וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצה"ל חוקרים: כיצד הישראלית חצתה לסוריה, ואיך התחמקה מהמעקב בגבול?

18.2.2021 / 9:20

הדרג המדיני הנחה את צה"ל לתחקר איך הצליחה הצעירה שנתפסה בידי כוחות סורים לחצות את הגדר. לצד הדיווח כי עברה את הגבול באזור קוניטרה, לא נפסלת אפשרות שחצתה במקום אחר ומשם צעדה לשטח הסורי. גורמים המעורים בנושא: הדיווח הראשוני על האירוע הגיע מרוסיה

בווידאו: ישראל וסוריה מנהלות מגעים בתיווך רוסיה להשבת אזרחית ישראל שחצתה את הגבול/צילום: רויטרס

צה"ל בוחן כיצד עברה הצעירה הישראלית את גדר הגבול המאובטחת והגיעה לסוריה. ההנחיה מהדרג המדיני ניתנה בצל המגעים המתנהלים בתיווך רוסיה להשבתה, שצפויים להסתיים בימים הקרובים, וחוסר בהירות בנוגע לדרך שעברה עד שנתפסה בידי כוחות הצבא הסורי.

בין השאר, עולה האפשרות שהצעירה חצתה את גדר המערכת במקום בו המעבר מצד לצד קל יותר, ומשם צעדה לשטח הסורי עד שזוהתה. עם זאת, לא ניתן לפסול את האפשרות שהצליחה לעבור בגבול ישראל-סוריה הישר לאזור קוניטרה, כפי שדווח בכלי התקשורת במדינה.

לכאורה, הצעירה הייתה אמורה להיות מזוהה על ידי תצפיות צה"ל ואמצעים טכנולוגיים שהוצבו לאורך הגבול בשנים האחרונות, ומדווחים באופן רציף לחמ"ל מיוחד על תנועות חשודות. אך גורמים המעורים באירוע אמרו כי הדיווח על כך שהיא מוחזקת בידי הסורים הגיע מגורמים רשמיים ברוסיה, עמם ישראל מנהלת קשר רציף למניעת חיכוך במרחב.

גבול ישראל סוריה ברמת הגולן ב-14 בפברואר 2019. רויטרס
עדיין לא ברור כיצד חצתה. גבול ישראל-סוריה/רויטרס

מאז החצייה לרצועת עזה של שני אזרחים ישראלים, אברה מנגיסטו והישאם שעבאן א־סייד, ומעבר אזרח נוסף לשטח סוריה באמצעות דאון, פותחה בצה"ל תפיסת 360 מעלות הכוללת סריקת שטח גם במרחב הישראלי הקרוב לגדר ולא רק בשטח אויב, כדי למנוע אירועים דומים בעתיד.

כמו כן, צה"ל ומשרד הביטחון בנו בעשור הקודם גדר בגובה של 3.5 מטרים ופרסו מערכי איסוף - תצפיתניות, מכ"מים, מצלמות, סנסורים, מזל"טים, מל"טים וכלי רכב של חיל האיסוף הקרבי - לאורך 110 קילומטרים בגבול סוריה. לכן ניתן להעריך שהיא לא טיפסה על הגדר.

אפשרות נוספת היא שהישראלית הגיעה לסוריה דרך חלקים ישנים בגדר הגבול שניתן לעבור אותם בקלות, אך גורמי צבא טוענים כי קיים סיכוי גבוה שהייתה מפעילה מוקשים ישנים נגד אדם לו הייתה חוצה באזור.

בדובר צה"ל סירבו להגיב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בחנוכת אנדרטה למצור על לנינגרד, ירושלים 23 בינואר 2020. רויטרס
עיכוב במגעים. נתניהו ופוטין/רויטרס

אתמול הותר לפרסום כי הישראלית נתפסה בידי כוחות הצבא הסורי, ומתנהלים מגעים להחזרתה בתיווך רוסיה. אתמול חזר ראש המועצה לביטחון לאומי מאיר בן שבת ממוסקבה ארצה, והעסקה מתעכבת. לדברי גורמים ישראלים בכירים, אחת הסיבות לכך היא ששני האסירים שלפי הערכות ישוחררו בתמורה מסרבים לעבור לסוריה כפי שסוכם במסגרת העסקה.

עם זאת, פקידים ישראלים בכירים ציינו כי המגעים מול רוסיה להשלמת העסקה נמשכים, ולפי הערכות תושג עסקה בימים הקרובים. כלי תקשורת זרים דיווחו כי הצעירה היא חרדית תושבת מודיעין עילית. לפי גורמים, בן שבת המריא יחד עם מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום למוסקבה לשיחות עם בכירים בממשלת רוסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully