וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצאי מערכת הביטחון דורשים: "להשוות את זכויות חיילי צד"ל לאלה של קציניו"

10.3.2021 / 11:38

קצינים בצה"ל ומשרתי שב"כ ומוסד לשעבר הפגינו מול משרד הביטחון בדרישה לתקן את "העוולה ארוכת השנים", ולאפשר לחיילי צד"ל ליהנות מאותם תנאים שמקבלים הקצינים, דוגמת דיור הולם. "עד שלא יאפשרו ללוחמים לממש את הזכויות שמגיעות להם, נמשיך לשאת אות קלון"

יוצאי מערכת הביטחון מפגינים מול משרד הביטחון בדרישה להעניק לחיילי צד"ל לשעבר זכויות זהות לאלו של קציני צה"ל, 9 במרץ 2021. באדיבות המצולמים
יוצאי מערכת הביטחון מפגינים מול משרד הביטחון בדרישה להעניק לחיילי צד"ל לשעבר זכויות זהות לאלו של קציני צה"ל, 9 במרץ 2021/באדיבות המצולמים

יוצאי מערכת הביטחון הפגינו אתמול (שלישי) מול משרד הביטחון בתל אביב בדרישה להעניק לחיילים לשעבר בצבא דרום לבנון (צד"ל) זכויות זהות ותנאים זהים לאלו שמקבלים מהמדינה קציני צד"ל לשעבר. בין המפגינים, גמלאי צה"ל, יוצאי שרותי הביטחון הכללי, המוסד וזרועות אחרות של מערכת הביטחון. דרישתם מגיעה לאחר שמשרד הביטחון הודיע לאחרונה כי בכוונתו להעניק אות מערכה לחיילי צה"ל וצד"ל שלחמו ברצועת הביטחון בלבנון.

ההפגנה התקיימה ביוזמת קבוצת "צדק לצד"ל", הנאבקת זה שנים עבור יוצאי צד"ל שנאלצו לעבור לישראל עם נסיגת צה"ל, בשנת 2000. "אנחנו דורשים צדק לאחינו לנשק הלבנונים, במטרה לתקן עוולה ארוכת שנים של הפקרה בקליטה ובסיוע לאותם חיילים שנלחמו לצידנו ומצאו עצמם ללא קורת גג לאחר הנסיגה מלבנון", אמרה אתי צור, מפעילות הקבוצה. "כל מאמצינו להביא לסיוע או פתרון לא צלחו".

אלוף במיל' וחבר הכנסת לשעבר אייל בן ראובן, שהיה בין המפגינים הסביר: "אנחנו זוכרים את התמונות הקשות מאחורי הגדר כאשר עזבנו בלילה בחטף ומה שלא רואים זה שעשינו דבר מאד בעייתי: הבאנו אותם אלינו וחילקנו אותם לפי דרגות. את כ-200 משפחות הקצינים הבכירים מרמת מפקד פלוגה ומעלה העברנו להמשך טיפול של שב"כ ואת מאות המשפחות של החיילים שהיו טבולים בבוץ יחד איתנו העברנו לטיפול-לא-טיפול של גורמי ממשלה אחרים ועד היום לא נתנו להם את הזכויות שהן ראויות להן. כאנשים שהגיעו לישראל ללא שפה, ללא חברים, ללא שום בסיס כלכלי אנחנו נותנים להם להמשיך ולהתבוסס בבוץ".

בן ראובן, שבעברו הצבאי היה מפקד הגיס האחראי לגזרת לבנון ובמלחמת לבנון השנייה שימש כסגן מפקד פיקוד צפון, הוסיף: "החליטו לתת להם את אות המערכה שזה יפה מאוד וחשוב מאוד, אבל עד שלא יאפשרו ללוחמים לממש את מלוא הזכויות שמגיעות להם, כמו דיור הולם, אנחנו נמשיך לשאת אות קלון של אי דאגה לחברינו לנשק".

"כחבר כנסת שעסק בנושא אני זוכר שהיה תת אלוף במשרד רה"מ שהביא תכנית לטיפול וסיום העניין, אבל לצערי עד היום התוכנית לא מומשה. ראוי שהחברה הישראלית תתקן את עצמה כי משימת הפינוי מלבנון בעיניי לא הסתיימה, כל עוד לא הצלחנו כמדינה לתת את התנאים הבסיסיים לחיילי צד"ל, שנלחמו לצידנו ויחד איתנו שמרו על הצפון שלנו".

עוד בוואלה!

גנץ מקדם את הענקת אות המערכה ברצועת הביטחון ללוחמי צד"ל ומשפחותיהם

לכתבה המלאה
הנסיגה מלבנון שנת 2000. GettyImages
צד"לניקים ומשפחותיהם צובאים על שער הכניסה לישראל עם נסיגת צה"ל, מאי 2000/GettyImages

בין המפגינים הייתה גם אתי צור, תושבת קריית שמונה לשעבר שבשנות ה-80 שירתה בלבנון, בעיירה מרג' עיון, וזוכרת את שיירות צה"ל שהיו מלווים אנשי צד"ל, ושבאחת מהן בה נסעה ספגו מול עיניה מטען צד. "חיילי צד"ל ומפקדיו לחמו בגבורה ובנחישות לצד צה"ל בהגנה על גבולה הצפוני של מדינת ישראל", היא מזכירה.

"במהלך הקרבות נהרגו 680 לוחמי צד"ל ואלפים נפצעו ונותרו נכים לכל חייהם. לוחמי צד"ל שרתו במשך כ-24 שנים יחד עם לוחמי צה"ל על הגנת הגבול הצפוני, ועם נסיגת צה"ל מי שהיה נישאר מהלוחמים בלבנון דינו היה מוות. מדינת ישראל פתחה את שעריה בפני אנשי צד"ל הפליטים האומללים שביום אחד אבד עליהם עולמם. בנסיגתם המבוהלת השאירו אנשי צד"ל מאחוריהם בתים ורכוש רב הנאמד בסכומים של מיליוני דולרים וזאת בנוסף לבני משפחה, מקורות פרנסה וכול הקשור בחיי היום יום ובעברם".

להערכתה, במהלך ימי הנסיגה מלבנון נכנסו לישראל כפליטים חסרי כל כ-8,500 אנשי צד"ל ובני משפחותיהם. "חלק מהם אחרי געגועים וקשיים חזרו ללבנון, חלקם מצאו את מותם על ידי חיזבאללה שקראו להם בוגדים וחלקם חיים חיים קשים ובמשטר קשה מאוד. חלק מהם ושוב אחרי קשיים קשים ותסכולים עברו למדינות אחרות בעולם. כיום חיים בישראל 3,000 בני משפחה, שזה 590 משפחות".

ממשרד הבטחון ומשרד ראש הממשלה טרם התקבלה תגובה לדברים.

  • עוד באותו נושא:
  • צד"ל
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully