וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש שתכנן פיגועים לחיזבאללה, ואחותו של תומך אסד: אסירי עסקת השבויים

ניהאל אל-מקת ממג'דל שמס מרצה מאסר מהקיץ האחרון והיא אחותו של אסיר ביטחוני ששוחרר בעקבות השבת גופתו של זכריה באומל. דיאב קהמוז מרג'ר הורשע בקבלת מטעני חבלה מהארגון השיעי לצורך פיגועים. כעת, הם צפויים להשתחרר בעסקת השבויים שמנהלת ישראל מול סוריה

בווידאו: ישראל וסוריה מנהלות מגעים בתיווך רוסיה להשבת אזרחית ישראל שחצתה את הגבול/צילום: רויטרס

האסירים דיאב קהמוז מהכפר רג'ר וניהאל אל-מקת ממג'דל שמס, הם השניים שיועברו בתמורה לישראלית שחצתה את הגבול לסוריה - כך לפי דיווחים זרים. השניים צפויים להשתחרר מבתי הכלא בישראל במסגרת המשא ומתן הנערך בתיווך רוסיה. עם זאת, נכון לשעות הערב (חמישי) העסקה מתעכבת. לפי גורמים ישראלים בכירים, אחת הסיבות לכך היא ששני האסירים מסרבים לעבור לסוריה כפי שסוכם במסגרת העסקה.

קהמוז, בן 31 מרג'ר, הוא בנו של סעב קהמוז - סוחר סמים ואיש חיזבאללה שברח ללבנון במהלך המלחמה ב-2006. הוא הורשע לאחר שהיה מעורב בניסיון לבצע פיגועים בכמה מוקדים בצפון הארץ יחד עם חמישה תושבי רג'ר נוספים, חלקם בני משפחתו. הם קיבלו מטעני חבלה מחיזבאללה, וזאת לצורך פיגוע בחיפה וביעדים נוספים בצפון.

דיאב קהמוז. שב"כ
ריגל וסייע לאוייב. קהמוז/שב"כ

העבירות שיוחסו לקהמוז בכתב האישום נגדו היו סיוע לאויב במלחמה, ריגול, מגע עם סוכן חוץ, מסירת ידיעות לאויב, קשירת קשר לסיוע לאויב במלחמה, עבירות נשק, ניסיון לייבוא נשק, קשר לפשע.

מועדון האסיר הפלסטיני דיווח הערב כי שב"ס זימן את האסיר קהמוז השפוט ל-14 שנה וכלוא מאז 2006, והודיע לו כי הוחלט לשחררו לסוריה. מאז שעות הבוקר מתדיינים האם יועבר לסוריה או לרג'ר, כשהאסיר מתעקש לשוב לכפרו. הוא הורשע בקבלת מטעני חבלה מארגון חיזבאללה לצורך פיגועים ברחבי הצפון.

ניהאל אל-מקת. טוויטר, אתר רשמי
אחותו של "זקן האסירים הסורים". ניהאל אל-מקת/אתר רשמי, טוויטר

אל-מקת, תושבת מג'דל שמס שככל הנראה תשוחרר בעסקת חילופי האסירים, החלה לרצות שלוש שנות מאסר בקיץ האחרון. אחיה הוא האסיר הביטחוני סדקי אל-מקת, ששוחרר בשנה שעברה מכלא קציעות במסגרת מחווה מדינית בעקבות השבת גופתו של זכריה באומל, אחד מנעדרי קרב סולטאן יעקוב. מוסקבה תיווכה גם אז בשחרור האסירים.

אל-מקת, שזכה לכינוי "זקן האסירים הסורים", הורשע בהיותו בן 18 בשורה של עבירות ביטחוניות, לאחר שנעצר ביחד עם עוד תשעה מחבריו מהיישוב הדרוזי מג'דל שמס שבצפון רמת הגולן.

אחרי 27 שנות מאסר שב אל-מקת למג'דל שמס, אבל הספיק ליהנות מהחופש זמן קצר ביותר. בתחילת שנת 2015 נעצר בחשד שהעביר לחיזבאללה ולסוריה תמונות ומידע על פעילות צה"ל בגולן. כתב האישום שהוגש נגדו ייחס לו עבירות של ריגול חמור, סיוע לאויב במלחמה, מגע עם סוכן חוץ, ריגול, תמיכה בארגון טרור וקשירת קשר לביצוע פשע.

סודקי אל-מקת, צושב מג'דל שמס המואשם בריגול לטובת חיזבאללה וסוריה, בבית המשפט בנצרת, מרץ 2015. ערן גילווארג
ריגל עבור חיזבאללה. סדקי אל מקת/ערן גילווארג

ראש המועצה לביטחון לאומי, מאיר בן שבת, שב הערב ממוסקבה ארצה. לדברי גורמים ישראלים בכירים, העסקה עלולה להתעכב וכי אחת הסיבות לכך היא ששני האסירים מסרבים לעבור לסוריה כפי שסוכם במסגרת העסקה.

עם זאת, פקידים ישראלים בכירים ציינו כי המגעים מול רוסיה להשלמת העסקה נמשכים, ולפי הערכות תושג עסקה בימים הקרובים. מוקדם יותר היום הותר לפרסום כי בימים אלה מתנהלים מגעים בין ישראל לסוריה במעורבות רוסית להשבתה של הישראלית, שלפי דיווחים זרים היא צעירה תושבת מודיעין עילית. לפי גורמים, בן שבת המריא יחד עם מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום למוסקבה לשיחות עם בכירים בממשלת רוסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully