וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסעדות חזרו לפעילות אחרי חצי שנה: "מתקשים להניע שוב את העסק"

עודכן לאחרונה: 7.3.2021 / 14:11

בתי קפה ומסעדות נפתחו הבוקר לאחר שנסגרו לקבלת קהל מאז ספטמבר. לצד החשש של בעלי העסקים מסגירה נוספת והקושי בגיוס עובדים, הלקוחות נראו מרוצים. "כיף לשבת במסעדה אחרי הרבה זמן, צריך להיות ממושמעים ויהיה בסדר"

פתיחת בתי קפה ומסעדות בנמל ת"א, 7 במרץ 2021. ראובן קסטרו
"התחושה שזה הסגר האחרון", בית קפה בתל אביב, היום/ראובן קסטרו

שלב ההקלות השלישי במתווה היציאה מהסגר נכנס הבוקר (ראשון) לתוקף, במסגרתו ייפתחו מחדש מסעדות, אולמות אירועים, בתי המלון ואטרקציות לקהל הרחב תחת מגבלות התו הסגול והירוק. מדובר בפתיחה הרחבה ביותר של המשק מאז פרוץ המגיפה שהחלה לפני שנה, שבה כל הענפים יהיו פתוחים בו זמנית. הענפים ששבים לפעילות יצטרכו להתאים את עצמם למגבלות התו הירוק, הראשון מסוגו בעולם, כשהאחריות על אכיפת המגבלות תהיה על בעלי העסקים.

ישראלים רבים פקדו הבוקר את המסעדות, בהם עמית כ"ץ ובנו איתי שהגיעו לקפה נמרוד בנמל תל אביב.
בשיחה עם וואלה! סיפר עמית כי "אנחנו עושים יום כיף אבא ובן. סוף סוף היה אפשר לעשות משהו כזה". איתי הוסיף כי "כיף לשבת במסעדה אחרי הרבה זמן. ההרגשה שלי שלא יהיה עוד סגר, שאנחנו אחרי זה, אבל צריך להיזהר ולהיות ממושמעים ואז יהיה בסדר".

שלמה איילון, לקוח בבית הקפה ארומה בתל אביב שותף גם הוא לתחושה שהסגר השלישי היה האחרון. לדבריו, "במסגרת ההגבלות היינו פה כל הזמן. אנחנו פרלמנט קבוע, איך שמותר היינו פה".

איתי ועמית כ"ץ בפתיחת בתי קפה ומסעדות בנמל ת"א, 7 במרץ 2021. ראובן קסטרו
"יום כיף אבא ובן". עמית ואיתי כ"ץ, הבוקר/ראובן קסטרו

המתווה אמנם מאפשר פתיחה חלקית בלבד של המקומות והקושי לגייס עובדים הפך לאחד האתגרים המרכזיים, אולם בעלי עסקים רבים המשוועים לחזור לשגרה שהייתה טרם הקורונה מוכנים להתמודד עם הקשיים. מלבד העובדה ש-94 תקנות אושרו ברגע האחרון, אחת הסיבות המרכזיות לכך היא הקושי לגייס עובדים שנמצאים בחל"ת על חשבון המדינה עד סוף יוני.

להארכת איגוד המסעדנים, נכון להיום חסרים לענף 50 אלף עובדים שנמצאים בחל"ת ולא מעוניינים לשוב לעבוד. לפני שבועיים שירות התעסוקה אפשר למעסיקים לדווח על העובדים שאינם מעוניינים לשוב לאותה העבודה שהייתה להם לפני היציאה לחל"ת, אך בפועל התוצאות לא נראות בשטח.

אריאל קקון, מנהל סניף קפה קפה בתל אביב העיד כי "המצב שלנו היום לא טוב מכיוון שכל העובדים שלנו כמעט בחל"ת ואנחנו לא מצליחים לגייס עובדים. מתאים להם להישאר בבית ולקבל 5,000 -6,000 שקל". לדבריו, הוא מנסה לגייס עובדים כבר במשך שבועיים ולא מצליח. "בגלל בעיית העובדים הסניף הזה הספציפי נשאר עדיין רק בטייק אווי. אנחנו לא מסוגלים להניע את המקום. אנחנו ממשיכים לנהל את המקום במתכונת סגר וטייק אווי עד שנצליח לגייס עובדים".

אריאל קקון בפתיחת בתי קפה ומסעדות בנמל ת"א, 7 במרץ 2021. ראובן קסטרו
לא מצליחים לגייס עובדים, כעמט כולם בחל"ת. קקון מנהל קפה קפה בתל אביב, היום/ראובן קסטרו

בלה שרמן, אחראית משמרת במסעדת בני הדייג בתל אביב סיפרה כי "בעיקר מתרגשים היום. חיכינו הרבה זמן לפתוח". גם היא ציינה את הקושי בגיוס עובדים. "הצוות עדיין לא 100%", תיארה. "אני לא יודעת מה צריך להבטיח להם כדי שירצו לחזור. אבל יש לנו כבר הרבה הזמנות. בימים האחרונים קיבלנו הרבה טלפונים ושאלות אם אנחנו פותחים, אנשים צמאים לחזור למסעדות. התכוננו לפתיחה לפי התכנון והזמנו הכל לשבעה במרץ. האמנו עד הסוף שייתנו לנו לפתוח כמו שהבטיחו. רק שלא יביאו לנו עוד סגר".

איציק גיבש, מנהל קפה נמרוד שיתף גם הוא בהתרגשות שבפתיחה המחודשת ובאתגר גיוס העובדים. לדברי גיבש, "יש קושי נורא גדול לגייס עובדים אבל מתגברים עליו. הכול על מנת לעשות מה שאנחנו טובים בו, שזה לארח. לנו יש עובדים שחקני נשמה, עובדים שאכפת להם מהעסק וויתרו על החל"ת. הלקוחות שלנו, כולם באווירה טובה יש מוזיקה טובה, אנשים מחייכים. מקווים שנמשיך ככה ולא נצטרך להתמודד עם עוד סגרים".

בלה שרמן ממסעדת בני הדייג, פתיחת בתי קפה ומסעדות בנמל ת"א, 7 במרץ 2021. ראובן קסטרו
"בעיקר מתרגשים היום. חיכינו הרבה זמן לפתוח". שרמן, אחראית משמרת במסעדת "בני הדייג"/ראובן קסטרו

עם זאת, לצד בעלי העסקים שמרגישים הבוקר תחושת הקלה, ישנם כאלו שמרגישים אחרת. לאחר שהממשלה אישרה את התקנות רק במוצאי שבת, פחות מיממה מכניסתן לתוקף - רבים החליטו שלא לפתוח את עסקיהם הבוקר ולהמתין להמשך השבוע או לאחר חג פסח. מנתוני איגוד המסעדות ובתי הקפה עולה כי רק מחצית מהעסקים בענף ייפתחו היום - חלק מהעסקים נערכים לפתוח בשבועיים הקרובים וחלק ייפתחו רק לאחר פסח.

לאחר הביקורת על מתווה הפתיחה של המסעדות, הוחלט לבסוף כי רק הישיבה בפנים תוגבל למחוסנים ומחלימים. כמו כן, תהיה הגבלת תפוסה של 75% ועד מאה איש בחללים הסגורים. הישיבה בחוץ, לעומת זאת, תתאפשר לציבור הרחב, גם היא תחת הגבלה של מאה סועדים. בין השולחנות יישמר מרחק של לפחות שני מטרים, עם סדרן ייעודי שיאכוף זאת.

הברים ייפתחו עם שמירת מרחק של שני מטרים ועם לפחות כיסא ריק אחד בין המבלים - למעט אלה שמתגוררים יחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully