וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עיריית חיפה הפסיקה את הדילול, אך לא נקטה צעדים להורדת כמות חזירי הבר"

עודכן לאחרונה: 16.3.2021 / 20:30

מועצת העיר התכנסה לישיבה מיוחדת בנושא הטיפול בבעיית החזירים שפלשו לשכונות המגורים, בה הציג מבקר העירייה את הכשלים שהובילו לתופעה. בניגוד לטענת ראש העיר, מדוח המבקר עולה פעולת הדילול של חזירי הבר היא חוקית. בכל יום מתקבלות כמאה תלונות תושבים בנושא החזירים

בווידאו: לראשונה תתכנס מועצת העיר חיפה לדון בנושא חזירי הבר ברחובות/צילום: שלומי גבאי

"הופסקה לחלוטין פעילות הדילול, אך לא ננקטו במקביל צעדים משמעותיים אחרים להורדת כמות חזירי הבר בעיר" - כך עולה מדוח מבקר עיריית חיפה שהוצג הערב (שלישי) למועצת העיר בישיבה המיוחדת בנושא הטיפול בבעיית החזירים שפלשו לשכונות המגורים.

הביקורת בחנה את הצעדים השונים שננקטו על ידי העירייה לצורך טיפול בבעיית חזירי הבר בשנים 2020-2018, היקף הפעולות הננקטות ומידת יעילותן, כמו גם את פניות התושבים בנוגע לבעיות הנובעות מנוכחות חזירי הבר בתוך העיר.

בניגוד לטענת ראש העיר חיפה עינת קליש-רותם, מהדוח עולה כי עמדת השירות המשפטי שלה "הייתה ועודנה שפעולת הדילול של חזירי הבר הינה חוקית". המבקר ציין כי תמיכה לעמדה זו קיבלה ביטוי בכמה פסקי דין בהם נקבע כי "לרשויות סמכויות מרחיקות לכת להגן על האדם מפני סיכונים הצפויים לו מצד בעלי החיים".

חזירי בר משוטטים בחיפה 14 במרץ 2021. שלומי גבאי
"פעולת הדילול הינה חוקית". חזיר בר משוטט בחיפה/שלומי גבאי

בשנים 2018-2014 ממוצע התלונות של תושבים למוקד העירוני באשר לחזירי בר עמד על 1,436 תלונות בשנה, בשנת 2019 הוא עלה ל-2,225 וב-2020 הוא נסק ב-61%, ל- 3,575. המשמעות היא כמאה פניות ביום.

ראש העיר מסרה בהתייחס לביקורת כי "לא ניתן להסיק מכמות הפניות לגבי כמות החזירים, אלא על חוסר שביעות רצון התושבים". לטענתה, "ייתכן ועל אותם חזירים קיימות פניות רבות, ויש לקחת בחשבון שהלך רוח ציבורי וכתבות בתקשורת יכולים לעודד תושבים להתלונן".

קליש-רותם הוסיפה כי בדיקות שנעשו על ידי הנהלת העירייה הנוכחית העלו כי פעולות הציד שבוצעו אינן חוקיות. הביקורת מעירה, כי מבלי להיכנס לסוגייה המשפטית הזו, האופן בו נוהל הדילול במשך השנים אינו תקין, שכן אין בידי העירייה אסמכתאות, לא של רשות הטבע והגנים ולא של משטרת ישראל.

עוד בוואלה!

המחזה השגרתי של חזירי הבר ברחובות חיפה מכעיס את התושבים, ומגחיך את העיר

לכתבה המלאה
ראש עיירת חיפה, עינת קליש-רותם במהלך ועידת החדשנות בתל אביב 15 באוקטבור 2020. -, פלאש 90
כמאה תלונות נגד חזירי הבר בעיר מדי יום. קליש-רותם/פלאש 90, -

מהדוח עולה כי הפעולות החלופיות בוצעו רק באופן חלקי, אם בכלל. כך עולה שבעוד שהתקציב להקמת תחנות להאכלת חתולים הלך וגדל מ-25 אלף שקלים ב-2018 ל-250 אלף שקלים ב-2020, הרי שבעוד שהתקציב נוצל במלואו ב-2018, ב-2020 הוא לא נוצל כלל ואין כוונה להמשיכו. זאת, עקב חוסר שיתוף הפעולה של המאכילים.

בנוסף, חזירי בר נצפו אוכלים מתחנות אלה, עובדה המצביעה על חוסר יעילות של הפתרון. גידור לשכונות תוקצב ב-2020 ב-1,500,000 שקלים. בפועל נוצלו רק 150 אלף שקלים לצורך זה. מתקני קיבוע לפחים נגד חזירי בר תוקצבו ב- 2019 ב-819 אלף שקלים. בפועל לא אושר כל סכום לביצוע.

הטיפול עובר מיד ליד

הטיפול בנושא חזירי בר עבר בקדנציה של קליש-רותם מיד ליד. השירות הווטרינרי טיפל בנושא החל משנת 2013 ועד אפריל 2020, המועד בו עבר לאחריות האקולוגית ששכרה העירייה. בחודש דצמבר 2020 גייסה העירייה ממונה לטיפול בחיות הבר אשר יפעל תחת מינהל התפעול וייתן מענה גם בתחום הטיפול בחזירים.

בינתיים, האכיפה נגד מאכילי חזירי בר הלכה ודעכה. בעיר בה מספר תחנות ההאכלה של חתולים מוערך במאות בכל יום, במקום שמספר הקנסות נגד מפרי חוק יגדל, הוא קטן. בכל שנת 2018 נרשמו 249 דוחות, ב-2019 נרשמו 244 ועד תום יוני 2020 רק 65. 14 מהם בוטלו.

בעירייה מסרו למבקר כי "בעניין המאכילים, האכיפה מורכבת ואינה אפקטיבית מספיק וכל זאת מסיבות שונות - ביניהן, רמת ההוכחה הנדרשת לצורך רישום דוח וסמכויות הפיקוח העירוני המוגבלות".

ראש עיריית חיפה יונה יהב. אתר רשמי, מערכת וואלה!
"לראש העיר אין ולא היה לה שום בסיס משפטי לטענה שהדילול בלתי חוקי". יהב/מערכת וואלה!, אתר רשמי

ראש העיר לשעבר, יונה יהב אמר לוואלה! בתגובה כי "לראש העיר אין ולא היה לה שום בסיס משפטי לטענה שהדילול בלתי חוקי והראייה שחוות דעת משפטית כזו מעולם לא הוצגה. המדיניות שלי לדלל את החזירים עמדה למבחן בית המשפט המחוזי בחיפה העתירה נגד הדילול נדחתה והוא בוצע ואושר כל השנים שכיהנתי והיה שקט מוחלט".

חברת מועצה העיר ויו"ר איגוד ערים לאיכות הסביבה עו"ד שרית גולן מהקואליציה של קליש-רותם, ציינה כי "דוח המבקר מאשש את עמדתי לכך שאין מניעה חוקית לאשר דילול של חזירי בר. צר לי שחוות הדעת של הייעוץ המשפטי לא הומצאה לכלל חברי מועצת העיר בכל הפעמים בהם נדרשנו לסוגיה".

לדבריה, "כמובן שצעד זה צריך שייעשה בשילוב פעולות נוספות אחרות אך נכון להיות אין שום כלי אפקטיבי אחר שיימנע את התרבות חזירי הבר בקצב אקספוננציאלי. חמור יותר, עולה מהדוח שקיימת הכחשה של הבעיה לכך שהגידול במספר תלונות התושבים אינו קושר לגידול במספרם. מבלי להיות חוקר בתחום אפשר לומר בוודאות כי מספרם של חזירי הבר עולה בקב מסחרר וכיום שהייתם בשכונות היא לאורך כל שעות היממה".

יצחק בלס, חבר מועצת העיר מטעם הליכוד המוביל מאבק נגד תופעת חזירי הבר, הוסיף כי "פעם אחר פעם ראש העיר זרקה לפח הצעות לסדר שהעלתי, בטענה שהן כוללות דילול לא חוקיות. במקום לטפל היא העבירה את זה לוועדות כדי לקבור אותן. עכשיו אנחנו לומדים שהייעוץ המשפטי של העירייה סבור כמונו שהדילול חוקי, אז על זה אני אומר 'טובל ושרץ בידו'. בדעתי לפנות ליועץ המשפטי לממשלה ולהעלות בפניו את הסתירה הזו בה חוקי מדינת ישראל ופקודת העיריות נרמסים ברגל גסה עקב אינטרסים שונים שאין לדעת מה הם".

הקרב בין העירייה לרשות הטבע והגנים

עיירית חיפה הטילה היום את האשמה במפגע חזירי הבר בעיר על רשות הטבע והגנים, שלטענתה היא זו שאמורה לטפל בבעיה. מנגד, ברשות הטבע והגנים הבהירו כי האחריות למפגעים בתוך שטח עירוני אינה שלהם.

במכתב ששיגרה אתמול היועצת המשפטית לעיריית חיפה, עו"ד ימית קליין, למנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין, מודה העירייה כי שוטטות החזירים גורמת לתושבים למטרד יומיומי ולנזק לרכוש ולנפש, ומדווחת כי לאחרונה התרחשו כמה תקיפות פיזיות ותאונות דרכים שנבעו מנוכחות חזירי הבר.

היא דרשה כי "הרשות תיקח על עצמה את האחריות המלאה לטיפול בנושא שוטטות חזירי הבר ברחובות חיפה, כרשות הממשלתית, האמונה והאחראית באופן בלעדי על הרגולציה, האכיפה והפיקוח בטיפול בחיות הבר ולה מלוא המומחיות לטיפול בנושא".

מחאה נגד ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם ברקע בעיית החזריים בעיר 15 במרץ 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה!
"מציאות אבסורדית"/מערכת וואלה!, אתר רשמי

במכתבה מפרטת קליין את כלל האמצעים בהם נקטה עיריית חיפה עד כה על מנת לטפל בתופעה, אולם לטענת העירייה, "הדבר נעשה לפנים משורת הדין וחרף העובדה, כי לא נקבע בחוק כי זהו תפקידה של הרשות המקומית לטפל בחיות בר".

שנתיים לאחר שבהנחיית ראש העיר הפסיקה העירייה את דילול החזירים, שכרה אקולוגית, יזמה מחקרים והתוותה מדיניות, קליין כינתה את המצב שנוצר "מציאות אבסורדית, בה אנו נדרשים לבדנו ליזום ולאלתר מחקרים עצמאיים ולגשש באפילה בנוגע לדרך היעילה, הנכונה והאפקטיבית לטיפול בתופעה".

קליש-רותם הבהירה כי לא תחזור בה. "לא אסכן את תושבי העיר ואת העירייה עצמה על ידי ציד לא חוקי, שגם הוכח כלא יעיל, עם אש חיה בצמוד לבתים פרטיים, ללא היתרים מלאים וכתובים מכל הגורמים הרלוונטיים. בהיעדר סמכות חוקית, ואין לעירייה כזו, האחריות היא אצל מי שהוסמכו בחוק, קרי רט"ג. בכוונתנו לדאוג בכל האמצעים שעומדים לרשותנו שרט"ג יתחילו לבצע את הנדרש מהם".

תגובתה באה בעקבות לחץ גובר ממומחים ואנשי ציבור הקוראים לשוב ולדלל את אוכלוסיית חזירי הבר בעיר, הנאמדת כבר ביותר מאלפיים. התופעה צפויה להתגבר בחודשי הקיץ, עת נחלי האכזב החורצים את הר הכרמל יבשים, והחזירים עולים למקורות מים מלאכותיים בגינות ציבוריות וחצרות בתים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully