וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפן מציינת עשור לאסון הצונאמי: "טרגדיה שלא ניתן לשכוח"

יותר מ-18 אלף איש נהרגו אחרי שרעידת אדמה אדירה החריבה את החוף הצפון-מזרחי של המדינה, יצרה גלי צונאמי ענקיים והובילה לדליפה הגרעינית בפוקושימה. מנהיגי המדינה ואזרחים ציינו את האסון בטקסים, בעוד שהקהילות ההרוסות טרם התאוששו

בווידאו: יפן מציינת עשור לאסון הצונאמי בפוקשימה/רויטרס

יפן ציינה היום (חמישי) בדקת דומיה את יום השנה העשירי לאסון רעידת האדמה והצונאמי, שבו נהרגו 18 אלף איש ושהוביל לאסון הגרעיני בפוקושימה. בשעה 14:46, הרגע שבו זועזע החוף הצפון-מזרחי של יפן ברעידת אדמה בעוצמה של 9.0 ב-11 במרץ 2011, התקיימו טקסים פרטיים וציבוריים ברחבי האזור המוכה אסון, וחלק מהמשתתפים אחזו את ידיהם בתפילה.

בטוקיו הבירה, ראש הממשלה, יושידה סוגה, והקיסר, נרוהיטו, התייחדו עם זכר הקורבנות בטקס בתיאטרון הלאומי, תוך שהם שומרים על מרחק בשל מגיפת הקורונה. הקיסר אמר כי "הזיכרון הבלתי-נשכח של הטרגדיה" נמשך עשור לאחר מכן. "רבים מהנפגעים, למרות הסבל שלהם מהנזק האדיר שאינו ניתן לתיאור, התגברו על קשיים רבים בזכות עזרה הדדית".

קיסר וקיסרית יפן בטקס בטוקיו לזכר קורבנות אסון הצונאמי, 11 במרץ 2021. AP
"זיכרון בלתי-נשכח של הטרגדיה". הקיסר והקיסרית בטקס זיכרון בטוקיו, היום/AP

סוגה אמר כי האתגרים העומדים בפני השורדים סבוכים עוד יותר בשל מגיפת הקורונה ואסונות הטבע באזור. רק לאחרונה פקדה רעידת אדמה את המחוז, והיא עדיין סווגה כרעש משנה של רעידת האדמה מ-2011. עם זאת, ראש ממשלת יפן הוסיף כי המדינה "תמיד התגברה על משברים עם אומץ ותקווה".

האירועים לציון עשור לאסון המשולש של 2011 צומצמו בהיקפם בשל מגיפת קורונה. אזרחים רבים בחרו לקיים התכנסויות קטנות כדי לזכור את חבריהם, עמיתיהם ובני המשפחה שנספו.

"אני רוצה לספר לאמי, שהילדים שלי, שכולם היו קרובים אליה, בסדר. הגעתי לכאן כדי להודות לה על כך שמשפחתנו חיה בבטחה", אמר אצושי ניזומה, תושב העיר איוואקי, שמרוחקת כ-50 ק"מ מהכור בפוקושימה. אמו נהרגה בגלי הצונאמי האדירים שסחפו את האזור.

צפו בתמונות

הצלקות טרם הגלידו: עשור לצונאמי ולאסון הגרעיני בפוקושימה

לכתבה המלאה
מבט אווירי על תחנת הכוח הגרעינית פוקושימה דיאיצ'י, יפן, 24 במרץ 2011. רויטרס
האסון הגרעיני החמור מאז צ'רנוביל. הכור בפוקושימה אחרי הדליפה, מרץ 2011/רויטרס
יפן מנסה להתאושש מרעידת האדמה והצונאמי, מרץ 2011. AP
עשרות אלפי תושבים לא חזרו עוד לאזור. עיירה חרבה אחרי הצונאמי, 2011/AP

רוב העיירות והכפרים שנחרבו שוקמו בעלות של כ-30 טריליון ין (כ-280 מיליארד דולר), לצד התשתיות והקמת חומות מגן מפני הגלים, אולם ישובים רבים נותרו ריקים. יותר מ-40 אלף מהתושבים שברחו מהאזור אחרי האסון טרם חזרו לבתיהם, רובם מעיירות סמוכות לכור בפוקושימה.

אף שחברת החשמל של טוקיו, מפעילת הכור, יצבה אותו בסוף 2011, היא בקושי החלה בעבודות לאיתור ולהסרת הדלק הגרעיני שהותך במהלך הדליפה. זהו הליך מורכב, שצפוי להימשך לפחות 40 שנה בעלות של מיליארדי דולרים.

טקס זיכרון לקורבנות האסון הצונאמי בפארק בטוקיו, יפן, 11 במרץ 2021. AP
בעוד שבועיים יגיע הלפיד האולימפי לפוקושימה. טקס זיכרון לקורבנות האסון בטוקיו, היום/AP

חברת החשמל של טוקיו וממשלת יפן עדיין לא החליטו מה יעשו עם טונות של מים מזוהמים המאוחסנים ביותר מאלף מכליות באתר. החברה אמרה כי הקיבולת של המכליות, המגיעה ל-1.37 מיליון טונות, תהיה מלאה עד לסתיו 2022. האפשרות הסבירה ביותר - שחרור הדרגתי של המים לתוך האוקיינוס השקט - נתקל בהתנגדות מצד המדינות השכנות ודייגים מקומיים, שחוששים כי מאמצי שיקום התעשייה והפרנסה שלהם ייהרסו.

טקס זיכרון לקורבנות האסון הצונאמי בפארק בטוקיו, יפן, 11 במרץ 2021. AP
"זה היום שבו איבדתי את חבריי לכיתה. אנשים מתו לנגד עיני"/AP

יום השנה לאסון צוין שבועיים לפני שפוקושימה תארח את תחילת העברת הלפיד האולימפי לקראת האולימפיאדה שאמורה להתקיים הקיץ בטוקיו, שנה אחרי שנדחתה בשל מגיפת הקורונה.

נאיוטה גנבה, תושב העיר סנדאי, ציין בדרך כלל את יום השנה לאסון באופן פרטי, אך סיפר כי השנה החליט להשתתף באירוע רשמי כדי לעזור לו להתגבר על האבל. "זה היום שבו איבדתי את חבריי לכיתה. אנשים מתו לנגד עיני. אני מקווה שיום כמו 11 במרץ לא יקרה שוב לעולם", אמר הצעיר בן ה-21.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully