וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפט ראשון מסוגו: גורמים במשטר אסד נאשמים בפשעי מלחמה בגרמניה

23.4.2020 / 13:02

שני קציני מודיעין לשעבר שברחו מסוריה נאשמים במסגרת החוק המאפשר לתביעה במדינה להעמיד לדין על פשעי מלחמה ברחבי העולם. הם נאשמים ברצח ועינויים של אלפי מתנגדי משטר. פעילי זכויות אדם מקווים שזה יהיה פתח למשפטים נוספים, אחרי שנכשל ניסיון להקים טריבונל בינלאומי

שני אנשי מודיעין סורי לשעבר עומדים לדין בגרמניה/צילום: רויטרס

משפט ראשון מסוגו נפתח היום (חמישי) בגרמניה נגד שני סוכני מודיעין סורים הנאשמים בפשעים נגד האנושות, כולל עינויים ותקיפה מינית. שני הנאשמים נמלטו מסוריה לגרמניה מאז תחילת המלחמה, והם עומדים לדין במסגרת חוקים אוניברסליים המאפשרים לתביעה גרמניה להעמיד לדין על פשעי מלחמה שנעשים ברחבי העולם.

אנוואר ר', הבכיר בין השניים, הוא קצין מודיעין לשעבר הנאשם ב-58 מקרי רצח בבית כלא בדמשק, שם עונו כ-4,000 פעילי אופוזיציה בין 2011 ל-2012. התביעה אומרת כי הוא פיקח על החקירות לפני שעזב את סוריה ב-2012, הוא הגיע לגרמניה ב-2014. השני, איאד א', בן 43, נאשם בעינויים של לפחות 30 פעילי אופוזיציה שנעצרו אחרי הפגנה נגד אסד ב-2011. הוא הגיע לגרמניה באפריל 2018.

עם פתיחת המשפט, הוקראו בערבית האישומים נגד השניים, שישבו מאחורי חלון זכוכית שהוצב כחלק מתקנות בריאותית שאימץ בית המשפט למניעת הידבקות בנגיף הקורונה. כעשרה פליטים סורים ופעילי זכויות אדם החזיקו כרזות מחוץ לבית המשפט שעליהן נכתב "סוריה של אסד היא מדינת עינויים" ו"אסד להאג".

"הם נאשמים בחברות במינהל המודיעין הכללי של סוריה", אמרה פטרה צימרמן, דוברת בית המשפט המחוזי של קובלנץ. "אנוואר ר' היה לפי ההערכות ראש יחידה חוקרת במחלקה 251, שאחראית לדמשק. ככל הידוע, האירים עברו עינויים שיטתיים בבית הכלא הזה והוא היה מודע לכך". אנוואר נאשם גם באונס ובתקיפות מיניות.

אנוואר ר., קצין מודיעין סורי לשעבר העומד למשפט בגין פשעים נגד האנושות בקובלנץ, גרמניה, 23 באפריל 2020. רויטרס
נאשם גם בתקיפות מיניות. אנוואר ר', היום/רויטרס

פעילי זכויות אדם רואים במשפט ציון דרך חשוב עבור עשיית צדק עם אלפי אזרחים סורים, שלדבריהם עונו על ידי משטרו של בשאר אסד, אחרי שהניסיונות של מדינות המערב להקים בית דין בינלאומי נכשלו בשל התנגדותן של רוסיה וסין, בעלות בריתה של סוריה, שגם אינה חתומה על אמנת רומא, שעל בסיסה נוסד בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.

"מעצרים שרירותיים ועינויים הם כלי נשק מרכזי שבו עושה שימוש משטר אסד כדי להפיץ פחד בקרב הסורים ולדכא את דרישותיהם לדמוקרטיה וצדק", אמר עורך הדין לזכויות אדם אנוואר אל-בוני, שסיפר כי הוא הוחזק בבית כלא ליד דמשק על ידי הנאשם המרכזי בין השניים. "המשפט ישבור את החסינות של הפושעים בסוריה, מראש המשטר ועד למטה", אמר.

עוד בוואלה!

תאי העינויים של אסד: חומצה, חשמל והתעללות מינית

לכתבה המלאה
איאד א',  קצין מודיעין סורי לשעבר העומד למשפט בגין פשעים נגד האנושות בקובלנץ, גרמניה, 23 באפריל 2020. רויטרס
מואשם בעינוי פעילי אופוזיציה. איאד א,' היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully