וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה בגרמניה: קצין סורי לשעבר נשלח למאסר על פשעים נגד האנושות

עודכן לאחרונה: 24.2.2021 / 20:59

בהרשעה ראשונה בעולם מאז פרוץ המלחמה לפני עשור, הורשע איאד אל-גרייב בהעברת עצירים למתקן שבו ידע שהם יעברו עינויים. עורכי דינו ביקשו להפוך אותו לעד נגד המשטר. משפוט של קצין נוסף, הנאשם ב-58 מקרי רצח, נמשך. "צעד חשוב בדרך לעשיית דין עם האחראים לעינויים"

שני אנשי מודיעין סורי לשעבר עומדים לדין בגרמניה/צילום: רויטרס

בית משפט בגרמניה גזר היום (רביעי) ארבע וחצי שנות מאסר על סוכן מודיעין סורי לשעבר בשל מעורבות בעינוי אזרחים. זאת ההרשעה הראשונה בעולם בפשעים נגד האנושות שנעשו במלחמת האזרחים של סוריה, שפרצה לפני עשור.

בית המשפט המחוזי בעיר קובלנץ שבמערב גרמניה קבע כי איאד אל-גרייב, בן 43, עצר לפחות 30 פעילי אופוזיציה אחרי הפגנה נגד השליט בשאר אסד ב-2011. הוא העביר אותם למתקן מודיעיני בדמשק אף שידע שעצירים עוברים בו עינויים. הוא הגיע לגרמניה באפריל 2018.

עורכי דינו של אל-גרייב ביקשו לזכות אותו, וטענו כי כי הוא עצר את המפגינים בלחץ ממוניו. הם ביקשו מבית המשפט לשקול להפוך אותו לעד נגד ממשלת סוריה בהליך משפטי נרחב יותר, אך השופטים לא שוכנעו. עם זאת, הם התחשבו בעדויות שמסר אל-גרייב במהלך חקירתו, והוא ניצל מהעונש המקסימלי של יותר מעשר שנים מאחורי הסורגים.

כ-800 אלף סורים החיים בגרמניה ופעילי זכויות אדם רואים במשפט ציון דרך חשוב עבור עשיית צדק עם אלפי אזרחים סורים. זאת אחרי שהניסיונות של מדינות המערב להקים בית דין בינלאומי נכשלו בשל התנגדותן של רוסיה וסין, בעלות בריתה של סוריה. סוריה גם אינה חתומה על אמנת רומא, שעל בסיסה נוסד בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.

"זהו צעד חשוב בדרך לתהליך שיבטיח עשיית דין עם אלו בממשלת סוריה האחראים על שימוש שיטתי בעינויים נגד אזרחים", אמר סטיב קוסטס, עורך דין מארגון לזכויות אדם המייצג קורבנות סורים. משטר אסד מכחיש שהוא מענה אסירים.

איאד א', קצין מודיעין סורי לשעבר בבית משפט בקובלנץ, גרמניה, 24 בפברואר 2021. רויטרס
משטר אסד מכחיש שהוא מענה אסירים. איאד א' בבית המשפט, היום/רויטרס

באותו בית משפט נמשכים הדיונים בעניינו של איש מודיעין שני, אנוואר ר', הבכיר בין השניים. הוא נאשם ב-58 מקרי רצח בבית כלא בדמשק, שם עונו כ-4,000 פעילי אופוזיציה בין 2011 ל-2012. התביעה אומרת כי הוא פיקח על החקירות לפני שעזב את סוריה ב-2012. אנוואר נאשם גם באונס ובתקיפות מיניות. הוא הגיע לגרמניה ב-2014.

שני קציני המודיעין לשעבר עומדים לדין במסגרת חוקים אוניברסליים, המאפשרים לתביעה בגרמניה להעמיד לדין נאשמים בפשעי מלחמה שנעשים ברחבי העולם.

במהלך המשפט של אל-גרייב, נשמעו עדויות קשות על שיטות העינויים של משטר אסד, והתביעה אמרה כי היקף המוות והעינויים בבתי הכלא בסוריה הוא "כמעט תעשייתי". פליטים סורים ששרדו את התופת סיפרו לבית המשפט כיצד הם הוכו עם הגעתם לבית הסוהר בדמשק, ותיארו כיצד אנסו אותם ואז תלו אותם מהתקרה במשך שעות. המענים שלהם אף תלשו להם את הציפורניים וחשמלו אותם, ואז שפכו עליהם מים. העדויות כללו אלפי תמונות שהודלפו על ידי העריק הצבאי הסורי המכונה "קיסר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully