וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכל 75 שניות, מת מרעב ילד בתימן: "זה גיהנום, המקום הגרוע עלי אדמות"

13.3.2021 / 20:55

ראש תכנית המזון של האו"ם מתריע מפני קטסטרופה איומה במדינה: 400 אלף ילדים עלולים למות השנה ללא הגברת הסיוע, שצומצם בעקבות מגיפת הקורונה. "אין בכי, אין צחוק, יש דממת מוות. זה לחלוטין מעשה ידי אדם"

בווידאו: אופטימיות בתימן אחרי הבטחת ארה"ב להסיר את תמיכתה במערכה שמובילה סעודיה/צילום: רויטרס

סוכנות המזון של האו"ם מזהירה כי כ-400 אלף ילדים עלולים למות בתימן השנה, בשל המחסור החמור במזון במדינה הערבית הענייה. ראש הסוכנות, דייוויד ביזלי, ביקר השבוע במדינה ואמר למועצת הביטחון של האו"ם כי בכל 75 שניות מת מערב ילד בתימן. "האם אנחנו הולכים להפנות להם את הגב ולהסתכל לצד השני?", הטיח ראש תכנית המזון העולמית, הנואש למימון.

בריאיון שהעניק לסוכנות הידיעות אי-פי עם נחיתתו באדיס אבבה, אתיופיה, אמר כי הסוכנות תצטרך לפחות 815 מיליון דולר לחצי השנה הקרובה עבור פעילותה בתימן, אך כרגע יש בחזקתה 300 מיליון בלבד. ביזלי אמר כי היא עשויה לחפש תרומות פרטיות כדי להתמודד עם הרעב הכבד בתימן, שאותה תיאר בתור "גיהנום". לדברי ביזלי, הסוכנות תצטרך 1.9 מיליארד דולר נוספים כדי לעמוד ביעדיה בשנה הקרובה.

ביזלי סיפר כי ביקר בבית חולים בבירה צנעא, שבשליטת המורדים החות'ים הפרו-איראנים, וחזה בילדים מתים מרעב. לדבריו, רבים אחרים נמצאים על סף מוות מסיבות שניתן למנוע אותן ולטפל בהן, והם ברי המזל הזוכים לקבל טיפול רפואי. הוא אמר כי על העולם להתעורר ולהבין עד כמה המצב חמור בתימן, במיוחד עבור הילדים הצעירים ביותר, שאת חלקם הוא ראה במיטות בית החולים.

טיפול רפואי בתינוק שסובל מתת-תזונה בבית חולים בצנעא, תימן. 27 ביוני 2020. AP
"אקח כל דולר כדי להציל חיים של ילד". טיפול בתינוק שסובל מתת-תזונה בבית חולים בצנעא/AP

"במחלקת או אגף ילדים בבית חולים אתה שומע בדרך כלל בכי, וצחוק. שם אין בכי, אין צחוק, יש דממת מוות", אמר ביזלי. "זה גיהנום. זה המקום הנורא ביותר עלי אדמות, וזה לחלוטין מעשה ידי אדם".

האו"ם מזהיר כי 16 מיליון איש בתימן, כמחצית מהאוכלוסייה, עומדים בפני סכנת רעב חמורה. עשרות אלפי אנשים כבר חיים בתנאי רעב, וארגוני סיוע מגדירים זאת כמשבר ההומניטרי החמור ביותר בעולם. המחסור ההולך וגובר בדלק עלול להביא עוד מיליוני תימנים נוספים עמוק מתחת לקו העוני. מאמצי הסיוע של האו"ם סבלו מאז תחילת המלחמה בתימן לפני שש שנים ממחסור במימון, ומגיפת הקורונה פגעה באיסוף התרומות השנה - פחות ממחצית מהסכום הדרוש.

תימן כבר הייתה המדינה הענייה ביותר בעולם הרביעי בטרם כבשו החות'ים את הבירה צנעא ב-2014 וירדו דרומה, ובתגובה התערבה הקואליציה הערבית בהובלת ערב הסעודית לטובת ממשלת תימן הגולה במרץ 2015. היא יצאה לקמפיין אווירי הרסני והטילה מצור ימי, יבשתי ואווירי על מנת להדוף את החות'ים.

עוד בוואלה!

תימן: 90 הרוגים בקרבות בין החות'ים לממשלה בצפון המדינה

לכתבה המלאה
ראש סוכנות המזון של האו"ם דייוויד ביזלי, בורקינה פאסו, 9 באוקטובר 2020. רויטרס
"דממת מוות" במחלקת הילדים בבית החולים. דייוויד ביזלי/רויטרס

לאורך הסכסוך, סוכנויות הסיוע התקשו להגיע לנזקקים ביותר, במיוחד באזורים שבשליטת המורדים השיעים. ביזלי אומר כי שיתוף הפעולה עם החות'ים השתפר והחסמים הוסרו, אך הבעיה כעת היא המחסור במימון. הוא העריך כי יהיו אסונות נוספים השנה אם מנהיגי העולם לא יתמקדו בסיוע למדינות הפגיעות ביותר, כולל תימן, אפגניסטן, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו וסוריה.

"בסביבות מאי, יוני ויולי, ללא סוכמי כסף אדירים במקומות האלו, יהיה רעב המוני, פגיעה קשה ביציבות והגירה המונית", הזהיר.

ביזלי הזכיר את הקמתה של קרן תרומות חדשה למאבק ברעב על ידי בעלי הון פרטיים, שנותרו עלומי שם. הוא אמר כי תכנית המזון העולמית כבר נמצאת בקשר עמם, אך לא פירט מעבר לכך שחלקם יכולים להיות מארצות הברית וממדינות המפרץ. לדבריו, הוא כבר פנה לעשירי העולם כדי שיתרמו למאמץ בדרך כלשהי.

"בחיי, אני אקח כל דולר מכל מקום בעולם כדי להציל עכשיו חיים של ילד", אמר.

בת 13 הסובלת מתת-תזונה בבית חולים בצנעא, תימן, 13 בפברואר 2021. רויטרס
חשש מרעב המוני. בת 13 הסובלת מתת-תזונה בבית חולים בצנעא/רויטרס

הוא חזר על כך שיש לשים לסוף למלחמה בתימן, אך בשטח הלחימה רק הסלימה בתקופה האחרונה, למרות הוצאת החות'ים מרשימת ארגוני הטרור על ידי ממשל ביידן. החות'ים הגבירו את קצב שיגורי הטילים והמל"טים לעבר ערב הסעודית וכן הם פתחו במתקפה לכיבוש מחוז מאריב שבצפון המדינה. לפי סוכנות ההגירה של האו"ם, רק בחודש שעבר נמלטו 15 אלף איש מאזור הקרבות, חלקם כבר נעקרו מחזיתות אחרות במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully