וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת דנה באסון הזפת: "בעיה חמורה במוכנות של מדינת ישראל"

2.3.2021 / 13:00

בדיון שהתקיים בוועדת הפנים אמרו נציגי המשרד להגנת הסביבה כי ייתכן שבתום החקירה לא יימצא הגורם המזהם. עימות התפתח בין נציגי המשרד לנציג האוצר, שטען כי הוקצו 90 תקנים שהמשרד בחר שלא להקצות ליחידה הימית. גמליאל: "אתה מדבר שטויות"

בווידאו: חיימוביץ' - יש בעיה חמורה במוכנות של ישראל לאירועי זיהום ים/צילום: ערוץ הכנסת

כשבועיים אחרי אסון הזפת האקולוגי בחופי ישראל, התכנסה היום (שלישי) ועדת הפנים והגנת הסביבה לדיון בהשלכותיו. יו"ר הוועדה ח"כ מיקי חיימוביץ' אמרה כי "יש בעיה מאוד חמורה במוכנות של מדינת ישראל, ואנחנו עלולים למצוא את עצמנו במצב חמור יותר".

הדיון הפך סוער כשהתפתח עימות בין אנשי המשרד להגנת הסביבה לנציג משרד האוצר, רותם ברמלי, רפרנט סביבה באגף תקציבים שטען כי "הקצנו בשנים האחרונות למשרד להגנת הסביבה 90 תקנים חדשים והם בחרו שלא להקצות אותם ליחידה הימית". השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל הגיבה "אתה מדבר שטויות. לדבר מאחורי מסיכה זה יפה, אבל תביא נתונים ואל תספר סיפורי בלוף בוועדה הזו". גמליאל טענה כי "הפקירו את המשרד להגנת הסביבה".

מאיה יעקבס, מנכ"לית עמותת צלול, אמרה כי העמותה התריעה במשך שנים על התעלמות האוצר מדרישות המשרד להגנת הסביבה. "במשרד לא היה ולו שר אחד לאורך השנים, שפעל על מנת להילחם את המלחמה של היחידה הארצית לסביבה הימית, וכך, מצאה עצמה הפקידות המרכזית נלחמת מלחמות חסרות סיכוי מול התעלמות בוטה והבטחות לתקנים שמעולם לא מומשו על ידי האוצר", אמרה יעקבס, "בהזדמנות זו ראוי לומר שזהו היחס שמאפיין את מדיניות האוצר לכל נושא הגנת הסביבה. למשרד חסרים מאות תקנים של אנשי מקצוע כדי לעמוד במשימותיהם ולהבטיח את בריאות האדם והטבע".

דיון ועדת הפנים והגנת הסביבה, 2 במרץ 2021. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"עלולים למצוא את עצמנו במצב חמור יותר". חיימוביץ' וגמליאל בדיון בוועדה, היום/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד אמר כי עדיין לא התקבל אישור כי מדובר בנפט גולמי. "לא נפספס שום אוניה פוטנציאלית", אמר עמיר, "יש כ-35 אוניות, כשעד אתמול שללנו 12 וכמה נוספות נשללו היום. אין אחד שרוצה לתפוס את המזהם הזה יותר מאנשי היחידה אבל יכול להיות מצב שלא נוכל לשים את האצבע על המזהם". יו"ר הוועדה חיימוביץ' פנתה לשרה גמליאל ואמרה "השרה מבינה את התמיהה? אנחנו כבר שבועיים אחרי האירוע ועדיין לא יודעים מי זה".

גמליאל אמרה כי "חשוב למצוא את העבריינים. המקרה הזה התבצע על ידי בני אנוש שהם עברייני סביבה. גם אם קרתה תקלה מדובר בחוסר דיווח. זדון או תקלה לא מדווחת זה היינו הך, יש למצות עמם את הדין". גמליאל הוסיפה כי צריך לפעול מהר וכי "את מה שלא נאתר עכשיו - סביר להניח שלא נאתר בכלל".

מצבור זפת שנמצא בחוף חדרה, 22 בפברואר 2021. Amir Levy, GettyImages
זפת בחוף בחדרה/GettyImages, Amir Levy

עמיר ציין בדיון כי "כולנו הופתענו אבל היינו מוכנים". הוא הוסיף כי לא הייתה שום התראה על הזיהום, וכי לא התרחש זיהוי על המפגע, מה שהוביל לדיון בשאלה מדוע הופסקה חברותה של ישראל בארגון שהיה יכול לספק את ההתראה. גמליאל השיבה כי "הלשכה המשפטית על זה" והבטיחה שברגע שהעניין יסודר תשוב ישראל להיות חברה בארגון. "ההתראה היא לא הנושא", אמרה גמליאל, וחיימוביץ' ענתה לה "נשמע לי ממש הנושא".

"יש פה מחדל באיתור המוקדם, כשלנו בזה", אמר אסיף איזק, ראש המועצה האזורית חוף הכרמל ויו"ר איגוד ערים איכות הסביבה שרון/כרמל. "מדינת ישראל יודעת לאתר ספינת דיג שיוצאת מעזה ואת זה לא זיהינו, צריך להודות בזה", הוסיף איזק, "יש חשש שכשיהיה משהו גדול מזה אנחנו ניתפס עם המכנסיים למטה. אנחנו לא ערוכים. חייבים להתעורר". הוא קרא להקמת רשות חופים ארצית שתתכלל את כל הצרכים.

פתיחת עונת הרחצה בסכנה?

במשרד להגנת הסביבה ציינו כי טרם הוקצו תקציבים מצד האוצר על מנת לוודא את פתיחת עונת הרחצה בצורה תקינה, לאחר אסון הזיהום.

מנכ"ל המשרד, דוד יהלומי אמר כי "יש לעשות איגום משאבים לאומי ואולי אף בינלאומי להתמודדות עם אירועים כאלה. ועדת המנכ"לים נדרשת כדי להביא מסקנות לניטור ומניעת אסונות סביבתיים כאלה וגדולים יותר".

יו"ר הוועדה חיימוביץ' אמרה בפתח הדיון כי התכוונה לכנס את הוועדה כשלושה ימים אחרי תחילת העבודות בחופים, אך סורבה על ידי חברי כנסת בליכוד, ובראשם יו"ר הקואליציה מיקי זוהר. "הוועדה מתכנסת כמעט שבועיים אחרי האסון, וזה קורה רק לאחר לחצים רבים שהופעלו מכיוון חברי הכנסת מטעם הליכוד בוועדת ההסכמות", אמרה חיימוביץ' וטענה כי לא קיבלה הסבר מנומק לסירוב, "גם לאחר שהתחייבתי שלא לעסוק בנושאי חקירת המיכליות, שהיו תחת צו איסור פרסום, נאלצתי לחכות ימים רבים שרק לאחר לחץ נוסף שהופעל מכיוונם של כתבים בתקשורת על ח"כ זוהר הצלחנו לקבל את האישור לקיים את הדיון הנוכחי".

חיימוביץ' ציינה כי האסון הוא "פעמון אזהרה מחריש אזניים שאסור להתעלם ממנו, ויש לי הרגשה שאנחנו לא מפנימים את גודל האירוע שאנו חווים ואת גודל האזהרה שמגיע איתו. לאסון הבא הכתובת כבר על הקיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully