וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות נהגי מוניות יצאו בשיירת מחאה על תנאי הענף: "דורשים רפורמה"

עודכן לאחרונה: 2.3.2021 / 15:21

ארגון הנהגים "הכובעים הצהובים" יצא לנסיעת מחאה בעיר במטרה להעלות את המודעות למצוקת הנהגים. הם טוענים ליחס מזלזל של משרד התחבורה, וחוששים מהבטחות בחירות מהן נכוו בסבב הקודם. "לא באנו לגרום נזקים, אלא להשמיע זעקה גדולה"

בווידאו: מחאת נהגי המוניות על תנאי הענף/צילום: הכובעים הצהובים

עשרות נהגי מוניות משורת ערים יצאו היום (שלישי) בשיירה במחאה על התנאים בהם נמצא הענף. הנהגים, המשתייכים לארגון "הכובעים הצהובים", יצאו בשיירות החל מ-10:00, מכמה נקודות כינוס בחולון, כפר סבא, אשדוד, לוד, הוד השרון, הרצליה, רחובות וערים נוספות.

משם התקבצו בחניון רידינג בתל אביב וממנו יצאו לכיוון קניון עזריאלי, אליו הגיעו בשעה 13:00. "עד עכשיו לא הייתה התאגדות חזקה, היו הרבה פילוגים בינינו עם כל מיני ארגונים שמשכו כל אחד לצד שלו, אבל מעכשיו זה ייגמר", אמר אשר עוז, ממובילי המחאה.

רשימת הדרישות של נהגי המוניות ארוכה ונוגעת בין השאר למה שהם מכנים "יחס מזלזל של משרד התחבורה" בשל היעדר תוכנית מסודרת לענף, טעויות בתמחור הנסיעות, הדרה שלהם מנתיבי התחבורה הציבורית ועוד.

שרון קורדובה, ממארגני המחאה, אמר כי הוא יידע נהגי מוניות שפגש בדרך לתל אביב, כדי שגם הם יצטרפו לשיירה. הוא הוסיף כי ציבור נהגי המוניות דורש רפורמה מצד הממשלה. "שיתייחסו לענף הזה כענף מקצועי, העובדים בו מבחינה חוקית צריכים להיות עובדי ציבור", אמר קורדובה, "אנחנו מרוויחים פחות מזה. נהג מונית היום מרוויח שכר מינימום במקרה הטוב ואין לו פנסיה, קרן השתלמות וביטוחים. העסק שלנו הוא לא עסק עצמאי, הוא עסק של זיכיון. המונה שלנו הוא תחת פיקוח ואין לנו אפשרות לתמחר כמו עצמאים אחרים בעלי עסקים".

עיקרי טענות נהגי המוניות המוחים

  • רפורמת מחירי הנסיעות הבינעירוניות הביאה להפחתה ב35-40% במחירים
  • העלות הגבוהה של המונים החדשים שמשרד התחבורה הכניס לשימוש
  • עלויות הביטוחים נשארו זהות למרות הירידה במספר הנוסעים בשל הגבלות הקורונה
  • הדרה של המוניות מנתיבי התחבורה הציבורית

עוד בוואלה!

"נלמד את ביבי לקח שלא ישכח, נעשה הפגנות שלא נראו כמותן במדינה"

לכתבה המלאה
מחאת נהגי מונית, 2 במרץ 2021. הכובעים הצהובים, אתר רשמי
מחאת נהגי המוניות, היום/אתר רשמי, הכובעים הצהובים

אחת הדרישות המרכזיות נוגעת למחירי הנסיעות הבינעירוניות החדשים. רפורמת המחירים שנכנסה לתוקפה בשנה שעברה הביאה להפחתה של 35-40% במחיר. "זה הורג את הנהגים, מנסיעה של 200 שקלים זה הפך ל-120 שקלים, תוריד את ה'מתווכים' שקמו בדרך, לנהג נשאר 105-100 שקלים", הוסיף עוז.

בינואר 2020, לפני סבב הבחירות הקודם, התאגדו נהגי המוניות למחאה שבעקבותיה הקפיא ראש הממשלה בנימין נתניהו את הרפורמה באופן זמני, אולם זמן קצר לאחר הבחירות היא יצאה לפועל. בינואר השנה הושגה פשרה לפיה יועלו מחירי הנסיעה הבינעירונית ב-20% אחרי הקילומטר ה-11 אך זו טרם נכנסה לתוקף. החשש שזו שוב הבטחת בחירות לנהגים אינה מופרכת, והפעם ארגון "הכובעים הצהובים" מתרחק מהשתייכות פוליטית או הפעלת לחץ על מפלגה מסוימת או אמירות למי להצביע. "זה מה שיצר את הפילוגים ואנחנו עכשיו שואפים לאחדות", אומר עוז.

אל הטענות למחירי הנסיעות מצטרפות סיבות נוספות כמו המונים החדשים שמשרד התחבורה מכניס לשימוש. עוז הסביר כי "יש שתי חברות מונים בארץ, עד היום הם מכריחים אותנו לעשות מונה עם מדפסת סיכות, שכבר לא קיימת בשום מקום מעל עשר שנים וזה מאפשר רק לשתי חברות לשווק את המונים".

מחאת נהגי מונית, חוף מנדרין, 2 במרץ 2021. מרים אלסטר, פלאש 90
לנהג נשאר 105-100 שקלים. מחאת נהגי המוניות, היום/פלאש 90, מרים אלסטר

הסיבה הרשמית להמשך השימוש במדפסות אלו היא טענת משרד התחבורה שקבלות הלייזר דוהות. "הבאנו להם קבלות מדובאי" מסביר אשר, "ששם יש 50 מעלות חום מלפני 5 שנים והקבלות מחזיקות מעמד ואצלנו מחייבים מדפסת סיכות, למה? אולי כי הרבה אנשים נהנים מזה שיש רק שתי חברות שמשווקות". עלות המונים החדשים שעומדת על כ-3,000 שקלים שאמנם חלה על בעל הרכב, "אבל בסוף זה מתגלגל על הנהג", הוא מסביר.

ביטוחי המוניות הם עוד סוגיה שמקוממת מאוד את נהגי המונית. הסיבה לכך היא שהביטוח מחושב לפי חמישה נוסעים במונית, אבל בשנת הקורונה התאפשר לנהגים להעלות נוסע אחד או שניים בהתאם להקלות הזמניות, ובנוסף במשך תקופות ארוכות נפח העבודה עצמו ירד משמעותית - אבל עלויות הביטוחים נותרו זהות. "חברות הביטוח לציבור הרחב הפחיתו מחירים, ואצלנו לא הורידו שקל", אמר עוז, "פנינו לשר האוצר גם כדי להגיע לממונה על הביטוח - אבל נאדה, כלום".

לנהגים שהיו צפויים להיקלע לעומסי התנועה בעקבות המחאה מסר עוז כי "אנחנו לא באנו לגרום נזקים, אלא להשמיע זעקה גדולה. נשתדל לא לעשות פקקים ועומסים, רק שיראו ויידעו שאנחנו קיימים ונדפקים מכל הכיוונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully