וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמי רפואה על פתיחת נתב"ג: "מסלול ירוק לייבוא הנגיף"

15.2.2021 / 6:31

החלטת קבינט הקורונה לאשר כניסה של 2,000 נוסעים מדי יום מעלה חששות בקרב מומחים. חלקם התריעו כי המתווה המדובר אף עלול לחבל במבצע החיסונים. "התנועה הקיצונית בין ההחלטות בעייתית ומסוכנת", הסבירו

בווידאו: נתניהו אומר שיפעל להארכת הסגר ולסגירת הגבולות/מערכת וואלה! NEWS

החלטת קבינט הקורונה מאתמול (ראשון) לאפשר לכ-2,000 נוסעים להיכנס לישראל מדי יום דרך נמל התעופה בן גוריון הפיחה מעט תקווה בקרב ישראלים רבים שמעוניינים לשוב ארצה, אולם גורמי בריאות רבים סבורים כי מדובר בהחלטה שגויה.

בכירים במערכת הבריאות התריעו כי המתווה המדובר עלול לחבל במבצע החיסונים, מאחר שלא נמצאה כל יכולת טכנולוגית לאכוף את בידוד השבים, לצד החשש מחדירת מוטציות נוספות.

"הזיגזג הזה בעייתי וחוזר על עצמו יותר מדי", הסביר לוואלה! NEWS פרופ' נדב דוידוביץ', ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון וחבר בקבינט המומחים של מגן ישראל. לדבריו, הקוטביות בהחלטות הממשלה מקשה על התנהלות מול הנגיף: "מהלך שנע מחוסר פיקוח כמעט מוחלט וממשיך לסגירה מוחלטת של נתב"ג הוא בעייתי וחוזר על עצמו יותר מדי פעמים בהתמודדות עם הקורונה. זו תנועה קיצונית ממצב אחד לשני של פתיחה סגירה, במקום התנהלות מידתית".

לקראת הסגר ההרמטי בנתב"ג 25 בינואר 2021. ראובן קסטרו
נתב"ג שומם מאדם עם סגירת השמיים, לפני כשלושה שבועות/ראובן קסטרו

"פתיחה מפוקחת של נתב"ג עם הקמת יחידה אפידמיולוגית תוך שילוב של בדיקות היא הדרך הנכונה, בוודאי כשמדינת ישראל ממשיכה להיות פתוחה באופן לא מפוקח במעברים היבשתיים", הוסיף פרופ' דוידוביץ'. "יש צורך לקיים מתווה בר קיימא של כניסה לישראל תוך ביצוע בדיקות לפני ההגעה ולאחריה, ובידוד במידת הצורך".

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה, אמר כי הקושי העיקרי נובע למעשה מהפער בין ההחלטות שנקבעות בקבינט, לבין האופן שבו הן מיושמות בשטח. "קיים פער מטריד ומסוכן", הסביר ד"ר פלדמן, המשמש כמנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים בשיבא ומ"מ יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל.

לדבריו, "חייבים להקפיד הפעם שנתב"ג לא יהיה שוב מסלול ירוק לייבוא קורונה ומוטציות לישראל. המתווה והאכיפה חייבים להבטיח אפס זליגה של נשאי קורונה ו- 100% אכיפה על בידוד הנכנסים, כי אחרת נחזור במהרה לסגרים הפוגעים בכולנו".

נוסעים שנחתו בארץ מלונדון נלקחו לבידוד בדן פנורמה, ירושלים, 20 בדצמבר 2020
הנוחתים מבריטניה זועמים על הפינוי לבידוד במלוניות: "לקחו לנו את הדרכונים". יונתן זינדל \ פלאש 90, פלאש 90
"קיים פער מטריד ומסוכן בין ההחלטות ליישומן". נוסעים שנחתו בארץ ונלקחו לבידוד במלונית/פלאש 90, יונתן זינדל \ פלאש 90

על פי החלטת הקבינט, תתאפשר כניסה של עד 2,000 בני אדם ביום לישראל דרך נמל התעופה. בנוסף, משרד התחבורה יאשר את האפשרות לשלב טיסות זרות, בהתאם למדינות היעד. במקביל, משרד הבריאות ייערך לתת מענה לפניות לוועדת החריגים בהיקפים הללו.

בניסיון לבלום את כניסת המוטציות, יקודמו תיקוני חקיקה שיעניקו סמכויות נוספות לפקחים בנתב"ג, בין היתר השארת נוסע בנמל התעופה עד שייתן את הסכמתו לבדיקת קורונה. משרד הביטחון ייערך להפעלת מלוניות לבידוד בהיקפים החזויים.

כזכור, לפני שלושה שבועות החליטה הממשלה לסגור את השמיים באופן מוחלט לטיסות נכנסות ויוצאות, אולם ההחלטה התקבלה מאוחר מדי, לאחר שלארץ הספיקו להיכנס שלושה זנים של מוטציות על ידי השבים ארצה.

לקראת הסגר ההרמטי בנתב"ג 25 בינואר 2021. ראובן קסטרו
"להבטיח אפס זליגה של נשאי קורונה ו-100% אכיפה על בידוד". נתב"ג/ראובן קסטרו

בעקבות התפשטות המוטציה הבריטית בארץ, שאובחנה כבר בכ-70% מהנדבקים, נוצרה עלייה חדה וקשה של מספר המאומתים, כך שכל התחזיות לגבי האפקטיביות של הסגר התבדו לגמרי.

כיום ישראל עדיין מנסה להתאושש מקצב ההדבקה המהיר של הזן הבריטי ולבלום את התפשטות הזן הדרום אפריקני. אתמול הודיע משרד הבריאות כי אותרו 14 מקרים נוספים של מאומתים בווריאנט הדרום אפריקני. אחד מהם חלה בעבר בקורונה ונדבק שוב בווריאנט האפריקני לנגיף. עד כה רוצפו 44 מאומתים לווריאנט זה. כמו כן, נמצאו 124 מגעים מאומתים שלהם ב-36 שרשראות הדבקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully