וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פייסבוק חסמה פרסום חדשות באוסטרליה בשל חוק המחייב אותה לשלם עליהן

הרשת החברתית הסלימה את המאבק בממשלה, הרוצה שענקיות הטכנולוגיה ישלמו על תכנים עיתונאיים שמפורסמים אצלן. ראש הממשלה הבטיח שלא ייכנע לאיומים, וקרא לפייסבוק לשתף פעולה כמו גוגל. "פעלנו לפי החוק", אמרו בחברה. במדינה זועמים עליה: "התנהגות של צפון קוריאה"

בווידאו: שר האוצר האוסטרלי מותח ביקורת על חסימת פייסבוק חדשות במדינה/צילום: רויטרס

פייסבוק חסמה היום (חמישי) את כל דפי החדשות של גולשיה באוסטרליה, בהסלמה מפתיעה ודרמטית במחלוקת שלה עם הממשלה סביב תשלום על תכנים המפורסמים ברחבי הרשתות החברתיות. ראש הממשלה סקוט מוריסון אמר כי ממשלתו לא תיכנע לאיומים, ואמר כי מדובר בצעד יהיר ומאכזב.

בעקבות המהלך של הרשת החברתית, העמודים של כל כלי התקשורת המקומיים והבינלאומיים לא זמינים החל מהבוקר. בנוסף לכך, גם גולשים מחוץ לאוסטרליה לא יכולים לקרוא או לגשת לשום כלי תקשורת אוסטרליים בפייסבוק. אחרי שבתחילה כמה עמודים של משרדי ממשלה נחסמו, בפייסבוק הבהירו כי הייתה זאת טענות והם חזרו להיות נגישים.

פייסבוק הסבירה כי היא חסמה את תכני החדשות באוסטרליה משום שהחוק לא סיפק הגדרה ברורה והדגישה כי מחויבותה להיאבק במידע כוזב לא השתנה. "הצעדים שנקטנו מתמקדים בהגבלת מפרסמים ואנשים באוסטרליה מלשתף או לצפות בתוכן חדשותי אוסטרלי ובינלאומי", אמר דובר מטעם החברה. "משום שהחוק לא מבהיר את ההגדרה של מהו תוכן חדשותי, בחרנו בהגדרה נרחבת כדי לכבד את נוסח החוק. עם זאת, אנחנו נחזיר את כל הדפים שנפגעו בטעות".

עמוד הפייסבוק של רשת ABC האוסטרלית חסום בעקבות חוק המחייב את הרשת החברתית לשלם על תכנים חדשותיים, 18 בפברואר 2021. רויטרס
עמוד הפייסבוק של תאגיד השידור האוסטרלי, היום/רויטרס

בניגוד לפייסבוק, גוגל, שגם היא הביעה מחאה על החוק, חתמה בימים האחרונים על הסכמי תשלומים עם שלושה גופי תקשורת אוסטרליים גדולים. החוקים נוסחו על מנת "להשוות את תנאי המשחק" בין ענקיות הטכנולוגיה לבין כלי התקשורת הסובלים מהפסדים כספיים. על כל מאה דולר אוסטרליים המושקעים בפרסום דיגיטלי בתקשורת האוסטרלית כיום, 81 מהם הולכים לגוגל ופייסבוק.

בפייסבוק אומרים כי הם עזרו לכלי התקשורת המקומיים להרוויח כ-407 מיליון דולר דרך ההפניות אליהם, בעוד שרווחיה מתכנים חדשותיים הם "מינימליים". עם זאת, לפי מחקר של רויטרס, צריכת חדשות היא הסיבה השלישית במרכזיותה שבגללה נכנסים המשתמשים לרשתות החברתיות. באוסטרליה, כ-36% מהאזרחים גולשים ברשתות החברתיות כדי לצרוך חדשות, מול 14% בלבד המוכנים לשלם עליהן. כ-17 מיליון אוסטרלים מבקרים באתר מדי חודש.

"אני נמצא בקשר ישיר עם מנהיגי מדינות אחרות על נושאים אלו. לא יפחידו אותנו, פשוט מאוד", כתב ראש הממשלה מוריסון בפייסבוק. הוא קרא לפייסבוק לעבוד יחד עם ממשלתו, בדומה לגוגל. לחוק יש תמיכה רחבה בפרלמנט, והוא צפוי לקבל אישור של הסנאט בשבוע הבא אחרי שאושר אתמול על ידי הבית התחתון.

ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון בפרלמנט, 18 בפברואר 2021. רויטרס
קורא לפייסבוק לשתף פעולה. מוריסון בפרלמנט, היום/רויטרס

שר האוצר ג'וש פריידנברג אמר כי "עיני העולם נשואות למה שקורה כאן", וציין כי האיסור "הגיע ברגע האחרון" והזיק לתדמית של האתר. לדבריו, "אנחנו רוצים שענקיות הדיגיטל ישלמו לעסקי תקשורת מסורתיים על יצירת תוכן עיתונאי מקורי".

בכירים אחרים היו תקיפים יותר. ראש ממשלת אוסטרליה המערבית, מארק מקגוואן, האשים את החברה "בהתנהגות של רודן צפון קוריאני". אחרים הזהירו כי הוואקום ימולא בדיסאינפורמציה ובתיאוריות קונספירציה. בארגון Human Rights Watch אמרו כי זאת "התפתחות מסוכנת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully