וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: יישרנו את ההדורים עם ירדן, אגיע לבקר באמירויות בקרוב מאוד

11.3.2021 / 17:53

ראש הממשלה אמר את הדברים לאחר שדחה בפעם הרביעית את ביקורו באיחוד האמירויות, בין היתר בעקבות מחלוקת בתיאום נתיב הטיסה מעל ירדן. נתניהו הוסיף כי שוחח עם יורש העצר מוחמד בן-זאיד וכי בקרוב יתאמו ביקור נוסף בממלכה

בווידאו: רה"מ מבהיר כי יישר את ההדורים עם ירדן והוא יבקר בירדן/צילום: לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (חמישי) כי יישר את ההדורים עם ירדן, זאת לאחר שדחה בפעם הרביעית את ביקורו באיחוד האמירויות הערביות, בין היתר בעקבות מחלוקת בתיאום נתיב הטיסה מעל ירדן.

"לצערי הביקור באמירויות לא התאפשר בגלל אי הבנה וקשיים בתיאום של הטיסות שלנו שנבע מאירוע שקרה אתמול בהר הבית", אמר נתניהו, במסגרת מסיבת עיתונאים שקיים עם ראשי הממשלה של צ'כיה והונגריה, אנדריי באביש וויקטור אורבן. "יישרנו את ההדורים עם ירדן. אנחנו יכולים לטוס, אני יכול לטוס מעל שמי ירדן ועד שהושג התיאום הזה, הביקור לא התאפשר".

נתניהו הוסיף כי שוחח עם יורש העצר מוחמד בן-זאיד על תיאום מפגש חדש ביניהם. "שוחחתי עכשיו עם השיח מוחמד בן-זאיד וסיכמנו על שלושה דברים: אחד, שיהיה לנו ביקור נוסף בקרוב מאוד. שנית, נקדם את הדרכון הירוק בין ישראל והאמירויות. שלישית, ואלה חדשות חשובות מאוד לאזרחי ישראל, כוונה של איחוד האמירויות באמצעים שונים להשקיע במדינת ישראל סכום עתק של 10 מיליארד דולר, זה כמעט 40 מיליארד שקלים בפרויקטים שונים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש וראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן במהלך הצהרות לתקשורת 11 במרץ  2021. אלכס קולומויסקי, אתר רשמי
"יישרנו את ההדורים עם ירדן". נתניהו במסיבת העיתונאים, היום/אתר רשמי, אלכס קולומויסקי

מוקדם יותר דווח כי נתניהו דחה בפעם הרביעית את ביקורו באיחוד האמירויות ,שתוכנן להתקיים היום. בלשכתו ציינו כי הדבר אירע בעקבות עיכוב בתיאום נתיב הטיסה מעל ירדן, והעריכו כי הקשיים נבעו מביטול ביקורו של יורש העצר הירדני בהר הבית עקב מחלוקת בנושא סידורי הביטחון והאבטחה במקום.

שר החוץ של ירדן אמר כי ישראל לא עמדה בסיכומים וניסתה ברגע האחרון לכפות סידורי אבטחה שונים שהיו מגבילים את המתפללים בהר הבית ולכן הביקור בוטל. לחילופי הדברים קדמה טענה של בכיר ישראלי לפיה הסיבה לביטול הוא אשפוזה של רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו. במהלך הלילה היא פונתה לבית החולים הדסה עין כרם שבירושלים, לאחר שחשה ברע. במהלך בדיקות התברר כי היא סובלת מדלקת בתוספתן.

מוחמד בן זאיד, יורש העצר של אבו דאבי והשליט בפועל של איחוד האמירויות הערביות, בכינוס מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ במכה, סעודיה, 30 במאי 2019. רויטרס
שוחח עם נתניהו וקבע לתאם מפגש חדש בקרוב. מוחמד בן-זאיד/רויטרס

במהלך הביקור באמירויות, שהיה צפוי להתקיים לראשונה מאז נחתם הסכם הנורמליזציה, נתניהו תכנן להיפגש עם יורש העצר מוחמד בן-זאיד. הביקור, שנועד להתרחש כ-12 יום לפני הבחירות, צפוי היה להיות אירוע מרכזי ביותר בקמפיין שלו.

גורמים באמירויות הביעו בשבועות האחרונים חשש כי ביקור כזה יהיה בבחינת התערבות בבחירות בישראל, אולם לבסוף השיבו בחיוב. המהלך יצא לפועל לאחר שבשבוע האחרון התקיימו מגעים בין הצדדים במטרה לקבוע מועד לביקור במפרץ, והמהלך הצליח רק לאחר כמה ניסיונות קודמים שלא באו לידי מימוש.

מאחורי הקלעים הפעיל נתניהו לחצים גדולים על איחוד האמירויות כדי שהביקור ייצא לפועל. הוא העלה את הנושא לראשונה בשיחת טלפון עם יורש העצר מוחמד בן זאיד לפני כעשרה ימים. באופן חריג, ביקש נתניהו מראש המוסד, יוסי כהן, ולא מהיועץ לביטחון לאומי, מאיר בן שבת, לטפל בארגון הביקור. הסיבה לכך היתה שאנשי הקשר של בן שבת התנגדו לביקור ונתניהו סבר שכהן יוכל לנסות לארגן את הביקור דרך ערוצים עוקפים.

באמירויות שיגרו מסרים לישראל לפיהם כדאי לדחות את הביקור עד אחרי הבחירות, אבל נתניהו וכהן הפעילו לחצים כבדים, עד שהם נענו בחיוב. לא ברור האם נתניהו הבטיח תמורה כלשהי לאמירויות עבור קבלתו לביקור בעיתוי הנוכחי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully