתרומם

בווידאו: בחירות בהולנד/צילום: רויטרס

מפלגת השלטון השמרנית בהולנד שמרה על כוחה כגדולה ביותר בפרלמנט - כך עולה היום (חמישי) מספירה כמעט סופית של הקולות בבחירות. ראש הממשלה מארק רוטה, בדרכו לכהונה רביעית, צפוי להקים קואליציה עם מפלגת המרכז הפרו-אירופית D66, שהגדילה את כוחה בבחירות שהתפרסו על פני שלושה ימים תחת הגבלות הקורונה.

רוטה בן ה-54, אחד המנהיגים הוותיקים ביבשת והוותיק ביותר בהיסטוריה של הולנד, אמר כי המצביעים העניקו למפלגתו "הצבעת אמון מהדהדת וכי הוא חש ענווה מכך, וזה מחייב אותנו לעשות הכול כדי להצליח". הוא אמר כי אתגרים רבים מונחים על הפרק, "ובשבועות והחודשים הקרובים עלינו להוביל את הולנד דרך משבר הקורונה".

השיחות על הקמת ממשלה חדשה צפויות להיפתח היום, אך כניסתן הצפויה של 16 מפלגות לפרלמנט עשויה להקשות עליהן. רוטה רוצה לקדם במהירות את הרכבת הממשלה כדי שתוכל להמשיך להיאבק במגיפת הקורונה, שגבתה את חייהם של יותר מ-16 אלף איש במדינה שבה חיים יותר מ-17 מיליון בני אדם. לפני חודשיים הקואליציה בראשותו התפטרה אחרי שנחשף כי רשות המס האשימה אלפי משפחות שדרשו קצבאות ילדים ברמאות.

ראש ממשלת הולנד מארק רוטה משוחח עם התקשורת בהאג אחרי המדגמים, 17 במרץ 2021. AP
קיבל מנדט מחודש מהבוחרים. ראש הממשלה רוטה, אתמול/AP

לפי ספירת 80% מהקולות, עולה כי מפלגתו צפויה לקבל 35 מתוך 150 המושבים בפרלמנט, שניים יותר מהבחירות האחרונות ב-2017. D66, בהנהגת שרת החוץ סיגריד קאח, גדלה בחמישה מושבים עד כדי 24. מפלגת החירות הימנית קיצונית של חירט וילדרס איבדה מכוחה, והגיעה רק למקום השלישי עם שלושה מושבים פחות בהשוואה לבחירות הקודמות. וילדרס, המחזיק בעמדות אנטי-אסלאמיות, אמר כי מפלגתו תישאר הגדולה ביותר באופוזיציה.

לעומתו, מפלגת ימין קיצונית אחרת, "הפורום למען דמוקרטיה", צמחה משני מושבים לשמונה אחרי שמנהיגה הצבעוני תיירי בודט הבטיח לבטל את סגר הקורונה ברחבי המדינה. בודט, שבדרך כלל פועל ללא לאות ברשתות החברתיות, לא הגיב לתוצאות אתמול בערב באופן מעורר חדש. הבוקר, ההאשטג "איפה בודט" היה אחד הבולטים ביותר בטוויטר. חבר במפלגתו סיפר היום כי הוא "מותש לחלוטין".

בשנה שעברה המפלגה הייתה מסובכת בשערורייה אחרי דיווחים על מסרונים אנטישמיים שהופצו בקרב חברי אגף הנוער שלה.

מנהיג הימין הקיצוני חירט וילדרס משוחח עם התקשורת בהאג, הולנד, אחרי מדגמי תוצאות הבחירות, 17 במרץ 2021. AP
יישר באופוזיציה. וילדרס משוחח עם כתבים בהאג אחרי המדגמים, אתמול/AP

גם השמאל צפוי להישאר מחוץ לשלטון, אחרי שהמפלגות בגוש לא הצליחו להתחזק או אף איבדו מכוחן אחרי ארבע שנים באופוזיציה לקואליציית הימין-מרכז של רוטה. מפלגת השמאל הירוקה, שרשמה הישגים מרשימים בבחירות הקודמות, עומדת לאבד מחצית מ-14 המושבים שלה בפרלמנט היוצא.

הבחירות, שהתקיימו כמה חודשים בלבד אחרי הפרישה הסופית של בריטניה מהאיחוד האירופי, הובילו להתחזקות המפלגות הפרו-אירופיות בהולנד. אחת המפלגות החדשות שנכנסה לפרלמנט היא "וולט" הפרו-אירופית, שצפויה לזכות בשלושה מושבים.

הולנד היא המדינה הגדולה הראשונה באיחוד האירופי שעורכת בחירות מאז פרוץ המגיפה ביבשת לפני שנה, והקלפיות נפרסו באתרים רבים, כולל כנסיות, כדי לאפשר שמירה על מרחק והקפדה על הגבלות הקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully