וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמדות תצפית ואמפי קטן: אתר הנצחה לצנחנים יוקם בלב שכונה במזרח ירושלים

העירייה אישרה תכנית הכוללת 300 מקומות ישיבה בשיח ג'ראח, במקום בו מוצבת כיום אנדרטה. תושבי השכונה, הסובלת ממחסור במבנים ציבוריים ושטחים פתוחים וכמה מהבתים בה בסכנת פינוי, פנו לראש העיר בבקשה לביטול הפרויקט. "ביטוי נוסף ועגום להזנחה והפליה ארוכת שנים"

אנדרטה לחללי צה"ל בשכונת שייח' ג'ראח שבסמוך אליה אמור לקום אתר הנצחה עם תצפית ואמפי/צילום: מאיה הורודנצ'יאנו

עיריית ירושלים אישרה להקים אתר הנצחה לגדוד של חטיבת הצנחנים בשכונת שיח ג'ראח שבמזרח העיר. במסגרת האתר, יוקמו עמדות תצפית וייבנה אמפיתיאטרון קטן, וזאת בעוד בשכונה סובלים ממחסור במוסדות ציבור ושטחים פתוחים. תושבים בשכונה פנו באמצעות האגודה לזכויות האזרח לראש העירייה, משה ליאון, בבקשה לבטל את הפרויקט וטענו כי מדובר בהתעלמות מצורכיהם ובפגיעה ברגשותיהם.

בפינת הרחובות שכם ורחוב אבן ג'ובייר ישנה כיום אנדרטה הכוללת לוחות זיכרון ללוחמי גדוד 71 בחטיבת הצנחנים שלחמו במלחמת ששת הימים. האתר הושחת בעבר כמה פעמים, ועמותת "ותיקי הצנחנים משחררי ירושלים וצולחי התעלה" הגישה בקשה לשדרג ולפתח את המקום.

על פי התכנית, השטח יגודר, יוצבו בו שלושה שערי כניסה, וכן יוקמו שמונה עמדות תצפית לעבר אתרי הקרבות ובהן ספסלי ישיבה. במרכז האתר יוקם אמפיתיאטרון עם 300 מקומות ישיבה ובמה. העמותה התקשרה עם קרן קיימת לישראל שהסכימה לממן את הפרויקט בסכום של מיליון שקלים תוך התחייבות של העירייה לתחזק את המקום, וכן לאפשר לקק"ל להציב שלטי הוקרה בתיאום. התכנית אושרה בחודש שעבר בוועדת השמות העוסקת בהנצחה וכן במועצת העירייה.

אנדרטה לחללי צה"ל שבנוסף לה יוקם אתר הנצחה בשכונת שייח' ג'ראח בירושלים. מאיה הורודניצ'אנו
האנדרטה הנוכחית לחללי צה"ל בשיח ג'ראח/מאיה הורודניצ'אנו

אך הפרויקט בלב שכונה במזרח ירושלים מעורר ביקורת. בשכונת שיח ג'ראח מתמודדות משפחות רבות עם תביעות פינוי שהגישו נגדן עמותות ימין, הטוענות לבעלות יהודית על השטח לפני 1948. בית המשפט המחוזי בירושלים דחה בחודש האחרון כמה ערעורים שהוגשו וקבע כי על המשפחות הפלסטיניות המתגוררות במקום עשרות שנים להתפנות.

סאלח דיאב, תושב שיח ג'ראח, רואה באתר ההנצחה חלק מניסיון להשתלטות יהודית על השכונה יחד עם תביעות הפינוי. "רוצים להשתלט על השכונה. זה חלק מתכנית לגרש אותנו ממזרח ירושלים, גם את הבית שלי רוצים לגנוב", אומר דיאב ומספר כי לאחרונה נהרס מבנה סמוך של משפחתו. "רוצים להרוס לנו את כל השכונה ולהקים התנחלויות".

אנדרטה לחללי צה"ל שבנוסף לה יוקם אתר הנצחה בשכונת שייח' ג'ראח בירושלים. מאיה הורודניצ'אנו
"מעמיק את השסע בין האוכלוסיות בירושלים". האנדרטה בשכונה/מאיה הורודניצ'אנו

עו"ד טל חסין מהאגודה לזכויות האזרח כתבה לראש העיר משה ליאון כי "פיתוח אתר הנצחה לחיילים ולכיבוש בלב שכונה פלסטינית, ניכוס שטח ירוק למטרה המשרתת אוכלוסייה אחת בלבד, והפגיעה הקשה בתושביה הפלסטיניים של השכונה והעיר, אותם אלפי בני אדם שיחלפו לצדו מדי יום בדרכם לעבודה, למוסדות לימוד, לקניות ולבילויים, אך מעמיק את השסע בין האוכלוסיות בירושלים, ועל כן לוקה אישור התכנית בקוצר ראות ובאטימות".

"החלטת מועצת העירייה, המתעלמת ממורשתם, מזהותם ומרגשותיהם של תושבי ירושלים המזרחית אף מהווה ביטוי נוסף ועגום להזנחתם ולאפלייתם העמוקות וארוכות השנים", הוסיפה, וציינה כי הפרויקט מתוכנן בסמוך לגבעת התחמושת שם ישנו אתר הנצחה לאומי גדול. עו"ד חסין מתחה ביקורת על כך שניתן פטור מהיתר לתכנית בסדר גודל כזה.

חברת המועצה לורה ורטון הוסיפה כי "מדובר במזימה גזענית ופסולה שהיא גם בלתי הגיונית ובלתי צודקת מבחינה תכנונית: אין הצדקה לבניית אתר עבור 300 איש במיקום כזה". לדבריה, רק לאחר האישור בוועדת השמות הבינה כי לא מדובר רק בשיפוץ האנדרטה הקיימת.

אנדרטה לחללי צה"ל שבנוסף לה יוקם אתר הנצחה בשכונת שייח' ג'ראח בירושלים. מאיה הורודניצ'אנו
"אין הצדקה לבניית אתר עבור 300 איש במיקום כזה". שכונת שיח ג'ראח/מאיה הורודניצ'אנו

לא רחוק מאתר ההנצחה מקודמת גם תכנית להקמת ישיבה בשטח שהוקצה לעמותת "אור שמח". התכנית, שנדונה בעת האחרונה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, גובשה להקמת ישיבה של שמונה קומות הכוללת בית מדרש ופנימייה לתלמידים. במסגרת הדיונים, התבקשה העירייה לבחון את צורכי התושבים בשכונה. בחוות דעת של המחלקה למדיניות התכנון צוין כי ישנו מחסור במבני ציבור ובשטחים פתוחים. עם זאת, בעירייה המליצו לאשר את הקמת הישיבה, אך להפקיע 40% משטח המגרש עבור תושבי השכונה.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה כי "אתר ההנצחה לגדוד 71 נמצא במקומו זה עשרות שנים. לאורך השנים אירעו באתר תופעות חוזרות ונשנות של ונדליזם. לכן, הורכבה תכנית מקיפה, אשר קודמה על ידי עמותת ותיקי הצנחנים, לשדרוג האתר. התכנית נידונה בפני הגורמים העירוניים, לרבות מהנדס העיר, אדריכל העיר וועדת ההנצחה העירונית וקיבלה את כלל האישורים הנדרשים על פי דין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully