וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק בחל"ת: אושרה תכנית המענקים להשבת מובטלים לעבודה

עודכן לאחרונה: 11.3.2021 / 14:48

ועדת העבודה והרווחה אישרה את הצעת רה"מ ושר האוצר שנועדה לעודד החזרת מובטלים לשוק העבודה. במסגרת ההצעה - תוארך הזכאות למענקים למובטלים שישובו לשוק העבודה בין פברואר-אפריל בשכר נמוך, תוספות של 3000 שקלים למובטלים הוותיקים. היו"ר הוועדה כץ: תוכנית לא רצינית

הפגנת מחאה של ארגון העצמאיים "הדגלים הירוקים", נתניה, 3 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
יחזרו לעבודה? עסק סגור בנתניה/ראובן קסטרו

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה היום (חמישי) את ההסכם החדש בין משרד האוצר והביטוח הלאומי למתן הטבות למובטלים החוזרים למעגל התעסוקה. ההסכם החדש מאריך את הזכאות למענקים למי ששב לעבודה בשכר נמוך בחודשים פברואר עד אפריל ולא היה מועסק לפחות 75 ימים ברצף עד 31 בינואר.

גובה המענק החודשי שישולם במשך ארבעת החודשים מעת החזרה לעבודה מחושב לפי הנוסחה הבאה - דמי אבטלה כפול שיעור הירידה בהיקף המשרה ובכל מקרה לא יעלה על 5,000 שקלים בחודש. בנוסף לכך, המובטל שלא עבדו במשך 130 ימים רצופים יקבלו תוספת למענק של 1,500 שקל בחודש הראשון והרביעי לחזרתם.

"לאור הפתיחה הנרחבת של המשק, ומתוך כוונה לתמרץ כמה שיותר אנשים שנמצאים באבטלה ממושכת לחזור לעבודה במהירות האפשרית, אושר מתווה הטבות ייעודי שייתן למובטל ותיק זכאי שישוב לשוק התעסוקה, בחודשים פברואר-אפריל, "מענקי חזרה לעבודה" באלפי שקלים, על פני ארבע חודשים", נכתב בהודעה מטעם משרד האוצר.

פתיחת בתי קפה ומסעדות בנמל ת"א, 7 במרץ 2021. ראובן קסטרו
חוסר בכוח אדם בענף המסעדנות. פתיחת בתי קפה ומסעדות בנמל ת"א/ראובן קסטרו

כך לדוגמה, מובטל שיבחר לשוב ולעבוד בחצי משרה ששכרו לפני היציאה לחל"ת היה עשרת אלפים שקלים בחודש והיה זכאי לדמי אבטלה בגובה של כ-6,000 שקלים בחודש, יקבל מענק בגובה של כ-3,000 שקלים בחודש במשך ארבעה חודשים ראשונים. משמעות הדבר היא ששכרו יהיה כ-8,000 שקלים בחודש. במידה ומדובר במובטל ותיק שצבר יותר מ-130 ימי אבטלה הוא יקבל גם מענק בגובה של 1,500 שקלים בחודש הראשון ורביעי לחזרתו לעבודה.

הדיון הבוקר הוגדר כדיון "היוועצות" על ההסכם בין האוצר לביטוח הלאומי. בדיון הצהיר מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר כי טיוטת ההסכם החדש שגובשה אינה לשביעות רצונו. לדבריו, "ההסכם הזה יותר טוב מכלום, כי רצינו להביא משהו לעם ישראל. אבל תנאי הזכאות ודרכי החישוב מורכבים ומסובכים מידי, אם אנחנו מתקשים להבין את זה תאר לך מה קורה לאדם מן הישוב. אם זה לא יהיה פשוט - זה פשוט לא יהיה. בן אדם צריך להבין מה הוא מקבל, כשהוא צריך להתחיל לחשוב ולשבור את הראש לגבי מה שהוא מקבל שם וכאן ומה יותר שווה לו - הוא לא יחזור לעבוד, גם אם בסוף זה משתלם לו. מהיום הראשון אנחנו אומרים את זה. ראינו את הנולד וכבר מסוף מרץ התחננו למודל של חל"ת גמיש אבל אגף התקציבים התנגד, זו האמת לאמיתה".

עוד בוואלה!

מנכ"ל שירות התעסוקה למובטלים: אל תחכו ליוני, לא נהסס לשלול דמי אבטלה

לכתבה המלאה
פתיחת חנויות בקניון איילון לאחר הסגר השלישי, 21 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
פתיחת חנויות בקניון איילון/ראובן קסטרו

לגבי ההסכם הקודם שאושר בנובמבר אמר שפיגלר: "מתוך יותר מ-339 אלף פוטנציאליים לזכאות למענקים, בסופו של דבר רק כ-20 אלף עומדים בשני תנאי הסף שהוגדרו ועכשיו עוד צריך לבדוק על פי תלושי השכר החדשים שלהם האם הם מקבלים כעת פחות ממה שקיבלו בעבר. אנחנו מעריכים שבפועל יממשו את המענקים רק כ-15 אלף איש".

יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ, אמר בדיון: "אתם במשרד האוצר עושים הסכמים מסובכים כדי לא ליישם אותם. למה לא לעשות משהו פשוט? שיהיה כתוב פשוט וברור, בלי מקום לפרשנויות. כי אם עשינו הסכם עם פוטנציאל של יותר מ-300 אלף והגענו רק ל-15 אלף - נכשלנו. השקענו כאן זמן, מאמץ וכלום".

איציק דניאל מאגף התקציבים במשרד האוצר הסביר כי סמוך לחתימת ההסכם החל הסגר השלישי וזה גרם להפחתת מספר החזרות לשוק העבודה בתקופת ההסכם. חברי הכנסת שנכחו בדיון הצטרפו גם הם לקריאה לפשט את ההסכם. ח"כ ענת כנפו אמרה: "בנאדם צריך 800 בפסיכומטרי כדי להבין מה הוא מקבל כאן, כאילו כותבים כדי לא לתת כלום".

השר כץ: "פתרון להשבת העובדים בצורה מהירה"

שר האוצר ישראל כץ אמר לאחר אישור התוכנית כי "הפתיחה המחודשת של המשק החזירה באופן טבעי חלק מהמובטלים לעבודתם, אולם גרעין המובטלים שנפלט ממעגל העבודה בסגר הראשון, ועדיין לא שב לעבודתו, הצריך מאיתנו למצוא פתרון להשבת העובדים בצורה מהירה, במסגרתו יינתן תמריץ של אלפי שקלים למובטל ששב לעבודה. אמשיך לפעול כדי להקטין את כמות המובטלים, ובמקביל אמשיך לספק רשת הביטחון, ככל שיידרש. לא נשאיר אף אחד מאחור".

מנכ"ל הביטוח הלאומי שפיגלר אמר: "אנו מתקדמים בצעדי ענק לעבר חודשי הקיץ בהם דמי האבטלה, על פי החוק הקיים יסתיימו, ומחובתנו כמי שדואגים לביטחון הסוציאלי של התושבים, להוביל מתווה יצירתי על מנת להחזיר את העובדים חזרה לשוק העבודה. עלינו להבטיח את ביטחונם התעסוקתי ולוודא כי גלגלי הכלכלה מתחילים לנוע. מדובר במשימה לאומית, שעל כל השירות הציבורי והעסקי לפעול למימושה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully