וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפגן הכוח של צוקרברג באוסטרליה עלול לעלות לפייסבוק ביוקר

19.2.2021 / 17:00

הרשת החברתית הדהימה כשהחליטה לחסום פרסום חדשות עבור הגולשים באוסטרליה במחאה על חוק שיחייב אותה לשלם לגופי תקשורת. אף שפייסבוק הוכיחה את עוצמתה הרבה בלחיצת כפתור, המהלך רק יגביר את המאמצים לצמצם את כוחה. "אם זה לא היה ברור, היא אינה מתאימה לדמוקרטיה"

בווידאו: שר האוצר האוסטרלי מותח ביקורת על חסימת פייסבוק חדשות במדינה/צילום: רויטרס

במשך שנים, פייסבוק הייתה במגננה מול סדרת שערוריות הקשורות לפרטיות הגולשים שלה, תביעות והאשמות בהיותה במה לביטויי שנאה וקיצוניות המחרבות את הדמוקרטיה. אך אתמול בבוקר היא יצאה למתקפה באוסטרליה, כשהחליטה לסגור את השאלטר של כלי התקשורת והממשלה במדינה ולחסום באופן גורף פרסום חדשות מהמדינה.

מפגן הכוח, שנעשה בתגובה לחוק באוסטרליה שיחייב את פייסבוק לשלם לגופי תקשורת על שימוש בסיפורים שלהם, עשוי להניב לה תוצאות הפוכות ממה שרצתה. זאת לאור החשש בקרב ממשלות רבות מהעולם מההשפעה חסרת המעצורים של פייסבוק על החברה, הדמוקרטיה והשיח הפוליטי. עם זאת, מדובר עדיין בתזכורת מהדהדת לעוצמה שמנכ"ל הרשת מארק צוקרברג יכול להפעיל בלחיצת כפתור.

"השרירים שעשה כאן צוקרברג מראים איך הוא יכול לשבש את הגישה העולמית לחדשות במחי יד", אמרה ג'ניפר גרייגיל, מומחית לרשתות חברתיות ופרופסורית באוניברסיטת סירקיוז. "לאף חברה לא צריכה להיות כל כך הרבה השפעה על הגישה לעיתונות".

משמעות המהלך של פייסבוק היא שאף משתמש באוסטרליה לא יכול עוד לפרסם פוסט עם לינקים לסיפורים חדשותיים. במקביל, מחוץ לאוסטרליה אף אחד לא יכול לשתף לינקים לכתבות שפורסמו בכלי תקשורת אוסטרליים, כמו סידני מורנינג הרלד.

מארק צוקרברג מרק פייסבוק. AP
בדרך לשימועים נוספים בקונגרס. צוקרברג/AP

פייסבוק אמרה כי החוק המוצע "מתעלם מהמציאות" של יחסיה עם גופי התקשורת המשתמשים בשרת שלה כדי לקדם את סיפוריהם ברחבי העולם. מומחי טכנולוגיה ותקשורת השמיעו אף הם דאגות חמורות. טימותי ברנרס-לי, המפתח הבריטי שהמציא את טכנולוגיית ה-World Wide Web שעליה מתבסס האינטרנט, אמר בשימוע בסנאט האוסטרלי בחודש שעבר כי החוק התקדימי עשוי בסופו של דבר להרוס את האינטרנט בשל דרישת תשלום על קישורים שתמיד היו חינמיים.

החוק טרם נכנס לתוקף. עדין מתנהלות שיחות בין חברות הטכנולוגיה, ממשלת אוסטרליה וענקיות התקשורת במדינה, בראשן News Corp של רופרט מורדוך, ובסופו של דבר ייתכנו שינוים בגרסה הסופית של החוק.

עם זאת, מה שכבר לא ניתן לשנות הוא הניסיון הדרמטי, והמסורבל, של פייסבוק לכפות את עמדתה בנושא. החברה לא סיפקה התראה על כוונתה לחסום את החדשות באוסטרליה. יישום המהלך היה כל כך מרושל עד שכמה גולשים תמימים נחסמו אף הם.

"משום שהחוק לא סיפק הדרכה ברורה להגדרה של תכנים חדשותיים, בחרנו בהגדרה רחבה כדי לכבד את לשון החוק", אמרה דוברת של פייסבוק, מארי מלגיזו. היא הוסיפה שהחברה תשחרר כל דף שנחסם בשוגג.

עמודי השער בעיתוני אוסטרליה בעקבות החלטת פייסבוק למנוע פרסום תכנים חדשותיים, 19 בפברואר 2021. AP
עיתוני אוסטרליה במתקפה נגד פייסבוק/AP

אליזבת רנייריס, מנהלת המעבדה לאתיות של אוניברסיטת נוטרדאם ו-IBM, אמרה כי הפעולה של פייסבוק לא מוצדקת גם אם החוק אכן בעייתי, כולל העובדה שהמרוויחים ממנו יהיו ענקיות תקשורת כמו News Corp. לדבריה, המפגן של פייסבוק "הולך להעיר את הרגולטורים ברחבי העולם".

"אם זה עדיין לא היה ברור, פייסבוק אינה מתאימה לדמוקרטיה", אמר חבר הקונגרס דייוויד סיסילין הדמוקרטי, העומד בראשות תת-ועדה בבית הנבחרים בארצות הברית הקוראת לפעול לפירוק פייסבוק. "האיום להוריד מדינה שלמה על הברכיים כדי שתסכים לתנאים של פייסבוק היא ההודאה האולטימטיבית במונופול על הכוח".

ביום חמישי הודיעו חברי קונגרס דמוקרטים על קיום שימועים חדשים לצמצום כוחן של הרשתות החברתיות ועדכון החוקים למאבק במונופולים.

יותר מקום לפייק ניוז

מיליארדי אנשים ברחבי העולם מסתמכים על פייסבוק כדי לקבל גישה למידע חיוני. אלו לא רק גופי תקשורת, אלא ארגוני צדקה וגופים ממשלתיים המנהלים עמודים ברשת החברתית, שבה מפורסמות גם הודעות לשעת חירום וערוצים חשובים אחרים. השבתת החדשות של פייסבוק השפיעה על רבים מאלו, כולל ארגונים הומניטריים כמו בנק המזון של אוסטרליה ורופאים ללא גבולות, שגילו שהעמודים שלהם הושבתו באופן זמני.

המהלך השפיע על כתבות מגופי תקשורת גדולים ועד עיתונים קהילתיים קטנים ותחנות רדיו. ההגבלות הללו עשויות לשלול מאוסטרלים רבים מידע חיוני המפורסם בפייסבוק על מגיפת הקורונה או על עונת השריפות של אוסטרליה. זאת אותה חברה הממתגת את עצמה כמי שמחויבת לבניית "קשרים וקהילה".

ענקית הטכנולוגיה מתמודדת במשך שנים עם ביקורת על כך שאפשרה להפיץ דיסאינפורמציה על פוליטיקה והקורונה ברחבי הרשת שלה. מבקריה חוששים כי מניעה מאזרחי אוסטרליה גישה למקורות חדשות לגיטימיים רק תחמיר את הבעיה.

"המשחק הזה באוסטרליה ימלא את הפיד של האנשים במידע שקרי", אמרה טאמה ליבר, מומחית לאינטרנט ולרשת חברתית באוניברסיטת קארטין באוסטרליה, בריאיון עם תחנת רדיו פרת' של תאגיד השידור האוסטרלי (ABC).

עם זאת, דרו מרגולין, פרופסור לתקשורת מאוניברסיטת קורנל, מאמין כי פייסבוק נטול חדשות יכול להיות חוויה מהנה יותר עבור רבים. לדבריו, היה עדיף לפייסבוק אילו היא הייתה נותנת לאוסטרלים לבחור אם הם רוצים להמשיך לצרוך חדשות או לא. פרופ' מרגולין אמר כי אילו רבים היו מוותרים, לחברה היו אמצעי לחץ על הממשלה ועל גופי התקשורת.

"מה יקרה כשהם יגידו שהם מוכנים לחזור ואנחנו נגיד לא, בבקשה?", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully