וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חצי מיליון תלמידים שבים ללימודים, אך כמחצית ממערכת החינוך סגורה

התלמידים בכיתות ה'-ו' וי"א-י"ב ישובו לבתיה"ס לאחר הסרת ההגבלות ואליהם יתווספו תלמידים בעקבות עדכון הרמזור. אך למרות השמחה על חידוש הלימודים, כ-1.2 תלמידים נשארים בבית למרות פתיחת המסחר, וההורים חוששים מהשלכות אובדן ימי הלימוד: "רחוק מחזרה למסגרת מלאה"

בווידאו: חצי מיליון תלמידים שבים ללימודים/צילום סטילס: ראובן קסטרו, צילום וידאו: רוני כנפו, יותם רונן

כ-1.26 מיליון תלמידים, מעט יותר ממחצית ממספרם הכולל, הגיעו הבוקר (ראשון) למערכת החינוך ביישובים הירוקים, הצהובים והכתומים "הבהירים". כ-500 אלף מהם חזרו היום בעקבות עדכון תכנית הרמזור וההקלות הנוספות במערכת החינוך במסגרת היציאה מהסגר. במסגרת ההקלות הצטרפו תלמידי כיתות ה'-ו' וכיתות י"א-י"ב לילדי הגנים ולתלמידי כיתות א'-ד' ששבו ללימודים בשבוע שעבר, וחזרו מהבוקר לספסל הלימודים ביישובים בהם מותרת למידה פרונטלית.

בנוסף לכך, עדכון תכנית הרמזור בשבוע שעבר הגדיל את מספר היישובים בהם מתקיימת למידה בכיתות. לפי ההגדרה החדשה, הציון המקסימלי של "הכתום הבהיר" הועלה מ- 6.5 ל-7. על פי מתווה משרד החינוך, הלמידה בכיתות ה'-ו' מתאפשרת בקבוצות קבועות של עד 20 תלמידים, לפחות שלושה ימים בשבוע בבתי הספר. בכיתות י"א -י"ב הלמידה תתקיים בקבוצות של עד 20 תלמידים, לפחות יומיים בשבוע. ביתר הימים התלמידים ילמדו מרחוק.

חזרת הלימודים מתבצעת במקביל למבצע החיסונים, שאינו כולל ילדים מתחת לגיל 16. לפיכך מי שיכולים להתחסן הם רק תלמידי י"א-י"ב ועובדי ההוראה. על פי נתוני משרד הבריאות, במערכת החינוך ישנם 348,551 עובדים, מתוכם התחסנו עד כה במנה הראשונה רק 60.7% - ובמנה שנייה רק 45%.

חזרה ללימודים בבית ספר בלפור ת"א , 21 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
כחצי מיליון יצטרפו לבתי הספר. תלמידים חוזרים ללימודים, תל אביב היום/ראובן קסטרו

הילה שמעוני חן, מנהלת ביה"ס בלפור בתל אביב,סיפרה כי תלמידי כיתות א-ד חזרו בשבוע שעבר ללימודים אך לאחר שלושה ימים בלבד חזרו ללמוד מרחוק בגלל שהשכונה בה מקומם בית הספר הפכה לכתומה. היום, לאחר עדכון נוסף בתוכנית הרמזור,  תלמידי כיתות א'-ו' חזרו ללימודים. "כל התקופה הזאת של להיות בסגר היא מאוד קשה לתלמידים קטנים מבחינה נפשית", אומרת שמעוני חן, "אנחנו שמחים מאוד כי היום אנחנו יכולים לראות גם את תלמידי כיתות ה-ו שחיכינו להם תקופה באמת ארוכה".

היא מתארת את הלמידה מרחוק באפליקציית זום כלא מיטבית. "התלמידים היו תקופה כל כך ארוכה  בלי מגע, בלי היכולת להסתכל למורה בעיניים, כשלפעמים מבט קטן יכול לפתור הרבה, וההתרגשות היא מאוד גדולה", אמרה, "התלמידים הגיעו כבר בשעה 7:25, הם עמדו מחוץ לשער וחיכו להגיע לבית הספר". שמעוני חן התייחסה לעובדה שתלמידי כיתות ז'-י'  לא חזרו הבוקר ללימודים. "מדובר בתקופות קשות עבור הילדים בגילאים האלה. זה גיל ההתבגרות הקלאסי, אנחנו רואים תופעות של חרדה, הפרעות אכילה, זה ילדים שפשוט שכחנו מהם, כמו בסרט שכחו אותי בבית".

אביגיל, תלמידת כיתה ו' בבית הספר סיפרה כי על הקשיים בלמידה בזום ועל ההתרגשות לחזור אחרי הרבה זמן בבית. "התגעגעתי לחברים מהכיתה, לראות אותם מקרוב ולא מתוך מסך בזום", סיפרה אביגיל, "קשה מאוד ללמוד בזום כי יש כל כך הרבה הסחות דעת. יש גם לפעמים תקלות, ניתוקים, המיקרופון נכבה. וגם יש הסחות דעת בבית, כמו טלוויזיה או אח קטן שצועק. מאוד קינאתי באח שלי שחזר ללימודים לפניי, אבל אחרי יומיים החזירו אותו ללמוד בזום כי השכונה שינתה את הצבע".

חזרה ללימודים בבית ספר בלפור ת"א , 21 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
תלמידים חוזרים לבית הספר, תל אביב היום/ראובן קסטרו
חזרה ללימודים בבית ספר בלפור ת"א , 21 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
חוזרים לבית ספר בשבוע פורים, תל אביב היום/ראובן קסטרו

בית ספר היסודי "השלום" במבשרת ציון נפתח היום באופן מלא עם שובם של תלמידי כיתות ה'-ו'. לקראת חג פורים, הגיעו התלמידים מחופשים ונרגשים אחרי זמן ממושך בבית.

תומר אסבג, תלמיד כיתה ו' סיפר כי התרגש מאוד לקראת הלימודים. "ידעתי שאני הולך לקום לבית ספר וכמעט לא ישנתי חצי לילה מהתרגשות". הוא תיאר את תקופת הלימודים בבית. "היה קשה מבחינת הריכוז בזום כי אתה יכול לסגור את המצלמה ולישון, זה קשה ולא באמת לומדים". לדבריו, הוא מאוד רצה לשוב ללימודים. "אני מרגיש שזה סגירת מעגל. אני רוצה ללמוד כי אני עוד מעט מסיים ללמוד פה בבית ספר אז שלפחות בקצת חודשים האלה אני אצליח ללמוד משהו".

מנהלת בית הספר סיגל בר קיבלה בכניסה את כל התלמידים. "התרגשות גדולה פה בכניסה לבית ספר ובמהלך סוף השבוע עם הילדים וההיערכות" אמרה והסבירה כי קודם יעסקו בנושא הרגשי והחברתי ואחרי כן בלימודים. "רוצים לראות למי צריך לעזור ואחרי זה גם ניתן מענים בנושאים הלימודיים שהצטברו בתקופה הזו", אמרה. "קודם כל הרגשי, אישי, חברתי ואחר כך התלמיד יכול להיות מוכן ללמידה. לפני כן המוכנות שלו היא חלקית".

חזרה ללימודים בתיכון הראל, מבשרת ציון, 21 בפברואר 2021. רוני כנפו
תלמידות בבית הספר, היום במבשרת ציון/רוני כנפו

חלק מהתלמידים שיישארו בבית גם מחר, תלמידי כיתות ז'-י', ילמדו מהיום כאות מחאה בקניונים בתל אביב, מודיעין, מבשרת ציון ורמת נגב. מדובר ביוזמות מקומיות, במסגרתן צפויים להגיע חלק מהתלמידים לקניונים ברחבי הארץ, כדי למחות על כך שהמסחר הועדף על פתיחת החינוך בכל הכיתות.

יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף, אמר כי "היום נפתח המסחר במדינת ישראל, אבל בתי הספר יישארו סגורים לכיתות ז' עד י'. לכן התלמידים בתל אביב ובמבשרת ציון ילמדו בקניון, ובשלישי הקרוב המחאה תתפשט למקומות נוספים ברחבי הארץ, כי כולם כבר מבינים שכך אי אפשר להמשיך".

מנגד, תלמידי הכיתות שכן ישובו היום ללימודים מרוצים ומתרגשים. עלמה בן יעקב, תלמידת כיתת ו' מגבעתיים שחוזרת היום לאחר כחודש וחצי בבית - מספרת על הגעגוע לבית הספר. גבעתיים היא עיר צהובה ואחיה הצעירים של עלמה חזרו כבר לפני שבוע למסגרות בגן ובבית הספר. "אני כל כך שמחה לחזור לבית הספר אחרי הרבה זמן שהיינו בבית", היא אומרת.

ההקלות לכלל הציבור

  • קניונים ושווקים
  • הכניסה תוגבל לאדם אחד לכל 15 מ"ר
  • יוצבו 5-2 סדרנים ובעליהם יפעלו למניעת התקהלויות
  • תיאסר אכילת מבקרים בשטחי הקניונים
  • תיאסר הצבת דוכני מזון והקמת ירידים
  • חנויות רחוב
  • הכניסה לחנויות שגודלן עד 150 מ"ר- מספר האנשים לא יעלה על יחס של אדם לכל שבעה מ"ר או עשרה
  • הכניסה לחנויות שגודלן מעל 150 מ"ר- מספר האנשים לא יעלה על יחס של אדם לכל 15 מ"ר
  • ספורט מקצועי
  • כניסה למקום המשמש עבור אימון ספורטאי מקצועי או תחרותי, בהתאם להגדרות בתקנות
  • ספריות ומוזיאונים
  • תותר כניסה לספריות ולמוזיאונים, תוך הזמנת מקום מראש והגבלת סיורים
  • תותר הפעלת גני חיות, הספארי ואטרקציות תיירותיות בשטח פתוח ללא מתקנים
חזרה ללימודים בבית ספר בלפור ת"א , 21 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
תלמידים בכיתה, תל אביב היום/ראובן קסטרו

"היה מאוד קשה ומאכזב לראות את האחים הקטנים שלי הולכים לגן ולבית הספר, ואני נשארתי עם הזום. אני שמחה שסוף סוף מחזירים אותנו, למרות שהחזרה היא רק ליומיים וחצי, זה עדיף מאשר הזום", מבהירה עלמה. "התגעגעתי למורים ולחברים ובעיקר לשגרה של התעוררות בבוקר, להתלבש ולפגוש את כולם".

גם אמה של עלמה, עינת גבריאלי, מברכת על החזרה: "אני שמחה שעלמה חוזרת לבית הספר, לחברים ולקצת נורמליות. היא שנה בבית לסירוגין, והבשורה על החזרה למסגרות משמחת מאוד". יחד עם זאת, עינת מציינת כי "נראה שמקבלי ההחלטות עדיין לא מבינים את סדרי העדיפויות ומתעלמים מטובת הילדים. הייתה להם שנה שלמה לכתוב מתווים ולמצוא דרכים יצירתיות לטובת מענים עבורם וזה לא קרה".

ההקלות למחזיקי תו ירוק

  • מכוני כושר וסטודיו
  • יחויבו במרחק בין המתאמנים לפחות של שני מטרים
  • לא תתאפשר הפעלת סאונה וג'קוזי
  • תרבות וספורט
  • הקהל יתפוס עד 75% מהתפוסה - ובלבד שלא יעלה על 300 אנשים במבנה, ו-500 בשטח פתוח
  • צפייה באירועים תתקיים בישיבה בלבד
  • לא יתאפשרו ריקודים ואכילה
  • הזמנת כרטיסים תתאפשר רק באופן מקוון ומראש
  • מארגני האירוע יחוייבו להושיב את המבקרים בהתאם להנחיות הריחוק החברתי
  • חלוקת המקום למתחמים נפרדים של עד 20 אנשים
  • הצבת סדרנים שיפקחו על ההנחיות
  • בריכת שחייה או מקווה טהרה לגברים
  • אדם לכל שבעה מ"ר ובתוך המים - אדם לכל שישה
  • חובת חיטוי ושמירה על היגיינה
  • לא יופעלו ג'קוזי או סאונה
  • בתי מלון
  • ילדים ונוער מתחת לגיל 16 ידרשו להציג בדיקת קורונה שלילית שבוצעה 48 שעות קודם לכן
  • המלונות שיפעלו במסגרת התו הירוק יפעלו ללא חדרי אוכל ובצמצום המתחמים המשותפים
  • בתי תפילה
  • תפוסה שלא תעלה על 50%, בהתאם למספר המושבים הקבועים ולא יותר מ-300 אנשים
  • איסור על הגשת מזון
  • הקפדה על שמירת מרחק וחיטוי

לדבריה של גבריאלי, "אמנם זה עדיף מכלום אבל שלא יהיה בלבול, זו לא חזרה למסגרת מלאה. הם חוזרים ליומיים וחצי אחרי שנה שהם בבית. שלא לדבר על ילדי כיתות ז'-י' ששכחו אותם לגמרי והחליטו לפתוח קניונים, לפני שמבינים את ההשלכות של השארת שכבות שלמות של נוער בבית".

העיר חדרה הפכה השבוע ל"כתומה בהירה" עם ציון של 6.3. לאור זאת ובעקבות ההקלות הנוספות של מתווה היציאה מהסגר, היום חוזרים למוסדות החינוך ברחבי העיר ילדי הגנים ותלמידי כיתות א'-ו', וכן תלמידי כיתות י"א-י"ב. עדי שאול, מנהלת בית הספר היסודי תל"י צפרירים בעיר, מספרת כי "כולם חוזרים יחד אצלנו לשבוע של פורים, וזה מאוד משמח אותנו. מאוד קשה להעביר את חווית הפורים מרחוק".

"אנחנו משתדלים מאוד, יצרנו מתווה של למידה מרחוק לקראת החג, אבל עדיין זה לא כמו למידה פנים מול פנים, והמפגש הפיזי עם הילדים, מאוד התגעגענו", מבהירה שאול. "יש לנו כבר מערכת מוכנה, אנחנו מפעילים אותה מחדש בכל חזרה מהסגר עם התאמות ודיוקים פדגוגיים שאנחנו צריכים".

"כולם ציפו לחזרה, וחיכו שתישלח ההודעה הרשמית"

לפי המתווה של משרד החינוך, כיתות ה'-ו' חוזרים ללימודים לפחות שלושה ימים בשבוע בבתי הספר. לדברי שאול, "שכבת ו' אצלנו חוזרת לארבעה ימים, עשינו מאמצים מיוחדים עבורם כי הם עולים לחטיבה. הקושי העיקרי היה לארגן מקומות למידה לכולם, הרי תלמידי כיתות ג'-ו' לומדים בקפסולות", היא מסבירה. "נעזרנו גם במבנים העירוניים, התלמידים ילמדו גם בחווה החקלאית ובמתנ"ס. כולם חיכו וציפו לחזרה, עמדו על המשמר וחיכו מתי תישלח ההודעה הרשמית".

בעקבות העדכון בתכנית הרמזור, גם בשדרות הכתומה חוזרים ללימודים, כשהציון של העיר עומד כיום על 6.89. בעיר מברכים על ההחלטה, על אף שרמת התחלואה בה עדיין יחסית גבוהה.

סגן ראש העיר שדרות ומחזיק תיק החינוך, אלעד קלימי, מספר כי העירייה משקיעה מאמצים רבים כדי לעודד את התושבים להתחסן. "עשינו מבצע ממוקד לעולים מברית המועצות לשעבר, שחוששים להתחסן, עשינו הסברה בטלפון בשפה הרוסית, שלחנו רכבים כדי לאסוף אותם", מסביר קלימי.

מתן חיסונים בראשל"צ 30 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
אחוזי התחסנות נמוכים בקרב עובדי ההוראה. מתן חיסונים לצוותי הוראה בראשל"צ/ראובן קסטרו

"במערכת החינוך אנחנו מעודדים את בני הנוער להגיע להתחסן ולהיבדק. עשינו תחרות בין הכיתות - הכיתה עם שיעור המחוסנים הגבוה ביותר - תקבל פרס", הוסיף סגן ראש העיר. "אני לא רואה צורך להמשיך להשאיר את התלמידים בבתים. אני מעדיף שבני הנוער שלנו יהיו בכיתה, ושם מישהו ישים לב ויבדוק אם הם עוטים מסיכה, מאשר שהם יהיו בבית".

לדברי קלימי, שיעור עובדי ההוראה המחוסנים בשדרות עמד עד לפני שבוע על כ-50%, אך הוא עלה בימים האחרונים. "עשינו הסברה מיוחדת למורות, הבנו שיש חשש מיוחד כתוצאה מהפייק ניוז שהחיסון פוגע בפריון האישה. ארגנו הרצאה עם רופא בכיר בתחום, זה לא עשה מהפך, אך גם סייע לעודד את ההתחסנות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully