וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העדויות נגד משי זהב מצטברות: "שנים של שמועות, אך הפחד מהתגובות הכריע"

בעמותת "מגן" שסייעה בתחקיר נגד יו"ר זק"א התקבלו תיאורים נוספים של שש נשים המעידות כי הוא תקף מינית גם אותן. עם זאת, חוקרי להב 433, לא פנו לאנשי הארגון או לנפגעים שהם מלווים. "ללכת למשטרה זה צעד קשה", סיפרו בארגון. חברת הנהלת זק"א: "מזועזעת מהתחקיר"

יהודה משי זהב, 19 בינואר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"זו אלימות לכל דבר ועניין". יהודה משי זהב/פלאש 90, יונתן זינדל

בעמותת "מגן", המלווה חלק מהמתלוננים נגד יהודה משי זהב, אומרים הבוקר (ראשון) כי קיבלו במהלך סוף השבוע, לאחר פרסום הפרשה ב"הארץ", שש עדויות נוספות של נשים שמתארות כי נפגעו מינית על ידו. כמו כן, קיבלו פניות נוספות מצד אנשים שאמרו כי הם מכירים נפגעים, חלקן על מקרים לכאורה מהשנים האחרונות. עם זאת, עד כה המשטרה לא פנתה לאנשי הארגון או לנפגעים שהם מלווים.

בארגון, שמסייע לנפגעות ונפגעים בחברה החרדית, קיבלו פניות לגבי משי זהב כבר לפני כחמש שנים, אך עד כה אף אחד מהמתלוננים לא רצה להיחשף או להגיש תלונה. רחלי רושגולד, סמנכ"לית בעמותת "מגן", מסבירה כי רק בשנים האחרונות חל שינוי בחברה החרדית בנוגע לשיח על פגיעות מיניות.

"בשנים האחרונות חל שינוי חיובי ומדברים על זה יותר ויותר. אבל לפני כמה שנים כל הנושא הזה היה הס מלהזכיר את הנושא של פגיעות מיניות. כל הנושא טופל בחדרי חדרים, מתחת לפני השטח. בשנים האחרונות רואים שינוי. לדבר על הנושא של פגיעות מיניות זה קשה, כל הנושא של מיניות בחברה החרדית הוא תחת מעטפת צניעות, שזה דבר מבורך לכשעצמו. אבל צריך להבין שפגיעות מיניות זה משהו שנכנס תחת קטגוריה של אלימות, לא תחת מיניות. זו אלימות לכל דבר ועניין", היא אומרת.

זירת נפילת ילד מגובה בבית שמש 7 בדצמבר 2020. זק"א, אתר רשמי
"עלינו לחזק את העובדים". אנשי זק"א בבית שמש/אתר רשמי, זק"א

רושגולד מוסיפה כי "כשמדובר באנשים בעלי השפעה - מהוליווד דרך אנשים מפורסמים, שחקנים וסלבס בעולם הכללי, בטח בעולם החרדי, אנשים שיש להם השפעה וכוח, והם אנשים ידועים ומקושרים וחזקים בקהילה - מאוד מאוד קשה לבוא ולצאת נגדם. הרי הוא פוגע באיזשהו ילד, אישה, אנשים שמרגישים מאוד קטנים מולו. זה לא שיוצאים החוצה ויוצאים עם שלט 'יהודה משי זהב פגע בי' ואז עוד אנשים אומרים 'כן, גם בי' ומתאחדים ביחד. כל אחד נושא את הסוד הזה בתוכו. מאוד קשה לו לדבר על זה. מאוד קשה לדעת שפגע בעוד אנשים כשכל אחד מתמודד עם זה בעצמו. אז רק ברגע שפורסם התחקיר הגיעו אליי עוד תלונות, כי אנשים קיבלו אומץ, מבינים שהם לא לבד בסיפור הזה".

לגבי פנייה למשטרה, היא אומרת שבכל חברה קשה לפנות. "זה פחות מקובל בחברה החרדית ומדובר, אבל באופן כללי כל הנושא הוא משהו קשה. כשיש חובת התיישנות על מקרים שקרו ואנשים מדממים את הפצעים כאילו זה היה אתמול, אז מה הטעם לפנות. הם עוד לא הבינו, היו צעירות כשזה קרה ופתאום עכשיו לפנות למשטרה. למשל פנתה מישהי שכל כך ניצל אותה, הפעיל כל כך כוח והיא עוד עסוקה בלהשתקם בתוכה ובעצמה עוד לא מסוגלת לדבר על זה. ללכת למשטרה זה צעד קשה. זה צעד שבו אתה מודה שקרה כזה דבר ומכיר בזה מאוד. הרוב עוד עסוקים בליקוק הפצעים, עוד לא במקום של לפנות למשטרה".

דבי גרוס, מייסדת ומנהלת מרכז תהל - המסייע לנפגעי תקיפה מינית דתיים וחרדים, אומרת כי כבר 20 שנה שהיא שומעת על מעשיו (לכאורה) של יהודה משי זהב. "אבל הסיפורים לא הגיעו מהנפגעות, אלא מחברה או מבת משפחה שהיתה מתקשרת ואומרת שחברה שלה עברה. דיברו על איומים, הטרדות, אונס, הנשים האלה לא פנו לאף מקום כי מאוד פחדו. מי היה מאמין. הוא היה הגיבור, היה צדיק של העולם החרדי. מאוד פחדו מהתגובה של האוכלוסייה, התגובה של המשפחה. אז לא פנו לקבל עזרה, ולי אישית כל פעם שקיבל עוד פרס רציתי להקיא. כי ידעתי שהסיפורים האלה אמיתיים", היא אומרת. ומסבירה "בעולם החרדי זה נורא קשה לבוא ולספר. וקל וחומר לספר על מישהו שגם בעולם החילוני וגם הדתי וגם העולמי הוא גיבור. לקח את הכוחות שלו וניצל נשים בצורה איומה".

כעת היא מקווה שהנפגעות יפנו לסיוע. "מקווה שהאנשים והמקרים יבואו, הם יכולים לפנות אלינו, יש לנו יועצת משפטית ואנחנו נלווה בכל הדרך. ומקווה שיהיה להם את הכוחות לקום ולהגיע למשטרה כדי שהאיש יישב ויקבל את העונש", היא אומרת ומפנה לקו הייעודי של המרכז - *2511.

חברת הנהלת זק"א: "אין באפשרותו לשאת בתפקיד"

רבקה שוורץ, חברת הנהלה בארגון זק"א ויוזמת ומקימת ארגון "מן המיצר" לסיוע לנפגעי עבירה במגזר החרדי, אמרה כי היא נותרה מזועזעת מהתחקיר לאורך סוף השבוע. "מובן מאליו שאין באפשרות אדם הנושא עננה כל כך כבדה של חשדות ועדויות של נפגעים, להמשיך לשאת בתפקיד ציבורי", כתבה שוורץ, שעובדת בהנהלת זק"א בשבע השנים האחרונות, בפייסבוק.

שוורץ כתבה כי יש לחזק את יתר עובדי זק"א שנפגעו מעצם הפרשה. "עלינו לחזק אותם בהמשך עשייתם והתנדבותם שהיא קודש. ולזכור, כי להם ולכל מי שנעזר על ידם ברמה היומיומית ודאי אין כל קשר לפרשה הנוראה", ציינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully