וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתמורה להשבת הישראלית: שוחררו שני רועי צאן סורים

עודכן לאחרונה: 18.2.2021 / 19:20

סוכנות הידיעות הוסורית הרשמית דיווחה כי ישראל שיחררה שני אסירים סורים, שחזרו לכפרם במחוז קוניטרה. גורמים בכירים בישראל ציינו כי הוחלט לשחרר את רועי הצאן - שנעצרו על ידי כוחות צה"ל בשבועות האחרונים, אחרי שחצו את הגבול

בווידאו: ישראל וסוריה מנהלות מגעים בתיווך רוסיה להשבת אזרחית ישראל שחצתה את הגבול/צילום: רויטרס

ישראל שחררה היום (חמישי) שני רועי צאן סורים שנתפסו באזור הגבול בשבועות האחרונים כחלק מהעסקה לשחרור האזרחית הישראלית שכלואה בסוריה. גורמים ישראלים בכירים ציינו כי ישראל השיבה את שני רועי הצאן לאחר שהאסיר דיאב קהמוז מהכפר רג'ר סירב לעבור לסוריה אחרי שחרורו מהכלא, וביקש להישאר בכלא בישראל.

שני רועי הצאן נעצרו בשבועות האחרונים לאחר שחצו את הגבול מסוריה, על ידי כוחות צה"ל שערכו שם מארב. הם הועברו הערב לידי הצלב האדום דרך מעבר קונטרה.

לדברי הגורמים הבכירים, ישראל הייתה צריכה למצוא תחליף לשחרורו של קהמוז ובמשא ומתן שהתקיים בתיווך רוסי הוחלט כי ישוחררו שני רועי הצאן הסורים. הגורמים העריכו כי הפרשה תבוא לסיומה היום, לאחר שהאזרחית הישראלית תשוב לישראל.

עדי ראיה דיווחו מוקדם יותר על התכנסות גדולה מאוד של כוחות אונדו"ף משני עברי הגבול. לאחר כמה שעות, סוכנות הידיעות הרשמית הסורית דיווחה כי ישראל שיחררה את האסירים הסורים מוחמד חוסיין וטארק אל-עבידאן. לפי הדיווח, השניים שבו לכפרם שבמחוז קוניטרה.

מבט לקוניטרה מהר בנטל, 22 באוגוסט 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
לפי ההערכות, הפרשה תגיע לסיומה היום. גבול סוריה/פלאש 90, יונתן זינדל

אתמול הותר לפרסום כי ישראל מנהלת מגעים עם סוריה במעורבות רוסית להשבתה של הישראלית, שלפי דיווחים זרים היא צעירה תושבת מודיעין עילית, שחצתה בשוגג את הגבול באזור קוניטרה ונעצרה בידי כוחות הצבא במדינה. לפי גורמים, היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת המריא יחד עם מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום למוסקבה לשיחות עם בכירים בממשלת רוסיה, ואמש הוא שב לארץ.

ירושלים ומוסקבה קיימו בימים האחרונים מגעים אינטנסיביים בדרגים גבוהים בנוגע לסוריה. בעקבות השיחות, שרי הממשלה זומנו שלשום לישיבת זום ללא התראה מוקדמת. השרים חתמו על טופסי סודיות בתחילת הדיון, שלפי גורמים בכירים עסק בנושא "ביטחוני ומסווג".

בתוך יומיים התקיימו שיחות טלפון בין נתניהו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, בין שר הביטחון בני גנץ לשר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו ובין שר החוץ גבי אשכנזי לבין עמיתו הרוסי סרגיי לברוב. לשכת גנץ הודיעה אז כי הוא דן עם שר ההגנה הרוסי "בסוגיות הומניטריות במרחב".

בצה"ל בוחנים: כיצד הצעירה עברה את הגבול?

צה"ל בוחן כיצד עברה הצעירה הישראלית את גדר הגבול המאובטחת והגיעה לסוריה. ההנחיה מהדרג המדיני ניתנה בצל המגעים המתנהלים בתיווך רוסיה להשבתה, שצפויים להסתיים בימים הקרובים, וחוסר בהירות בנוגע לדרך שעברה עד שנתפסה בידי כוחות הצבא הסורי.

בין השאר, עולה האפשרות שהצעירה חצתה את גדר המערכת במקום בו המעבר מצד לצד קל יותר, ומשם צעדה לשטח הסורי עד שזוהתה. עם זאת, לא ניתן לפסול את האפשרות שהצליחה לעבור בגבול ישראל-סוריה הישר לאזור קוניטרה, כפי שדווח בכלי התקשורת במדינה.

לכאורה, הצעירה הייתה אמורה להיות מזוהה על ידי תצפיות צה"ל ואמצעים טכנולוגיים שהוצבו לאורך הגבול בשנים האחרונות, ומדווחים באופן רציף לחמ"ל מיוחד על תנועות חשודות. אך גורמים המעורים באירוע אמרו כי הדיווח על כך שהיא מוחזקת בידי הסורים הגיע מגורמים רשמיים ברוסיה, עמם ישראל מנהלת קשר רציף למניעת חיכוך במרחב.

חייל צה"ל בגבול סוריה, 1 בספטמבר 2014. AP
חייל צה"ל בגבול הסורי, 2014/AP

צה"ל ומשרד הביטחון בנו בעשור הקודם גדר בגובה של 3.5 מטרים ופרסו מערכי איסוף - תצפיתניות, מכ"מים, מצלמות, סנסורים, מזל"טים, מל"טים וכלי רכב של חיל האיסוף הקרבי - לאורך 110 קילומטרים בגבול סוריה. לכן ניתן להעריך שהיא לא טיפסה על הגדר.

אפשרות נוספת היא שהישראלית הגיעה לסוריה דרך חלקים ישנים בגדר הגבול שניתן לעבור אותם בקלות, אך גורמי צבא טוענים כי קיים סיכוי גבוה שהייתה מפעילה מוקשים ישנים נגד אדם לו הייתה חוצה באזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully