וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ פנה ליו"ר קק"ל: דחה את שינוי מדיניות רכישת הקרקעות בגדה המערבית

עודכן לאחרונה: 14.2.2021 / 16:12

שר הביטחון ביקש מדובדבני להמתין עם הדיון בנושא והסביר כי "יש לבחון את השלכות ההחלטה". לאחר שגילה כי יו"ר החברה לא התייעץ עם מערכת הביטחון, הוא הנחה את נציגו בקק"ל לנסות ולמנוע את קבלת ההצעה להרחבת ההתנחלויות, שנחשפה בוואלה! NEWS

בווידאו: גנץ ונתניהו בפתח ישיבת הממשלה/צילום: לע"מ ודוברות משרד הביטחון

יו"ר כחול לבן בני גנץ פנה היום (ראשון) במכתב ליו"ר קק"ל אברהם דובדבני בבקשה לדחות את הדיון בדירקטוריון קק"ל על המדיניות החדשה ביהודה ושומרון, שנחשפה לראשונה בוואלה! NEWS. במקביל, הביע התנגדות לנושא והנחה את נציגו בהנהלת קק"ל לנסות ולהוריד אותו מסדר היום.

"כשר האמון על תיאום פעולות הממשלה באזור יהודה ושומרון ועל המנהל האזרחי, אני סבור שמדובר בהחלטה רגישה ביותר אשר יש לבחון את השלכותיה ומשמעותיה", כתב גנץ לדובדבני, והזהיר כי לשינוי מדיניות קק"ל עלולות להיות "משמעות במישור הבינלאומי וגם בכח הנוגע לממשל האמריקאי הנכנס וכן במישור היחסים עם יהדות התפוצות".

בסיום מכתבו ביקש גנץ "להמתין זמן מה עם קבלת ההחלטה על ידי דירקטוריון קק"ל על מנת שיתאפשר לנו ללמוד את ההחלטה ומשמעותיה".

יו"ר כחול לבן השר בני גנץ במליאת הכנסת, 31 בינואר 2021. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
גילה שלא התייעצו עם מערכת הביטחון. גנץ/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

ביום חמישי נחשף כי יו"ר קק"ל אברהם דובדבני מנסה להעביר החלטה שתאפשר לקק"ל לראשונה אי פעם לרכוש קרקעות באופן רשמי בגדה המערבית. לפי נוסח הצעת ההחלטה, מטרת המהלך היא לאפשר העברת כספים להתנחלויות לשם הרחבתן.

משרד החוץ האמריקני יצא נגד המהלך וקרא לישראל לא לנקוט בצעדים חד צדדיים שיחריפו את המתיחות. התנועה הרפורמית בארצות הברית ובישראל פרסמה בסוף השבוע הודעת גינוי למהלך והדגישה כי היא מתנגדת לו. גם נציגי מרצ ומפלגת העבודה בקק"ל הביעו התנגדות.

הדיון בהנהלת קק"ל בשינוי המדיניות בגדה המערבית מתנהל כעת, ובסופו צפויה להיערך הצבעה ראשונית על המסמך. ואולם, מסתמן שלאור הביקורת והלחץ, העלאת ההצעה לאישור הדירקטוריון של קק"ל יידחה לאחרי הבחירות.

גנץ פנה ליו"ר קק"ל: דחה את שינוי מדיניות רכישת הקרקעות הגדה המערבית. מכתב רשמי, צילום מסך
"להמתין זמן מה עם קבלת ההחלטה". המכתב של גנץ/צילום מסך, מכתב רשמי

פרופ' אלון טל, סגן יו"ר הקרן הקיימת לישראל ונציג כחול לבן בדירקטוריון, אמר כי בסוף השבוע הוא קיים התייעצות עם גנץ, במהלכה התברר כי יו"ר קק"ל או אנשים מטעמו לא קיימו התייעצות עם מערכת הביטחון, המינהל האזרחי ושב"כ לפני גיבוש ההצעה לקידום רכישת קרקעות.

"מדובר בהחלטה דרמטית שנעשית במחטף ללא בחינת ההשלכות שלה", אמר טל. "סיעת כחול לבן בדירקטוריון קק"ל סבורה כי מהלך חפוז כזה הינו פסול, הן מבחינה מהותית והן מבחינת פרוצדורלית. מדובר בסוגיה עם משמעות ביטחונית והשפעה על מעמדה הבינלאומי של מדינת ישראל. יש כאן מעין מהלך קונקרטי לקראת סיפוח חד צדדי, בניגוד להתחייבות ישראל במסגרת הסכמי השלום האחרונים".

טל הוסיף כי הצעד בעייתי במיוחד בשל התקופה הרגישה ביחסי ישראל ארצות הברית ואירופה. "הקרן הקיימת לישראל, כמוסד הציוני המוביל בעולם, חייבת לפעול מתוך קונצנזוס כדי לקדם מדיניות שמביאה לאחדות בעם בישראל", הדגיש.

זוהר: "ההצבעה תיערך ללא שינוי"

יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), תקף את גנץ בתגובה לפנייתו. "למרות בקשת גנץ, נושא רכישת הקרקעות של קק"ל ביהודה ושומרון נשאר על כנו ויצביעו עליו היום. פנייתו המוזרה של גנץ, שכל מטרתה היא גיוס קולות של השמאל בבחירות, היא עוד נקודת שפל בדרכו הציבורית", מסר.

"פעלתי על מנת שההצבעה בנושא תיערך כסדרה בהנהלה ודירקטוריון ללא שינוי. אין בכוונתנו לוותר על הנושא החשוב הזה וכל ניסיון לדחות את ההליך, יביא להתנגדות נחרצת של חברי הליכוד בקק"ל", הבהיר.

גם יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', תקף את גנץ על דבריו וכינה את פנייתו "חוצפה". מדובר ב"שימוש פוליטי ציני שהאיש עושה, ולא בפעם הראשונה, במערכת הביטחון במסגרת קמפיין הבחירות שלו. ההחלטה אינה קשורה למערכת הביטחון ולא יעלה על הדעת שהיא תמנע רכישות חוקיות המבוצעות על פי דין. אני מחזק את ידי יו"ר קק"ל וקורא לו להדוף את ההתערבות הזו של גנץ", אמר סמוטריץ'.

‏יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, גינה את החלטת קק"ל להצביע היום על רכישת אדמות ביהודה ושומרון. "הימין הופך את קק"ל לקרן הקיימת להתנחלויות. נציגי מרצ יתנגדו למהלך שמטרתו לחזק את ההתנחלויות ולהרוס כל סיכוי עתידי לשתי מדינות. קק"ל היא לא חברת ביצוע להרס הפתרון המדיני והסיכוי לשלום."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully