וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפט ההדחה בסנאט: טראמפ זוכה מהסתה להתקוממות בגבעת הקפיטול

עודכן לאחרונה: 14.2.2021 / 10:54

הנשיא לשעבר זוכה אחרי שלא הושגה תמיכתם של שני שליש מהסנאט בהדחה, למרות תמיכתם של שבעה רפובליקנים. לאחר ההצבעה, תקף מנהיג הרפובליקנים בסנאט מקונל את טראמפ: "אחראי באופן מעשי ומוסרי לאלימות". טראמפ: "התנועה שלנו רק בהתחלה"

בווידאו: טרמאפ זוכה במשפט ההדחה השני בסנאט/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ זוכה הערב (שבת) מהסתה להתקוממות בגבעת הקפיטול בחודש שעבר, במהלך משפט ההדחה שלו שהגיע לסיומו בסנאט לאחר חמישה ימים. 57 סנאטורים, בהם שבעה רפובליקנים, הצביעו בעד הדחת טראמפ ו-43 הצביעו נגד, אך טראמפ זוכה משום שלא הושגו שני שלישים מהסנאט. עם זאת, זה המספר הגדול ביותר של מצביעים בעד הדחת נשיא שהיו חברים במפלגתו.

הסנאטורים הרפובליקנים מיט רומני, ריצ'רד בר, ביל קאסידי, סוזן קולינס, בן סאס, פאט טומיי וליסה מורקובסקי תמכו בהדחת הנשיא לשעבר, אך נותרו בעמדת מיעוט במפלגה, שברובה נותרה נאמנה לטראמפ. מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, שהצביע "לא אשם", נשא נאום נוקב על התנהלות הנשיא לשעבר, לאחר הכרעת הדין. "אין עוררין על כך שהנשיא טראמפ אחראי באופן מעשי ומוסרי לאלימות באותו היום", אמר. "האנשים שהסתערו על הבניין הזה האמינו שהם פועלים על פי רצונו והוראותיו של הנשיא".

נשיא ארה"ב, דולנד טראמפ בעצרת תמיכה בוושיגנטון, ארה"ב 6 בינואר 2021. רויטרס
טראמפ נואם בעצרת תמיכה בוושיגנטון, לפני הפריצה לקיפטול/רויטרס

לאחר הזיכוי, מסר הנשיא לשעבר טראמפ כי "ניסיון ההדחה בסנאט הוא שלב חדש של ציד המכשפות הגדול ביותר בהיסטוריה של מדינתנו". הוא בירך על הזיכוי, והוסיף כי "התנועה ההיסטורית, הפטריוטית והיפה שלנו נמצאת רק בתחילת דרכה".

הנשיא ג'ו ביידן הגיב על הזיכוי ואמר כי "הפרק העצוב הזה בהסטוריה שלנו, מזכיר לנו שהדמוקרטיה שבירה. לאלימות וקיצוניות אין מקום באמריקה". הוא הוסיף כי הוא חושב על "אנשי הבטחון שאבטחו ושמרו על המתחם, ועל האנשים שאיבדו את חייהם".

טראמפ עזב את תפקידו ב-20 בינואר, כך שלא ניתן היה להשתמש בהדחה על מנת להסירו מהשלטון, אך הדמוקרטים קיוו להבטיח הרשעה ולהטיל עליו את האחריות למצור על בית הנבחרים, ולחסום בפניו את האפשרות לכהן שוב בתפקיד ציבורי. בהינתן הסיכוי לכהן בתפקיד בעתיד, הם טענו, טראמפ לא יהסס לעודד שוב אלימות פוליטית.

הרפובליקני מיץ' מקונל מגיע להצבעה על הדחת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. 13 בפברואר 2021. AP
"טראמפ אחראי באופן מעשי ומוסרי לאלימות". מיץ' מקונל מגיע להצבעה, היום/AP

מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, אמר בנאום שנשא לאחר זיכוי טראמפ כי יום הפריצה לקפיטול "ייזכר כיום של קלון" בהיסטוריה האמריקנית. הוא הוסיף כי "הנשיא לשעבר עודד, הנחה והניע אספסוף למנוע באלימות העברה שקטה של השלטון. אין דבר יותר לא אמריקני מזה. אין דבר יותר מנוגד לדמוקרטיה שלנו".

לפי סקרי דעת קהל שנערכו בארצות הברית לאחרונה, נראה כי כ-71% מהמבוגרים במדינה, כולל כמעט מחצית מהרפובליקנים, סבורים שטראמפ היה אחראי לפחות באופן חלקי להפעלת האלימות בקפיטול. עם זאת, רק כמחצית מהמדינה חשבו שיש להרשיע את טראמפ בהסתה להתקוממות.

"מנהיג העולם החופשי לא יכול לבלות שבועות בטענות שכוחות אפלים משתלטים על המדינה, ואז להיות מופתע שאנשים עושים דברים קיצוניים", אמר מקונל בנאומו. "זה היה מתח מתמשך של תיאוריות קונספירציה של נשיא שהיה בדרך החוצה והיה נחוש להפוך את רצון הבוחר או לשרוף את המוסדות שלנו בדרך החוצה". הוא רמז כי טראמפ עשוי לעמוד בפני הליך פלילי בעודו אזרח כיום.

מנהל הליך ההדחה בבית הנבחרים, הדמוקרט ג'יימי רסקין, מוביל את משפט ההדחה של טראמפ. 13 בפברואר 2021.. AP
מנהל הליך ההדחה בבית הנבחרים ג'יימי רסקין, במהלך המשפט הערב/AP

מדובר במשפט ההדחה השני שבו הגנו הרפובליקנים על טראמפ. גם ב-5 בפברואר 2020, הועמד הנשיא לשעבר להדחה ורק סנאטור אחד - מיט רומני - הצביע בעד הרשעתו והדחתו מהתפקיד. טראמפ בן ה-74, ממשיך להוביל את מפלגתו עם המסר "אמריקה ראשונה" הפופוליסטי-ימני. איש העסקים העשיר שהפך לפוליטיקאי שקל להתמודד שוב לנשיאות בשנת 2024.

למרות החשש להאפיל על הימים הראשונים לנשיאותו של ביידן, החליטו הדמוקרטים להתקדם בהליך ההדחה. בית הנבחרים אישר את ההדחה נגד טראמפ ב-13 בינואר, כשעשרה רפובליקנים הצטרפו לרוב הדמוקרטי בהצבעה.

תומכיו של הנשיא דונלד טראמפ פורצים לגבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021. רויטרס
פצע עמוק בלב האומה האמריקנית. הפריצה לקפיטול, בחודש שעבר/רויטרס

הליך ההדחה יצא לדרך שבוע לאחר שאספסוף התומכים בטראמפ הסתערו על גבעת הקפיטול בניסיון לקטוע את טקס ההסמכה הרשמי של הקונגרס לניצחונו של ביידן, התעמתו עם כוחות המשטרה ההמומים, פלשו לחדרי הבית והסנאט, והביאו את המחוקקים להסתתר כדי לשמור על ביטחונם.

במהלך המשפט, קראו תשעה מחוקקים ששמשו כמנהלי המשפט או התובעים, לסנאטורים להרשיע את טראמפ להטיל עליו את האחריות על הפשעים נגד הדמוקרטיה האמריקנית. הם הראו קטע וידיאו שהראה את המתפרעים שורצים בתוך הקפיטול ומאיימים באלימות נגד פוליטיקאים, כולל יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי וסגן הנשיא דאז מייק פנס.

הרפובליקני מיט רומני מגיע להצבעה על הדחת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. 13 בפברואר 2021. AP
הצביע בעד הדחת טראמפ, בפעם השנייה. הסנאטור מיט רומני מגיע להצבעה, היום/AP

מנהלי הבית אמרו כי טראמפ זימן את ההמון לוושינגטון, נתן לקהל צווי במהלך הצעדה שלו, ואז לא עשה דבר כדי להפסיק את האלימות שבאה בעקבותיו.

רוב המשפט, שהחל השבוע בסנאט, מתמקד בשאלה כמה ידע טראמפ על כוונות תומכיו להסתער על הקונגרס ב-6 בינואר כדי למנוע מהמחוקקים לאשרר את הניצחון של ביידן. טראמפ הוא הנשיא הראשון שעומד בפני שני משפטי הדחה בסנאט, והראשון שעושה זאת בתור אזרח. אף שהוא אינו בתפקיד עוד, הרשעה שלו תוכל להוביל לפסילתו מהחיים הציבורים לצמיתות. הוא סירב להעיד במשפט, שבו הוא צופה מאחוזתו מאר-א-לאגו שבפלורידה.

הסנאטור האמריקני, לינדזי גראהם עוטה מסכה לקראת המשך דיון על הדחתו של טראמפ בסאנט 13 בפברואר 2021. רויטרס
מרבית הרפובליקנים עדיין נאמנים לטראמפ. הסנאטור לינדזי גרהאם, היום/רויטרס

סנגוריו של טראמפ טענו כי חופש הביטוי, המוגן בתיקון הראשון בחוקה האמריקנית, מגן עליו פני האישום בהסתה להתקוממות של תומכיו. מנגד, הדמוקרטים טוענים כי הוא נושא באחריות אחרי שעודד את תומכיו "להילחם" עבורו, לצעוד לקפיטול ו"להתפרע" כדי להפוך את הפסדו בבחירות לנשיאות. פנס וחברי הקונגרס הוברחו למקומות מבטחים בעת המהומות, וחמישה בני אדם נהרגו בכאוס, בהם שוטר.

"טוב, קווין, אני מנחש שלאנשים האלו כואב יותר מהבחירות מאשר לכם", ציטטה באטלר, חברת הקונגרס הרפובליקנית, את דבריו של טראמפ מאותו ערב בשיחה עם מקארתי. לדבריה, טראמפ בתחילה האשים את תנועת השמאל אנטיפה במהומות, אך מקארתי דחה זאת.

דבריו של טראמפ ביום ההסתערות על הקפיטול היו המשך ישיר לטענותיו הכוזבות בדבר זיופים נרחבים בבחירות, שאותן השמיע במשך חודשיים. "השיחה של טראמפ עם מקארתי היא עדות חזרה נוספת שטראמפ היה בצד של הפורעים שתקפו את הקפיטול", צייץ הסנאטור הדמוקרטי אד מרקלי. "הוא בפירוש נכשל לעמוד בשבועתו להגן ולשמור על האומה שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully