וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במתווה מסובך וצוות חסר: המסעדות והאולמות שבים בשמחה מהולה בתסכול

עודכן לאחרונה: 5.3.2021 / 15:13

בתחילת השבוע ישובו ענפי האירועים, המזון והתיירות לפעילות כמעט מלאה תחת הגבלות מורכבות, עם קושי בגיוס מחודש של העובדים וכשחוסר הוודאות לגבי העתיד ממשיך לרחף מעל. מול שלל האתגרים האלה, יש גם מי שמעדיף להשאיר בינתיים את העסק סגור עד שהדברים יתבהרו

בווידאו: נתניהו קורא להשיב ללימודים את כיתות ז'-י' ומגדיר את ההפרות בפורים בלתי נסבלות/מערכת וואלה!

ביום ראשון הקרוב, כשהמשק ישוב לפעילות כמעט מלאה - המסעדות, אולמות האירועים ובתי המלון ייפתחו מחדש לקהל הרחב תחת מגבלות של התו הירוק והסגול. לצד ההתרגשות הרבה ותחושת ההקלה, בעלי העסקים מתוסכלים מהקושי ליישם ולאכוף את מגבלות המתווה, שבינתיים מאפשר להם פתיחה חלקית בלבד; מחוסר יכולתם לתכנן מעבר לשבועות הקרובים; ובעיקר מגיוס מחודש של העובדים, שהפך לאתגר מרכזי.

לפי הנתונים האחרונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שיעור הבלתי מועסקים עמד בחודש ינואר על קרוב ל-800 אלף איש. נתון זה אומנם ירד בשבועות האחרונים בעקבות החזרה ההדרגתית של המשק לשגרה, אך עדיין ממשיך להיות גבוה. בשל הארכת מדיניות החל"ת עד סוף יוני, עובדים רבים המועסקים בענפים הללו, רובם בעלי שכר נמוך, מסרבים לחזור לעבודה. לאחרונה שירות התעסוקה איפשר למעסיקים לדווח על העובדים שלא מעוניינים לשוב לעבודה שהייתה להם לפני היציאה לחל"ת, אך בפועל התוצאות עדיין לא נראות בשטח. באיגוד המסעדות ובתי הקפה מעריכים כי בצל הקשיים בגיוס העובדים, רק מחצית מהעסקים בענף ייפתחו ביום ראשון הקרוב.

השלב הבא בהקלות - החל מיום ראשון

  • לימודים בכיתות ז'-י' בערים ירוקות, צהובות וכתומות גבוליות
  • בתי קפה
  • מסעדות קטנות
  • מסעדות (בהזמנה מראש)
  • מלונות
  • גני אירועים
  • כנסים
  • אטרקציות
  • התקהלות של 20 איש בפנים ו-50 בחוץ - מלבד בערים אדומות
לקוחות במסעדה עוטים מסיכות להתמגנות מפני נגיף הקורונה, תל אביב. 15 ביולי 2020. מרים אלסטר, פלאש 90, פלאש 90
הלקוחות יחזרו, העובדים בבית. מסעדה בתל אביב, יולי/פלאש 90, מרים אלסטר, פלאש 90

התופעה הזאת מורגשת היטב בקרב מסעדנים. השף יהונתן בורוביץ', השף והבעלים של מסעדת M25 בשוק הכרמל בתל אביב, אמר בתסכול כי הבעיה הזו תקשה עליו לשוב לפעילות. "יש לנו בעיות מאוד קשות, אין לנו עובדים", אומר בורוביץ', "יש לי את הצוות הבסיסי שלי, אבל זה לא מספיק לי כדי להפעיל את המסעדה. אנחנו נעבוד רק חמישה ימים בשבוע ועדיין אין לי מספיק צוות, אני חושב לצמצם את שעות פעילות".

לדבריו, הוא שומע מחבריו המסעדנים תלונות ברוח דומה. "אף אחד לא מצליח לגייס עובדים. יש כאן מודל חל"ת ששר האוצר לא מוכן לגעת בו כי זה המנדטים שלו. למה שמישהו יבוא לעבוד אם הוא מרוויח 70% מהשכר כשהוא יושב בבית?", הוא תוהה. "אני רואה בקבוצות שונות בפייסבוק שכולם מנסים לגייס עובדים. יש ממש מרוץ לגייס עובדים. אבל מי אמר שעוד שבועיים לא יהיה עוד פעם סגר? זאת טרפת על טרפת. אני הולך להתאים את המסעדה לדרישות של הצוות. בדרך כלל זה עובד הפוך".

מנתוני איגוד המסעדות ובתי הקפה עולה כי רק מחצית מהעסקים בענף ייפתחו ביום ראשון הקרוב בשל בעיית גיוס העובדים. לדברי שי ברמן, מנכ"ל האיגוד, חלק מהעסקים מבתי קפה והמסעדות ייפתחו בשבועיים הקרובים - וחלק ימתינו עד אחרי הפסח. לדבריו, נכון להיום לענף חסרים 50,000 עובדים שנמצאים בחל"ת ולא מעוניינים לשוב.

עוד בוואלה!

אסף גרניט: "סיימנו להיות הילד הטוב. לא משנה מה - נפתח בראשון"

לכתבה המלאה
יהונתן בורוביץ'. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
"אף אחד לא מצליח לגייס עובדים". השף יהונתן בורוביץ'/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

בורוביץ' מדגיש כי אי הידיעה לגבי העתיד מכבידה אף היא על תנאי הפתיחה. "הקהל צמא לחזור. הלקוחות מתקשרים לשאול מתי לבוא. אני אשמח לארח את כולם, אבל אין לי בינתיים את הכלים לעשות את העבודה הזו. גם חוסר הוודאות הוא מטורף. לא באמת יודעים לכמה זמן נשאר פתוחים ומתי נפתח. אנחנו מקבלים הזמנות רק דרך הטלפון, ביטלנו את האפשרות להזמין באינטרנט, כדי שנוכל לעמוד בהתחייבויות כלפי הלקוחות", אמר בורוביץ', שמציין כי לא עבד במתכונת משלוחים בתקופות הסגר, וקורא לכל המסעדנים להפסיק לשלם עמלות גבוהות לחבורת המשלוחים לאחר שיחזרו לפעילות מלאה. "שהקהל יבוא אלינו לקבל את המוצר, באירוח ובאוכל. הדברים צריכים לחזור לפרופורציה, וזאת ההתחלה", הוא מסכם.

גם השף והבעלים של מסעדת "המוציא" בירושלים, אבי לוי, לא עבד בחודשים האחרונים במתכונת משלוחים או איסוף עצמי. כעת, הוא נרגש לפתוח את המסעדה לאחר חצי שנה שבה הייתה סגורה. "יש התרגשות גדולה מאוד. חיכינו ליום הזה. גם הלקוחות מתרגשים, אפילו יותר מאיתנו. זה אקט רציני מאוד מאוד לפתוח את המסעדות, ואני מאוד שמח", סיפר. בימים האחרונים צוות המסעדה מתארגן במהירות כדי לאפשר את פתיחתה מחדש. "אנחנו כבר שלושה ימים עסוקים בתיקונים של הציוד. עזבתי מסעדה שוקקת חיים ועכשיו שום דבר כאן לא עובד, אין טכנאי שלא היה כאן", סיפר.

השף אבי לוי, "מוציא" בירושלים. אסף קרלה, אתר רשמי
"אין לי עדיין אפילו חצי מהצוות שאני צריך". השף אבי לוי/אתר רשמי, אסף קרלה

כמו בורוביץ', גם לוי מצביע על הקושי בגיוס הצוות ומזהיר מהפגיעה האפשרית ברמת השירות. "העובדים לא רוצים לחזור, טוב להם יותר להיות בבית ולקבל דמי אבטלה. צריך לעשות שמיניות באוויר כדי שזה לא יפגע בשירות שאנחנו נותנים. המסעדה שלי גדולה, ואני צריך כמות מאוד גדולה של מלצרים בכל משמרת. אין לי עדיין אפילו חצי מהצוות שאני צריך", הוא קובל.

מסעדנים אחרים סבורים כי מתווה הפתיחה של המסעדות, לפיו ניתן לארח תחת הגבלות התו הסגול בחוץ ותחת הגבלות התו הירוק בפנים - נראה להם מורכב מדי ליישום ולאכיפה, עד כדי כך שהם שוקלים לא לפתוח בשלב זה את העסק. בפועל, משמעות המתווה היא שאנשים שלא יתחסנו לא יוכלו להיכנס פנימה גם אם פחות נעים להם לאכול באוויר הפתוח, מה שכמובן משאיר פתח לבעיות אפשריות עבור בעלי המסעדות, שיצטרכו לאכוף את המגבלות בעצמם.

השף רועי שחור, "מנזה" רמת גן. יונתן בן חיים, אתר רשמי
"אני לא מהשב"כ כדי להתחיל לתחקר אנשים האם התחסנו או לא". המסעדן רועי שחור/אתר רשמי, יונתן בן חיים

רועי שחור, הבעלים של מסעדת מנזה ברמת גן, לא יפתח את המסעדה שלו בתחילת השבוע וימשיך לעבוד במתכונת של איסוף עצמי ומשלוחים, בעיקר מסיבה זו. "אני מאוד מתגעגע לאירוח, זה בנשמה שלי - אבל אני לא שוטר, ואני לא עובד של המדינה. הם רוצים תו ירוק בפנים, תו סגול בחוץ, זאת הרמה להנחתה לדוחות. אני לא מהשב"כ כדי להתחיל לתחקר אנשים האם התחסנו או לא התחסנו", הוא אומר, ומסביר כי מאחורי ההחלטה "יש גם סיבות אישיות. אני רוצה לשפץ את המסעדה".

המשמעות הכלכלית של החלטתו של שחור היא אובדן של בין 30-40% בהכנסתו, על פי ההערכות. עם זאת, הוא סבור שבינתיים עדיף לו להמתין ולפתוח את המסעדה לקהל רק אחרי פסח. "מעבר לזה כבר מדברים שוב על לסגור בפסח, לפתוח מסעדה זה לא כמו להדליק את האור בסלון, זה לגייס צוות, שגם זאת בעיה - אין צוות שמוכן לעבוד. כולם בחל"ת. כל מי שאני מדבר איתו אומר לי שהוא מתחיל לעבוד ביולי אחרי שתגמר החל"ת", הוא מסכם.

אולמות האירועים: הכנות ארוכות - וחזרה איטית לפעילות

גני האירועים שייפתחו מיום ראשון יורשו להכניס עד 300 אנשים או עד 50% מהתפוסה המקסימלית המופיע ברישוי העסק - הנמוך מבין השניים, כאשר רק אנשים שעומדים בתנאי התו הירוק יוכלו להיכנס. ילדים עד גיל 16 יוכלו להכנס בהצגת בדיקת קורונה שלילית עד 48 שעות לפני האירוע וניתן יהיה להכניס עד 5% מכלל האורחים. הדבר יגביל מאוד את בעלי אולמות האירועים ועלול להוריד את הביקוש לאירועים רבים.

למרות כל המגבלות, חבר ההתאחדות אולמות האירועים ובעל האולם "ביער" בחדרה, ניר שפר, שומר על אופטימיות. לדבריו, "ניתן לחיות בשלום עם המתווה, בתקווה שהוא ישתפר בהמשך. אפשר לפתוח עם זה, אבל בטח לא לעבוד עם זה לאורך זמן, בטח לא באולמות הגדולים".

שפר מציין כי הצוות של "מגן ישראל", ובפרט ד"ר שרון אלרעי-פרייס ופרופ' נחמן אש, ישבו לא מעט זמן עם בעלי אולמות אירועים על מנת לגבש מתווה פתיחה שיהיה כלכלי וישים. "הענף שלנו ממרץ לא עבד, למעט שתי אפיזודות של פתיחה קצרה. אנחנו נפגענו הכי קשה. אין לנו טייק אוויי או כל מיני אלטרנטיבות אחרות שמאפשרות פרנסה מאולם אירועים. האולמות ממשיכים לדמם. זה שכר דירה מאוד גבוה, אחזקה של שטחים נרחבים. יש הוצאות גם כשהעסק סגור", הוא מתאר. לדבריו, הסיוע הממוצע שקיבל בעל אולם אירועים עמד על כ-40 אלף שקלים בחודש. הסכום אולי נשמע גבוה, אך בפועל לא מצליח לכסות אפילו את ההוצאות השוטפות המרובות שיש לבעלי אולמות האירועים, גם במצב סגירה.

גן אירועים "ביער". חיים אפריאט, אתר רשמי
"אפשר לפתוח עם המתווה, אבל לא עלבוד איתו לאורך זמן". גן האירועים "ביער"/אתר רשמי, חיים אפריאט

שפר מספר על התארגנות ארוכה שצפויה לו ולבעלי אולמות אירועים אחרים לקראת הפתיחה המחודשת. בשל כך, לדבריו, יהיו מעט אירועים ביום ראשון הקרוב. שפר עצמו יארח את האירוע הראשון רק כשבוע לאחר הסרת המגבלות מהענף. "להעמיד אולם אירועים בחזרה על הרגליים מתקופה ארוכה של חוסר פעילות זה לא משהו שניתן לעשות מהרגע לרגע. זה לארגן מחדש כוח אדם עם כל הקושי שבזה, זה להזמין את כל חומרי הגלם - גם פה העסק לא פשוט כי הספקים מאוד זהירים היום. יש מורכבות מאוד גדולה בחזרה לעבודה".

הוא מדגיש כי גם עבור ענף האירועים חוסר הוודאות לגבי משך תקופת הפעילות מקשה על החזרה לשגרה. "הענף שלנו בפסח כבר יוצא לפגרה של ספירת העומר", הוא מזכיר. "יהיו רק שלושה שבועות בהם נהיה פתוחים עכשיו".

גם המלונות נפתחים מחדש: "התפוסות יפות"

ביום ראשון הקרוב ייפתחו גם בתי המלון ברחבי הארץ, כולל חדרי האוכל וללא ארוחות ארוזות לחדרים. רק מחוסנים ומחלימים יורשו להיכנס למלונות, ילדים מתחת לגיל 16 יצטרכו להציג בדיקת קורונה שלילית. ברשת קראון פלזה מספרים על ביקוש גבוה לקראת החזרה לפעילות, ומבטיחים להקפיד על הגבלות התו הירוק והסגול.

"ביום ראשון נפתח באופן רשמי את המלונות ללא הגבלות קיצוניות", אומר אסף בן דב, סמנכ"ל השיווק של הרשת, "אנחנו ערוכים להכול ובאמת מתרגשים. התפוסות הן יפות, יש התעוררות של ההזמנות, גם באמצע השבוע". לדבריו, הביקוש מורגש במיוחד בים המלח ואילת.

לצד זאת, גם בן דב מודה כי "יש קושי מאוד גדול בגיוס עובדים, גם לבתי מלון וגם למרכזי ההזמנות שלנו. המשכורות בענף הן לא גבוהות, אנשים אומרים שבשביל 500 שקל תוספת הם מעדיפים להישאר בבית ואולי לעבוד בשחור. נכון שיש כבר תקנות חדשות שיכולות לחייב את העובד לחזור לעבודה באמצעות שלילת דמי האבטלה, אבל זה עדיין לא בא לידי ביטוי, ויש קושי מאוד גדול לגייס עובדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully