וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד חיל הים לשעבר: "הצגת אסון הזפת כטרור - מפלטם של חסרי האונים"

עודכן לאחרונה: 5.3.2021 / 20:18

עמי איילון דחה את קביעת השרה להגנת הסביבה לפיה מדובר בטרור איראני, ואמר כי טענה כזו היא בגדר "אמירה של כל אחד שלא יודע להתמודד עם בעיה". גם בגרינפיס תקפו: "ניסיון לצבור הון פוליטי על חשבון אסון אקולוגי"

בווידאו: גמליאל - הספינה שאחראית לזיהום הנפט היא ספינה פיראטית בבעלות חברה מלוב/צילום: לע"מ

אלוף במיל' עמי אילון, מפקד חיל הים וראש שב"כ בעבר, ויו"ר המרכז לחקר מדיניות ואסטרטגיה ימית באוניברסיטת חיפה כיום, מותח ביקורת חריפה על קביעתה של השרת להגנת הסביבה גילה גמליאל כי אסון הזפת הוא "טרור אקולוגי" שבוצע עלי ידי איראן.

"'פיגוע טרור' זו אמירה של כל אחד שלא יודע להתמודד עם בעיה", אומר לוואלה! אילון, "אני לא פוסל שיש אפשרות כזו, אבל לשרה אין שום מידע שאומר שזה פיגוע טרור. אני מזכיר שהשריפה בחיפה הייתה 'פיגוע טרור' עד שהסתבר שלא. האירוע באום אל-חיראן היה 'פיגוע טרור' עד שהסתבר שלא. 'פיגוע טרור' הוא מפלטם של חסרי האונים ברשויות המדינה כל פעם שאין את מי להאשים".

עמי אילון. יואב איתיאל
"אנחנו לא שואלים בכלל את השאלה הנכונה". עמי אילון/יואב איתיאל

אילון מדגיש כי דליפת הנפט אמנם הייתה יכולה "לסכן אינטרסים קיומיים חיוניים של מדינת ישראל". לדבריו, "צריך לזכור שמדינת ישראל תלויה בים. 98% מהסחר שלנו עם העולם ביבוא ויצוא עובר בים, האנרגיה למדינת ישראל נמצאת בים ומגיעה דרך הים ודבר שאנשים עוד פחות יודעים זה שמי השתייה במדינת ישראל יותר ויותר מגיעים מהים ומאפשרים לנו את הקיום פה. אסון ימי, שמה שחווינו הוא רק אילוסטרציה שלו, יכול להיות תקלה במכלית או דליפה של נפט או רעלים אחרים שמועברים בים או שנוצרים תוך הפקת אנרגיה מהים. אתה יכול להרוג באירוע כזה את כל הדגה באזור".

"אנחנו שואלים מי גרם לזה, לשרה יש תיאוריה של אירוע טרור, ולעומתה אחרים אומרים שמדובר בדליפה. להבנתי, כרגע אין לנו את המידע שאומר לנו באמת מה קרה", מסביר אילון, שטוען כי "אנחנו לא שואלים בכלל את השאלה הנכונה", שהיא, לדבריו - מי אחראי להתמודד עם אסון שכזה.

האוניה אמרלד הלובית שזיהמה את חופי ישראל. www.vesselfinder.com, אתר רשמי
לא כלי השיט האיראני היחיד שחג בסמוך לכתם הנפט. האוניה "אמרלד", תחת שמה הקודם/אתר רשמי, www.vesselfinder.com

"אנחנו משקיעים מיליארדים בחיל הים ואף אחד לא חושב שחיל הים אחראי על הבעיה. אנחנו מסתכלים על השרה להגנת הסביבה אבל כל אחד יודע שזה משרד שקובע הנחיות, ואת היכולת שלו באמת לבקר ולהתמודד עם הבעיה אף אחד לא מעלה על דעתו. הוא לא מתוקצב ככה וגם לא רואה את עצמו ככזה, להבנתי. למשרד התחבורה יש רשות ספנות ונמלים, אבל אכיפה עושה עבורו משטרת ישראל. למשטרת ישראל יש משמר חופים קטן, שמסייר במרינות אבל אף אחד לא שואל אותם ואף אחד לא מצפה מהם שיסכלו אירוע כזה. כלומר: השאלה המרכזית שצריכה להישאל בהקשר של אירוע כזה, שאי אפשר להניח שלא יקרה, הוא מי אחראי לזהות שיש אירוע כזה בזמן מוקדם ככל האפשר, להתריע ולהיערך על מנת להתמודד איתו. ברור לגמרי שממשלות ישראל לא מתמודדות בכלל עם השאלה הזו", אומר אילון. "לכן האירוע הזה קודם כל צריך להיות נקודת זמן שבה הסוגיה הזו עולה לדיון וכמובן היתה צריכה לעלות לפני הרבה מאד זמן".

גרינפיס: דברי גמליאל מדיפים ריח רע של תעמולת בחירות

גם בארגון הסביבה "גרינפיס" תקפו היום בחריפות את גמליאל ואת קביעותיה לגבי האירוע, והאשימו כי הן חסרות ביסוס בשלב זה. הארגון אף טוען כי לבד מהספינה "אמרלד", שעליה הוטלה האחריות לאירוע, מכלית נפט איראנית נוספת חגה באזור הסמוך לכתם הנפט החשוד.

"קביעתה של השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, לפיה פשע הזפת על חופי ישראל הוא 'מעשה טרור של איראן', היא שערורייתית וחסרת בסיס עובדתי בשלב זה", מסרו מטעם גרינפיס. "בכך, השרה ממעיטה בערכה של התופעה המוכרת והרחבה של זיהום הים ההרסני משפיכות נפט על ידי ספינות. התנהלותה של השרה בנושא נודפת ריח רע של תעמולת בחירות וניסיון לצבור הון פוליטי על חשבון האסון האקולוגי החמור תוך פגיעה באמינותה של ישראל בזירה הבינלאומית ובפרט באמינותו של המשרד להגנת הסביבה".

גילה גמליאל. ראובן קסטרו
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל/ראובן קסטרו

לאחר שהוגשה בתחילת החקירה בקשה להטיל צו איסור פרסום על חקירת התקרית, סניפי הארגון הבינלאומי פתחו בחקירה עצמאית של הפשע האקולוגי. "שפך נפט בים על ידי מכליות הינו דבר שבשגרה", מזכירים בגרינפיס, "אסון הזפת הוא ללא כל ספק פשע סביבתי שכן גם אם מדובר בתקלה טכנית, היה על האוניות להודיע על כך מבעוד מועד ובכך לאפשר את מזעור הפגיעה. בכל מקרה אין כל בסיס עובדתי לכך שמדובר בפעילות טרור מלבד ארץ מוצאה של הספינה. מדובר בהתמקדות בטפל ולא בעיקר, שכן הבעיה האמיתית כאן היא ההפקרות שחוגגת בתחום של הפקה ושינוע של דלקים פוסילים, כאשר הפיקוח על חברות ועל ספינות משא ומכליות לוקה בחסר, והים התיכון הופך לפח האשפה של תעשיית הנפט והגז".

ֿבגרינפיס מציינים שבהחלט ייתכן שספינת האמרלד היא האחראית לזיהום שפגע בישראל, ואף שהיא ביצעה פעולת טרור, אך מדגישים כי "קביעה כזו בשלב הנוכחי הינה קביעה בלתי מבוססת ופרסומה הינו מעשה חסרת אחריות". לטענת הארגון, לא ניתן לקבוע זאת בשלב זה בין היתר מפני שהדרך היחידה לאשש באופן ודאי שספינה כלשהי היא מקור הזיהום היא על ידי הצלבת דגימות מעבדה של ההרכב הכימי של הנפט, או במקרה של ישראל של דגימת הזפת מהחופים לבין דגימות של החומרים שהאונייה נשאה עימה. בארגון קוראים לפתוח בהליכים לחקירה בינלאומית בנושא לאלתר.

בארגון מזכירים כי מכליות נפט איראניות רבות עוברות בתעלת סואץ, גם בגלוי, ומפליגות באגן המזרחי של הים התיכון. "במשך שנים מכליות נפט איראניות חולפות בתעלת סואץ כשהן למעשה מבריחות נפט ותוצריו לסוריה תוך שבירת העיצומים שהוטלו על איראן ועל סוריה. השיטה בהן ספינות אלו פועלות, מוכרת אף היא ודומה בדיוק לאופן בו 'האמרלד' פעלה: כיבוי מערכת ה-AIS, מערכת הניטור הימי שלהן, מעט אחרי שהן נכנסות לים התיכון דרך מצרים. מאוגוסט 2018 עד יולי 2019 סוריה קיבלה בשיטה זו כ- 17 מיליון חביות נפט גולמי מאיראן", קובעים בארגון.

כאמור, בגרינפיס טוענים כי זיהו במהלך חקירתם מכלית נפט איראנית נוספת שנושאת את דגל איראן ומנוהלת על ידי חברה מלבנון, וסומנה בעבר על הרשויות האמריקניות כספינה שהפרה את האמברגו הבינלאומי על סוריה. לטענת הארגון, אונייה זו יצאה מאיראן ב-25 לדצמבר, חצתה את תעלת סואץ ב-9 לינואר ולאחר מכן כיבתה את מערכת הניטור שלה עד ה-4 בפברואר, סמוך לאזור שפך הנפט שזוהה ב-5 לפברואר. כעבור חמישה ימים, היא חצתה את תעלת סואץ בדרכה בחזרה. "נוכחות מכליות נפט איראניות כשלעצמה איננה דבר חריג ולא מהווה אינדיקציה לפעילות טרור", מדגישים בגרינפיס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully