וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשק יחזור לפעילות נרחבת, ולמחלקות הקורונה נותר רק לסמוך על החיסונים

20.2.2021 / 15:00

השלב הבא ביציאה מהסגר השלישי יחל מחר עם פתיחת המסחר, אירועי התרבות והספורט וכיתות ה'-ו' וי"א-י"ב. לצד האופטימיות מהירידה בתחלואה, ממוצע החולים היומי עדיין גבוה בהרבה מהרף שנקבע להקלות, ובבתי החולים מאושפזים מאות נדבקים במצב קשה. תמונת מצב

בווידאו: אדלשטיין מבהיר שעובדים במקומות עם קהל יצטרכו להתחסן או להיבדק כל יומיים/צילום: לע"מ

לאחר כמעט שנה שנגיף הקורונה מתפשט ברחבי הארץ, שלושה סגרים ויותר מ-5,500 מתים, מדינת ישראל תתעורר מחר (ראשון) למשק פתוח ולמערכת חינוך מתפקדת כמעט באופן מלא. לצד האופטימיות, מספר החולים הקשים עדיין לא יורד מ-850 וממוצע המאובחנים היומי בשבוע האחרון הוא יותר מ-3,500, הרבה מעל רף ה-2,500 שקבע משרד הבריאות לכניסה לסגר בתחילת הגל הנוכחי.

בשבועות האחרונים נראה שיפור הניכר במצב תחלואה ומקדם ההדבקה ירד ל-0.8. מספר החולים הקשים כבר לא מגיע לשיאים שגרמו לעומסים ולתקלות בבתי החולים, אך גם עכשיו המחלקות מלאות. החשש מפני התפרצות שתבוא עם הפתיחה מדיר שינה מבכירי משרד הבריאות, שמודעים לסיכון המחושב שהם לוקחים כשהם סומכים כמעט לחלוטין על השפעת החיסונים, ופותחים את המשק בזמן שמערכת הבריאות על סף אי-ספיקה.

הפעילויות שיחזרו מחר

  • לימודים בכיתות ה'-ו' וי"א-י"ב בערים ירוקות, צהובות וכתומות גבוליות
  • חנויות רחוב
  • בתי תפילה
  • קניונים ושווקים
  • חדרי כושר וסטודיו
  • אירועי תרבות וספורט
  • מוזיאונים
  • מלונות
  • בריכות שחייה
  • תערוכות
מחלקת קורונה בבית החולים שיבא בתל השומר, 8 בפברואר 2021. רויטרס
חשש מהתפרצות נוספת. מחלקת קורונה בשיבא/רויטרס

בבתי החולים מדווחים כי החולים הקשים ברובם אינם מחוסנים. כך למשל, באיכילוב שבתל אביב נוספו ביום שישי עשרה חולים, שתשעה מהם לא חוסנו. המאושפז היחיד שחוסן מאושפז במצב קל בלבד, לעומת היתר שמוגדרים במצב קשה. אפקט החיסונים ללא ספק מתחיל להראות את השפעה בשטח, אך כל עוד נתח גדול מהאוכלוסייה טרם חוסן או מהסס להתחסן, הקושי על מערכת הבריאות לא ידעך.

בירושלים ובצפון, שם הכה הגל השלישי ביתר שאת, מורגשת ירידה במספר החולים המאושפזים במחלקות הקורונה. בבית החולים רמב"ם בחיפה, למשל, ישנם 55 חולים, בעוד בשיא הגל היו יותר מכפול. כך המצב נראה גם בבתי החולים הדסה עין כרם ושערי צדק בבירה, שם מדווחים על ירידה של מחצית מהחולים הקשים.

על פי נתוני משרד הבריאות, בבתי החולים בארץ ישנם 1,352 חולי קורונה מאושפזים. 522 חולים קשה, 322 במצב קריטי. 170 חולים במצב בינוני, 228 במצב קל ו-110 שטרם הוגדרו. בהדסה עין כרם וברמב"ם ישנם הכי הרבה חולים במצב קריטי, 37 ו-27 בהתאמה. השפעת חודש ינואר השחור, בו נוספו 4,078 חולים קשים או קריטיים, עדיין נותנת את אותותיה. עד אמצע פברואר נוספו כבר 1,922 חולים קשים חדשים.

פתיחת קניון עופר פתח תקווה לאחר הסגר השלישי, 11 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
פתיחה נרחבת. קניון עופר בפתח תקווה/ראובן קסטרו

לפי התחזיות של מכון ויצמן והחוקרים מהאוניברסיטה העברית, ישראל עומדת בתחזיות של הירידה במצב החולים הקשים, ואפילו נמצאת בקו האופטימי ביותר שלהן. אולם, בתחזית החולים הקשים החדשים ישנה מגמה הפוכה - בכל יום נוספים יותר חולים קשים חדשים ממה החוקרים צפו. אמנם התחלואה עדיין לא מתקרבת לקו האדום העליון, אך היא מעל כל התחזיות.

מנגד, ישראל נמצאת כבר שבועיים לאחר הפתיחה הראשונית והמצומצמת של מערכת החינוך, ולא נרשמה עלייה בתחלואה. במשרד הבריאות מקווים כי בסוף השבוע הבא יהיה ניתן לדעת בוודאות לאן פניה של ישראל הולכות, ואם החיסונים עזרו לצמצם באופן משמעותי את התחלואה כך שניתן להוסיף ולפתוח את המשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully