וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים מטילים ספק ביעילות מקדם ההדבקה: "פחות מדויק במצב הנוכחי"

מקבלי ההחלטות נסמכים על מדד ה-R, שעלה היום ל-1 ומטרתו לציין ממוצע של נדבקים במחלה מאדם אחד. ואולם, ברקע חיסונם של מיליונים לצד המחלימים מקורונה, ייתכן ויתרונותיו של הכלי המרכזי מתבטלים ומומחים סבורים כי יש להתחשב במשתנים נוספים: "התמונה יותר מורכבת"

בווידאו: רה"מ ושר החינוך בהצהרה על הארכת שנת הלימודים/מערכת וואלה!

הממשלה תתכנס היום (שני) לדיון בגל הבא של ההקלות שצפוי בשבוע הבא, אולם מקדם ההדבקה שממשיך לעלות הגיע ל-1. לדברי מומחים, ייתכן שמקדם ההדבקה כבר אינו המדד הטוב ביותר להערכת מצב התחלואה, ויש צורך להתחשב במשתנים נוספים, בהם מספר המתחסנים והחולים הקשים.

"מתחילת המגיפה אין מדד אחד שהוא הנכון, תמיד צריך להסתכל על התמונה המלאה, שזה כולל את מספר המאומתים, אחוז בדיקות, התפלגות לפי קבוצות אוכלוסייה וגילים", הסביר פרופ' נדב דוידוביץ', ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון וחבר בקבינט המומחים של מגן ישראל.

מתחם חיסונים של קופת חולים כללית, פתח תקווה, 15 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
"הרבה יותר בקרב צעירים". בדיקות קורונה בפתח תקווה/ראובן קסטרו

לטענתו של פרופ' דוידוביץ', מקדם ההדבקה הוא מדד חשוב, אך אינו היחיד. "מה שקורה הוא שבגלל ההתחסנות ובגלל העובדה שזה נגיף מאוד מדבק, אבל הרבה יותר בקרב צעירים, רואים פחות עלייה בתחלואה קשה. הנגיף יותר מדבק וגם מעט יותר חמור מבחינה קלינית, אז כל השילוב יוצר תמונה שונה ממה שהיינו רגילים בתקופה הראשונה של הפנדמיה", אמר. "אם נוסיף את הנושא של החיסונים, זה נותן לנו תמונה יותר מורכבת".

"אנחנו חייבים ללמוד לחיות לצד הנגיף", המשיך. "צריך לראות שמתחסנים כמה שיותר מהר בכל קבוצות הגילאים מגיל 16 ומעלה ומצד שני להבין שעדיין אסור לעשות התקהלות. כל מה שקרה עכשיו בפורים זה רע מאוד. כמה שנתחסן יותר מהר נוכל גם לראות פחות עלייה בתחלואה, בדגש על תחלואה קשה. כל זה אומר שצריך מעבר לחיסון גם נושאים אחרים, כמו בדיקות מהירות ותכנית מגן חינוך. צריכים הגנה רב שכבתית".

בדקו את מגמת התחלואה ביישוב שלכם:

הוא הבהיר כי יש להמשיך בהקלות בזהירות - עם בדיקות מהירות ותו ירוק. "יש שילוב של הרבה משתנים שצריכים לקחת בחשבון: נושא החיסונים, וגם שהנגיף יותר מדבק, כולל בצעירים, עם קצת עלייה בחומרת התחלואה. החיסונים לא פותרים הכול. אני חושב שכן צריכים להתקדם עם הפתיחה של הדברים, רק בצורה זהירה".

מדרג החולים הקשים

פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקה פנימית ומחלקת קורונה בבית החולים הדסה עין כרם, סבור כי המדד המרכזי יותר כיום הוא מספר החולים קשים. "אני חושב שצריך להסתכל על מספר המאושפזים, מכיוון שמקדם ההדבקה קצת פחות מדויק ברגע שהגיל של הנדבקים יורד, וגם מנבא רק לאחר שבועיים. לעומת זאת, מספר החולים הקשים נותן את המצב עכשיו".

לדבריו, מקדם ההדבקה הוא "דבר טוב להסתייע בו". עם זאת, הוסיף: "אבל יש לי השגות על ההבנה של אנשים לגבי החולים הקשים. אני טוען שהחל מ-600 חולים קשים במדינה יש כבר סטרס בבתי חולים. הייתי מציע לעשות מדרג של 600, 800, 1,000 ו-1,200, שזה כבר הקו האדום, ולפי זה לדרג הקלות וחזרה לחיים".

פרופ' מבורך ציין כי הלחץ בבתי החולים עדיין קיים. "אצלנו המחלקה לטיפול נמרץ לחולים רגילים עוד לא שבה לתפקד, ועדיין מוקדשת לחולי קורונה, אז יש פה בעיה. אני חושה שצריך לחשוב טוב איזה הקלות נותנים ואיזה לא, ובוודאי לא להתנהג בחיפזון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully